Knowledge in motion at the Municipal Library of Juína - MT

Authors

  • Marinete Luzia Francisca de Souza Universidade Federal de Mato Grosso. Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagens

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2021.173021

Keywords:

Reading Project, Libraries, Democratization of knowledge, Mediation

Abstract

In this article we examine the project “Art, Reading and Culture, a beautiful mixture”, which takes place at the Profª. Maria Santana Municipal Library, in Juína-MT. The project has received national and international recognition by means of participation in events and awards. The aim is to analyze the role of the actions developed for the democratization of knowledge and the concept of reading that underlies the project. To carry out this study, we conducted an interview with the creator of the project, and the actions developed in it. With this focus, we go through the function of libraries and the concepts of literacy, having Pereira (2009), as well as Scribner and Cole (1981) as guidelines for the theoretical framework of this study.

 

Author Biography

  • Marinete Luzia Francisca de Souza, Universidade Federal de Mato Grosso. Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagens

    Professora de Estudos Literário de do Programa de Graduação em Estudos de Linguagens, PPGEL, da Universidade Federal de Mato Grosso. Doutora em Literaturas de Língua Portuguesa pela Univerisadede Coimbra.

References

BENAVENTE, Ana. A literacia em Portugal: resultados de uma pesquisa extensiva e monográfica. Fundação Calouste Gulbenkian, Lisboa, 1996.

CANDIDO, Antonio. Direito à Literatura. In: ______. Vários Escritos. Duas Cidades São Paulo, 2004.

GOMES, Heitor. Tendências de pesquisa sobre mediação, circulação e apropriação da informação no Brasil: estudo em periódicos e anais dos ENANCIB (2008-2009). Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, DF, v.3, n.1, p.85-99, jan./dez. 2010.

MARTELETO, Regina Maria. Jovens, violência e saúde: construção de informações nos processos de mediação e apropriação de conhecimentos. RECIIS –R. Eletr. de Com. Inf. Inov. Saúde, Rio de Janeiro, v.3, n.3, p.17-24, set. 2009.

MARTÍN-BARBERO, Jesus. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora da URFJ, 1997.

MARTINS, Maria Helena. O que é Leitura. 19 ed. São Paulo: Princípios, 1994.

PEREIRA, Íris. Literacia Critica: Concepções Teóricas e Práticas Pedagógicas nos Níveis Iniciais de Escolaridade. In: AZEVEDO, Fernando & SARDINHA, Maria da Graça (Eds.) Modelos e Práticas em Literacia. Lisboa: Lidel, 2009.

PETIT, Michèle. A arte de ler ou como resistir à adversidade. São Paulo: Editora 34, 2010.

SCRIBNER, Silvia & COLE, Michael. The psychology of literacy. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1981.

SOARES, Magda. As muitas facetas da alfabetização. In: Alfabetização e letramento. São Paulo: Contextos, 2003.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento, 2° ed. São Paulo: Contexto, 2004.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.

UNESCO. Manifesto da UNESCO para a Biblioteca Pública, Paris, 1994. Disponível em: http://archive.ifla.org/VIIs8/unesco/port.htm>. Acesso em: 10 jul. 2020

VICENTE, Cristina Maria Rebelo Salvado. Comunidade de leitores - Vinte Razões para Ler. Dissertação de Mestrado apresentada à Faculdade da Beira Interior, 2010.

WILLIAMS, Reymond. Palavras-chave: um vocabulário de cultura e sociedade. Boitempo: São Paulo, 2007.

Published

2021-12-07

How to Cite

SOUZA, Marinete Luzia Francisca de. Knowledge in motion at the Municipal Library of Juína - MT. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 14, p. 154–171, 2021. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2021.173021. Disponível em: https://journals.usp.br/literartes/article/view/173021.. Acesso em: 3 jul. 2024.