Kamala and the empathic way for the acceptance of the Other in Comics
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2018.137811Keywords:
Identity, Displacement, Culture, Kamala Kha, Comics.Abstract
We do not live in isolated bubbles from where we can observe the Other and pretend he is not around when we do not want him nearby. Moreover, with the fragmentation of the identities, anyone can be in a position of alterity depending on the aspect to be analyzed. For that reason, it is through the empathy forged in relation to the other that a path of more acceptance of the Other can be created. As the main exponent of the new crop of heroes that depict alterity, Kamala Khan is one of the most important characters in comics of this century.
References
ANZALDÚA, Gloria. La conciencia de la mestiza: rumo a uma nova consciência. Revista Estudos Feministas. Florianópolis: UFSC, 13(3): 704-719, set.-dez./2005.
BAUMAN, Zygmunt. Identidade. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.
CANCLINI, Nestor García. Culturas híbridas. Trad de Ana Regina Lessa et al. 4. ed, 4. reimp. São Paulo: Edusp, 2008
GRAVENA, Leo. 10 motivos para Ms. Marvel ser o “novo Homem-Aranha”! Legião dos Heróis, 2015. Disponível em: <http://legiaodosherois.uol.com.br/lista/10-motivos-para-ms-marvel-ser-o-novo-homem-aranha.html/7>. Acesso em: 06 de fevereiro de 2016.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro, 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
HALL, Stuart. Da diáspora. Identidades e Mediações Culturais. Org. Liv Sovik. Trad. Adelaide La Guardia Resende et alii. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009 [2003].
JEBREAL, Rula. Meet the Muslim Ms. Marvel: Kamala Khan’s Fight Against Stereotypes. The Daily Beast, 2013. Disponível em: <http://www.thedailybeast.com/articles/2013/11/08/meet-the-muslim-ms-marvel-kamala-khan-s-fight-against-stereotypes.html>. Acesso em 12 de fevereiro de 2016.
KING, Tom; WALTA, Gabriel. Vision (2015 –) #2. New York: Marvel Comics, 2015.
LEHRER, Brian. Ms. Marvel’s Reboot. The Colbert Report, 2013. Disponível em: <http://www.cc.com/video-clips/rpo0ya/the-colbert-report-ms--marvel-s-reboot>. Acesso em 11 de fevereiro de 2016.
ROMANO, Aja. San Francisco activists fight Islamophobic ads with art of Muslim superhero Kamala Khan. The Daily Dot, 27 de janeiro de 2015. Disponível em: <http://www.dailydot.com/geek/kamala-khan-graffiti-anti-islamic-bus-ad/>. Acesso em 12 de fevereiro de 2016.
RUSHDIE, Salman. Imaginary Homelands: Essays and Criticism. London: Granta, 1991.
SAID, Edward. Reflexões sobre o exílio e outros ensaios. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2003.
SKAR, Stacey Alba D. Voces híbridas. La literatura de chicanas y latinas en Estados Unidos. Santiago: RIL Editores, 2001.
SOULE, Charles; GARNEY, Ron. Daredevil (2015 –) #2. New York: Marvel Comics, 2015.
TODOROV, Tzvetan. O medo dos bárbaros. Para além do choque das civilizações. Rio de Janeiro: Vozes, 2010.
TORO, Fernando de. El desplazamiento de la literatura, la literatura del desplazamiento y la problemática de la identidad. Extravío. Revista electrónica de literatura comparada, núm.5. Universitat de València, 2010. Disponível em: <http://www.uv.es/extravio>. Acesso em: 05/08/2012.
TORRES, Sonia. Nosotros in USA. Literatura, etnografia e geografias de resistências. Jorge Zahar Ed. Rio de Janeiro, 2001.
YÚDICE, George. “Introduction”. In: The Expediency of Culture: Uses of Culture in the Global Era. Durham, NC: Duke UP, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).