Reading and Digital Medias: interaction between gamers and readers

Authors

  • Ana Lucia Trevisan Universidade de São Paulo
  • Heloisa Antoniolli Marino Universidade Presbiteriana Mackenzie

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2021.167213

Keywords:

Reading, Reader, Videogames, Games, Gamers

Abstract

The constant development of different medias, especially the video games, establish an evolution movement of the way to tell a narrative, allowing the rupture of the formalities, emerging new reading forms, and as a result, other readers types. Therefore, the current paper aims to present a study about the correlation between readers and gamers towards textual narratives and video games, using as basis theories about readers development in order to set the differences and similarities between the rows that each one performs in each category, seeking to identify the mechanisms which compose the
interaction among the receptors and the fictional narratives.

Author Biographies

  • Ana Lucia Trevisan, Universidade de São Paulo

    Doutora em Literatura pela Universidade de São Paulo.

  • Heloisa Antoniolli Marino, Universidade Presbiteriana Mackenzie

    Doutora em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie.

References

ECO, Umberto. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo. Companhia das Letras, 1994.

ECO, Umberto. Lector in Fabula: a cooperação interpretativa nos textos narrativos. São Paulo. Perspectiva, 2011.

DURRANT, Will. A renascença: a história da civilização italiana de 1304-1576. Trad. Mamede de Souza Freitas. Rio de Janeiro. 2º edição, Editora Record, 1953.

ISER, Wolfgang. A literatura e o leitor: textos da estética da recepção. Rio de Janeiro. 2º edição. Paz e Terra, 1979.

JOHNSON, Steven. Tudo que é ruim é bom para você: como os games e a TV nos tornam mais inteligentes. Trad. Sérgio Góes. Rio de Janeiro. Zahar, 2012.

RAJEWSKY, Irina. A fronteira em discussão: o status problemático das fronteiras midiáticas no debate contemporâneo sobre intermedialidade. In: DINIZ, Tais Flores

Nogueira (org.). Intermidialidade e Estudos Interartes: Desafios da arte contemporânea 2. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.

https://www.deccanherald.com/business/business-news/how-the-billion-dollar--video-game-industry-has-evolved-over-the-years-911963.html Acesso em: 25 jan. 2021.

https://www.ign.com/articles/the-games-industry-on-the-biggest-changes-in-the- -last-decade Acesso em: 25 jan. 2021.

Published

2021-12-07

How to Cite

TREVISAN, Ana Lucia; MARINO, Heloisa Antoniolli. Reading and Digital Medias: interaction between gamers and readers. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 14, p. 172–188, 2021. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2021.167213. Disponível em: https://journals.usp.br/literartes/article/view/167213.. Acesso em: 22 jul. 2024.