Brazilian Portuguese Language Textbooks from 1976 to 1988: "Their" Authors, Subjects and Devices

Authors

  • Marilene Alves Santana Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2015.98333

Keywords:

Textbook, writers, subjects, representation, typographical devices

Abstract

Among the results of a Master’s degree research, aiming at analyzing the selection and presentation of literary texts in Brazilian Portuguese language textbooks, the most often referenced writers and subjects from 1976 to 1988 were studied, as well as the standardization of typographical devices (CHARTIER, 1996) inserted in manuals considered to be representative of such period. This current paper presents the corresponding results.

 

 

References

CANDIDO, Antonio. Literatura como sistema. Formação da literatura brasileira. Momentos decisivos 1750-1880. 11 ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2007. pp. 25-27.

CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.

CHARTIER, Roger. A leitura: uma prática cultural. Debate entre Pierre Bourdieu e Roger Chartier. In: Práticas de leitura. Trad. Cristiane Nascimento e Angel Bojadsen I. São Paulo: Estação Liberdade, 1996. pp. 231-253.

CHARTIER, Roger. Do livro à leitura. In: Práticas da leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1996. p. 77-105.

CHARTIER, Roger & ROCHE, Daniel. O livro: uma mudança de perspectiva. In: LE GOFF, J.; NORA, P. (orgs.) História: novos objetos. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1976. pp. 99-115.

GALVÃO, Walnice Nogueira. Modernismo. In: Roteiro da poesia brasileira e modernismo. São Paulo: Global, 2008. pp. 7-20.

KATO, Mary (Autor); MESERANI, Samir Curi (Autor). Linguagem: criatividade: leitura, interpretação, gramática, redação. 2 ed. São Paulo: Saraiva, 1979 (6ª série).

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira. História & Histórias. São Paulo: Ática, 2007.

RODRIGUES, Ada Natal; PAULA, Arlette Azevedo de; SILVA, Maria Thereza Garcia Lopes da. Tempo de comunicação: comunicação e expressão em língua portuguesa - 5ª série, ensino de 1º grau. 2 ed. São Paulo: Abril Cultural, 1976, 1977.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação (1975). Guias Curriculares para o ensino de 1º grau. São Paulo: CERHUPE, 1975.

ZILBERMAN, Regina. O verismo e a fantasia das crianças. In: A literatura infantil na escola. 11 ed. São Paulo: Global, 2003. pp. 195-203.

Published

2015-12-29

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SANTANA, Marilene Alves. Brazilian Portuguese Language Textbooks from 1976 to 1988: "Their" Authors, Subjects and Devices. Literartes, São Paulo, Brasil, n. 4, p. 151–162, 2015. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2015.98333. Disponível em: https://journals.usp.br/literartes/article/view/98333.. Acesso em: 22 jul. 2024.