The dialogue and exposition in two dunes

Authors

  • Marvin Kenji Nakagawa e Silva Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2022.187971

Keywords:

Adaptation, Dune, David Lynch, Denis Villeneuve

Abstract

This article aims to analyze and compare two Frank Herbert’s Dune (1984) adaptations to the cinemas, considering each artwork individuality. To do such thing, it is necessary to establish three field of study: the adaptation studies, the cinematographic studies and the literary studies, thus, each narrative will be analyzed considering its own autonomy. In this sense, we have as an objective to understand why the first adaptation didn’t reach the expected results, while the most recent one, achieved huge success in movie theaters.

Author Biography

  • Marvin Kenji Nakagawa e Silva, Universidade Federal do Pará

    Mestrando em Estudos Literários pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” campus Araraquara, sob orientação da Profa. Dra. Karin Volobuef. Bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

References

ANNIS, Francesca. ‘Dune’ 1984: Francesca Annis, The Original Lady Jessica, Lifts The Lid in Life Behind The Scenes Of David Lynch’s Epic, The ‘Heaven’s Gate’ Of Sci-Fi. [Entrevista concedida a] WISEMAN, Andreas. Deadline, Hollywood, online, 01 set. 2021.

ARRIVAL. Direção: Dennis Villeneuve. Produção: Shawn Levy et al. Estados Unidos: Paramount, 2016. Online.

BLADE RUNNER 2049. Direção: Dennis Villeneuve. Produção: Andrew Kosove et al. Estados Unidos: Warner Bros, 2017. Online.

BRODERICK, Damien. New Wave and Backlash: 1960-1980. In: The Cambridge Companion to Science Fiction. Org.: Edward James e Farah Mendlesohn. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, p. 48-63.

BUTLER, Jack. Spice Wars. National Review, New York, v. 73, n. 18, p. 40-41, out., 2016.

DUNE. Direção: David Lynch. Produção: Dino De Laurentiis. Estados Unidos: Universal, 1984.

DUNE. Direção: Dennis Villeneuve. Produção: Mary Parent et al. Estados Unidos: Warner Bros, 2021.

FERRARAZ, Rogério. As marcas surrealistas no cinema de David Lynch. Revista Olhar, São Carlos, ano 3, n. 5-6, jan./dez. 2001.

GENETTE, Gerard. Figuras III. São Paulo: Estação Liberdade, 2017.

GOLD, Richard. Lynch Confident About ‘Velvet’ plans 4-Hour ‘Dune’ Vidcassette. Variety, New York, 24 set. 1986.

HUNTINGTON, John. Rationalizing genius: Ideological structures in the classic American science fiction short story. New Brunswick: Rutgers University Press, 1989.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Florianópolis: Editora UFSC, 2013.

LYNCH, David. Dune. 7ª versão. Online: Duneinfo, 1983.

MCKEE, Robert. Dialogue: the art of verbal action for page, stage and screen. New York, 2016.

OMELETE. Duna de Jodorowsky, o maior filme que jamais aconteceu. Omelete, São Paulo, 11 jan. 2021.

ROBERTS, Adam. The history of science fiction. London: Palgrave Macmillan, 2016.

ROBERTS, Adam. A verdadeira história da ficção científica. São Paulo: Editora Seoman, 2018.

SPAIHTS, Jon; VILLENEUVE, Denis; ROTH, Eric. Dune. Online: Duneinfo, 2020.

STAM, Robert. Teoria e prática da adaptação: da fidelidade à intertextualidade. Ilha do Desterro, Florianópolis, n. 51, p. 19-53, jul./dez. 2006.

Published

2022-12-30

How to Cite

SILVA, Marvin Kenji Nakagawa e. The dialogue and exposition in two dunes. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 17, p. 165–186, 2022. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2022.187971. Disponível em: https://journals.usp.br/literartes/article/view/187971.. Acesso em: 20 may. 2024.