A freezing beauty: death and sexuality in The Snow Queen by Hans Christian Andersen and its refigurations
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2019.163374Keywords:
The Snow Queen, Sexuality; Death; Refiguration; Imaginary, The Snow Queen, sexuality, death, refiguration, imaginaryAbstract
The beautiful and freezing Snow Queen, from Hans Christian Andersen's eponymous tale (Snedronningen, The Snow Queen, 1844), survives on other narratives, both literary and audiovisual, still alive in contemporary imagery. This Andersen’s tale of complex fabrication, built in the context of romanticism, between christian spiritualism and the marvelous pagan, constitutes a narrative of formation, a rite of passage from childhood to adulthood, from which we foresee both the foreshadowing death, as the first contacts with sexuality. This article intends to analyze the inferred symbologies of this mysterious personage reflected, or not, in hers refiguration, as Jadis , the white witch of C. S. Lewis' The Chronicles of Narnia; and Elsa, from Frozen (Disney, 2013), highlighting female protagonism.
References
ANDERSEN, Hans Christian. Os contos de Hans Christian Andersen. Edição de Noel Daniel. Direção artística. Andy Disl e Noel Daniel. Londres: Taschen.2017.
ANDERSEN, Hans Christian. Contos de Andersen. Trad. do dinamarquês por Guttorm Hassen. Ilustrações originais de Vilhem Pedersen e Lorenz Frolich. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
ANDERSEN, Hans Christian. The true story of my life. Translated by Mary Howitt. London, 1847.
BECKER, Udo. Dicionário de Símbolos. Tradução Edwino Royer. São Paulo: Paulus, 1999.
BULFINCH, Thomas. O livro da mitologia. Tradução Luciano Alves Meira. São Paulo: Martin Claret, 2013.
CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. São Paulo: Cultrix, 2004.
CHEVALIER, J e Gheerbrant, A. Dicionário de Símbolos ( mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores e números.)12 ed. Rio de Janeiro. José Olympio, 1982.
COELHO, Nelly Novaes Panorama Histórico da literatura infantil e juvenil. São Paulo: Ática, 1991.
COELHO, Nelly Novaes Literatura infantil: teoria, análise e didática. São Paulo: Moderna, 2006.
FRANCHINI, A. S.; SEGANFREDO, C. As melhores histórias da mitologia nórdica.7. ed. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 2008.
FREUD, Sigmund. “O tema dos três escrínios” (1913). Freud (1911-1913) Observações psicanalíticas sobre um caso de paranoia relatado em autobiografia ("O caso Schreber"), artigos sobre técnica e outros textos: Obras completas, Volume 10. Trad. Jayme Salomão. Imago: Rio de janeiro, 1996.
HILL, Jim. Countdown to Disney "Frozen”: How one simple suggestion broke the ice on the "Snow Queen" 's decades-long story problems. The Jim Hill Media Podcast Network 18 Oct 2013 Disponível em http://jimhillmedia.com/ . Acessado em 10 Ago 2018.
LEDERER, Wolfgang. The kiss of The Snow Queen: Hans Christian Andersen and Man’s redemption by Woman. University of California: Press, Berkeley / Los Angeles / London 1986.
LEWIS, C. S. As crônicas de Nárnia: O leão, a feiticeira e o guarda-roupa. Trad. Paulo Mendes Campos. 4 ed. São Paulo. Martim Fontes, 2010.
MILLER, Jennifer L. "No Sex in Narnia? How Hans Christian Andersen's "Snow Queen" Problematizes C.S. Lewis's The Chronicles of Narnia,"Mythlore: A Journal of J.R.R. Tolkien, C.S. Lewis, Charles Williams, and Mythopoeic Literature: Vol. 28 : No. 1 , Article 8. Available at: https://dc.swosu.edu/mythlore/vol28/iss1/8, . (2009)
REIS, Carlos. “Para uma teoria da figuração. Sobrevidas da personagem ou um conceito em movimento”. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 52, n. 2, p. 129-136, abr.-jun. 2017
REIS, Carlos. Dicionário de estudos narrativos. Lisboa: Almedina, 2018.
SURREL, Jason. Os segredos dos roteiros da Disney. São Paulo: Panda Books, 2009.
WUNENBURGER, Jean-Jacques. O Imaginário. São Paulo: Edições Loyola,2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).