Necromancers and prophecies: the goth in Herculano and Schiller
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2022.188004Keywords:
Alexandre Herculano, Friedrich Schiller, Goth, RomanticismAbstract
Alexandre Herculano (1810-1877), through his literary and historiographic production helped make popular the romanticism ideals in Portugal and contributed to the emergence of new aesthetic values and of a particular view of the world in the eighteenth-century in Portugal. His interest in the Middle Ages and in the literary production from the late eighteenth-century made him establish relations with authors from the so-called european Pre-Romanticism. Specifically concerning Friedrich Schiller, his novel Der Geisterseher (O Aparicionista), from 1787-1789, was the target of a highlighted interest coming from Herculano, as it’s ascertained through a more strict
comparative analysis among some of his writings, for example when comparing O Alcaide de Santarém with the german author’s paradigmatic work. Based on this analytical proposal, it’s possible to notice in the highlighted writings from both authors a ulsating gothic imaginary, full of a necromancer-dominated atmosphere, prophecies and the supernatural, aesthetic elements present not only in the posterior german and portuguese romantic literary production, but also determining for the development of a new relation with reality and historic studies.
References
ANDRIOPOULOS, Stepan. Aparições espectrais: o idealismo alemão, o romance gótico e a mídia óptica. 1. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.
CASTILHO, Júlio de. Memórias de Castilho. 2.ed Coimbra: Imprensa da Universidade (Instituto de Coimbra), Tomo IV: Livro IV – de 1841 a 1847, 1930.
CATROGA, Fernando. Alexandre Herculano e o Historicismo Romântico. In: CATROGA, Fernando; MENDES, José Amado; TORGAL, Luís Reis (Ors.). História da História em Portugal. Portugal: Temas e Debates, 1998, p. 45 – 98.
FERREIRA, Cid Valle. Prefácio. In: SCHILLER, Friedrich. O aparicionista: das memórias do conde de O**. 1ªed. Tradução do alemão de Felipe Vale da Silva. São Paulo: Editora Sebo Clepsidra/ Aetia Editorial, 2018, p. 13 – 19.
HERCULANO, Alexandre. O Alcaide de Santarém. In: Histórias Heroicas. São Paulo: Cultrix, s/d, p. 45 – 65.
HERCULANO, Alexandre. Cartas sobre a História de Portugal. In: Opúsculos – Tomo V (Controvérsias e Estudos Históricos). Lisboa: Livraria Bertrand, s/d, p. 33 – 155.
SÁ, Daniel Serravale. “The Monk: um Schauerroman inglês”. In: Itinerários, Araraquara, n. 37, p.155-171, jul./dez. 2013;
SCHILLER, Friedrich. O Aparicionista. 1ªed. Tradução de Felipe Vale da Silva. São Paulo: Editora Sebo Clepsidra/ Aetia Editorial, 2018.
SILVA, Felipe Vale da. “Sobre a continuação, recepção e alguns conceitos d´O Aparicionista”. In: SCHILLER, Friedrich. O Aparicionista. 1ªed. Tradução do alemão de Felipe Vale da Silva. São Paulo: Editora Sebo Clepsidra/ Aetia Editorial, 2018, p. 165 – 178.
SILVA, Felipe Vale da. “Os sentidos do drama histórico do Sturm und Drang”. In: SCHILLER, Friedrich. Gotz von Berlichingen. 1ª ed. Tradução do alemão de Felipe Vale da Silva. São Paulo: Aetia Editorial, 2020, p. 165 – 201.
SOUSA, Maria Leonor Machado de. A literatura negra ou de terror em Portugal. Lisboa: Editorial Novaera, 1978.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Leonardo Atayde Pereira
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).