Heitor Villa-Lobos, the musical education for children between the aesthetic and the ideological point of view

Authors

  • Maria Auxiliadora Fontana Baseio Universidade de Santo Amaro
  • Maria Zilda da Cunha
  • Marcos Julio Sergl

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2019.160032

Keywords:

Heitor Villa-Lobos, Musical education for children and young people, Aesthetics

Abstract

It is undeniable that every work of art reinvents reality from a point of view, the artist recreates based on categories of representation revealing a worldview, supported by his individual imaginary, as well as the imaginary of his time. Heitor Villa-Lobos was an important composer, conductor, cellist, pianist, violinist of the 20th century, world-renowned, although he has never been definitively included in any specific cultural movement. In order to speak about this Brazilian artist involves investigating two aspects: aesthetic and ideological motives. This article, carried out through a bibliographical research, aims to discuss the artistic production of Villa-Lobos and its relation with the musical education of the children and the young people.

 

Author Biographies

  • Maria Auxiliadora Fontana Baseio, Universidade de Santo Amaro

    Professora do Mestrado Interdisciplinar em Ciências Humanas da Universidade de Santo Amaro (UNISA), com Doutorado em Letras – Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa - pela Universidade de São Paulo (Entre a magia da voz e a artesania da letra: o sagrado em Manoel de Barros e Mia Couto - 2007). Possui Mestrado em Letras também pela Universidade de São Paulo (No vaivém da lançadeira: o retorno do sagrado na literatura infantil/juvenil de língua portuguesa - 2000). É Bacharel em Letras pelo Centro Universitário Ibero-Americano (1989), com Licenciatura Plena em Português-Inglês e Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo (1992). Possui 30 anos de experiência no Magistério, entre os quais 15 anos dedicados à docência do ensino superior em cursos de graduação e pós-graduação. Coordenou curso de Letras das Faculdades Integradas Torricelli (2007 a 2010). Possui experiência na área de Letras, com ênfase na docência de Língua Portuguesa e de Literatura Comparada (Literatura Brasileira, Portuguesa e Africana). Atualmente, é pesquisadora do grupo Produções Literárias e Culturais para Crianças e Jovens, vinculado à Universidade de São Paulo, e do grupo Arte, Cultura e Imaginário, vinculado à Universidade Santo Amaro, do qual é coordenadora. Sua pesquisa concentra-se nos seguintes temas: imaginário, cultura, literatura e suas interfaces com outras artes e linguagens. 

  • Maria Zilda da Cunha

    Pós-doutora em Letras pela Universidade do Minho, Braga, Portugal; Pós-Doutora em Ciências, Educação e Humanidades pela UERJ; Doutora em Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo. Professora da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo – Departamento de Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa.

  • Marcos Julio Sergl

    Pós-Doutor em Comunicações e Doutor em Artes pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Professor no Programa de Mestrado Interdisciplinar em Ciências Humanas da Universidade Santo Amaro – UNISA, SP

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Published

2019-07-29

How to Cite

BASEIO, Maria Auxiliadora Fontana; CUNHA, Maria Zilda da; SERGL, Marcos Julio. Heitor Villa-Lobos, the musical education for children between the aesthetic and the ideological point of view. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 10, p. 86–106, 2019. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2019.160032. Disponível em: https://journals.usp.br/literartes/article/view/160032.. Acesso em: 20 may. 2024.