The context of Cândido Aragonez de Faria’s contribution to the modernization of the baroque diagonals
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2018.143998Keywords:
Journalism in Brazil, Graphic Sequential Narrative in Brazil, Cinema's history.Abstract
This is a study on the life and work of Cândido Aragonez de Faria, emphasizing his contribution to the modernization of baroque diagonals, as a communication resource of sequential graphic narrative. He contributed to Brazilian and Latin American journalism, with impeccable polyglot text and images of rare expression, took the irreverence, the beauty and the humor of his art to the advertisements of Paris from the Belle Époque. His performance, always pioneering and unprecedented, placed him among the best cartoonists and illustrators of the world in his time. However, today Brazil has obscured his memory and France has taken him as an artistic heritage, guarded by the Louvre Museum and the National Library. The retrieval of his memory is important in order to retake the Brazilian identity of his work and to open possibilities for the improvement of Baroque composition applied to sequential graphic narratives, to guarantee the improvement of digital media in the 21th century.
References
ARAUJO, Germana G. de; CARVALHO, Beatriz M. de; GUILHERME, Cybelle N.; SANTOS, Jean Carvalho. O Faria: um sergipano na história da ilustração (1866 - 1911). Revista do Instituto Histórico e Geográfico De Sergipe. Aracaju: IHGSE, nº 47, 2017. p. 131-152.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: LIMA, L. C. Teoria da Cultura de Massa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990. p. 209-240.
CAGNIN, Antônio Luiz. O Faria? Conhece? XXIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação INTERCOM. Anais... Manaus: Universidade Federal do Amazonas, 2000.
CÂNDIDO ARAGONEZ DE FARIA. In: WIKIPÉDIA, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation, 2017. Disponível em: <https://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=C%C3%A2ndido_Aragonez_de_Faria&oldid=49435198>. Acesso em: 10 fev. 2018.
CARICATURA. In: WIKIPÉDIA, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation, 2018. Disponível em: <https://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Caricatura&oldid=51299289>. Acesso em: 25 fev. 2018.
CHARLES DARWIN. In: WIKIPÉDIA, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation, 2017. Disponível em: <https://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Charles_Darwin&oldid=50572287>. Acesso em: 26 fev. 2018.
CHILVERS, Ian. Dicionário Oxford de arte. São Paulo: Martins, 1996.
FARTHING, Stephen; CORK, Richard. Tudo sobre arte. Rio de Janeiro: Sextante, 2011.
GAUDÊNCIO Junior, Norberto. Um Sergipano em Paris: A arte gráfica de Cândido Aragonez de Faria no fin-de-siècle parisiense (1882 a 1911). Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, 2015.
GUIMARÃES, Danielle Virginie Santos. Cândido Aragonez de Faria: um sergipano na Belle Epoque. Revista Cumbuca. Aracaju: EDISE. 2014, no. 8, p. 4-11.
HENRI DE TOULOUSE-LAUTREC. In: WIKIPÉDIA, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation, 2018. Disponível em: <https://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Henri_de_Toulouse-Lautrec&oldid=51345024>. Acesso em: 23 fev. 2018.
LIMA, Herman. História da caricatura no Brasil. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio Editora, 1963, 4 v.
LYON, Howard. A Baroque Composition. 2013. Disponível em: . Acesso em: set. 2017.
MAGNO, Luciano. História da Caricatura Brasileira: os precursores e a consolidação da caricatura no Brasil. v.1. Rio de Janeiro: Gala, 2012.
MATTOS, Walter. Pôster Logan e o papel da diagonal em uma composição. Walter Mattos.com. 2017. 41 p. Disponível em: <https://waltermattos.com/tutoriais/poster-logan-e-o-papel-da-diagonal-em-uma-composicao/>. Acesso em 25 fev. 2018.
MEGGS, Philip B. ; PURVIS, Alston W. História da Design Gráfico. São Paulo: Cosac Naify, 2009.
MENEZES, Paulo Roberto de Jesus. Sociedade, Imagem e Biografia na Litografia de Sebastião Sisson. Dissertação (Mestrado em História Social, PPGHIS) – Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2008.
PINTURA DO BARROCO. In: WIKIPÉDIA, a enciclopédia livre. Flórida: Wikimedia Foundation, 2017. Disponível em: <https://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Pintura_do_Barroco&oldid=50773799>. Acesso em: 16 dez. 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).