From the Spanish Inquisition to the (post)modern Metropolis: the fantastic of oppression in Edgar Allan Poe and Murilo Rubião

Authors

  • Jaqueline Pierazzo Universidade do Porto

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2016.124455

Keywords:

comparative literature, Edgar Allan Poe, Murilo Rubião, fantastic.

Abstract

This article aims to accomplish a comparative analysis between the short stories “The Pit and the Pendulum”, by Edgar Allan Poe, and “O bloqueio”, by Murilo Rubião. It will take into account the use of characteristic elements of fantastic fiction. Therefore, the text will analyze, initially at least, how these elements work together to represent oppressive situations that arise of real and psychological horrors caused, respectively, by the Spanish Inquisition and by the exacerbated quest for progress.

Author Biography

  • Jaqueline Pierazzo, Universidade do Porto
    Graduada em Letras pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Mestranda em Estudos Anglo-Americanos na Faculdade de Letras da Universidade do Porto.

References

ANDRADE, Carlos Drummond de. [Carta]. 9 nov. 1947, Rio de Janeiro [para] RUBIÃO, Murilo. Disponível em: http://www.murilorubiao.com.br/correspcarlos2.aspx. Acesso em: 29 abr. 2016.

KAFKA, Franz. A Metamorfose. Trad. Modesto Carone. São Paulo: Schwarcz, 2002.

MORAES, Marcos Antonio de (org.). Mário e o pirotécnico aprendiz: cartas de Mário de Andrade e Murilo Rubião. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1995.

POE, Edgar Allan. “A queda da casa de Usher”. In: Contos de Imaginação e Mistério. São Paulo: Tordesilhas, 2012.

POE, Edgar Allan. “Berenice”. Southern Literary Messenger, vol. I, no. 7, Março 1835, p. 333-6. Disponível em: em http://www.eapoe.org/works/tales/bernicea.htm. Acesso em: 11 de abr. 2016.

POE, Edgar Allan. Contos de Imaginação e Mistério. São Paulo: Tordesilhas, 2012.

POE, Edgar Allan. “Ligeia”. In: Contos de Imaginação e Mistério. São Paulo: Tordesilhas, 2012.

POE, Edgar Allan. “Morella”. Southern Literary Messenger, v. I, n. 8, April 1835, p. 448-50. Disponível em: http://www.eapoe.org/works/tales/mrllab.htm. Acesso em: 11 de abr. 2016.

POE, Edgar Allan. “O colóquio de Monos e Una”. In: Contos de Imaginação e Mistério. São Paulo: Tordesilhas, 2012.

POE, Edgar Allan.“O gato preto”. In: Contos de Imaginação e Mistério. São Paulo: Tordesi-lhas, 2012.

POE, Edgar Allan. The Narrative of Arthur Gordon Pym of Nantucket. In: POE, Edgar Allan. The Complete Tales and Poems of Edgar Allan Poe. Nova Iorque: Barnes & Noble, 2006.

POE, Edgar Allan.“The Philosophy of Composition”. In: THOMPSON, G. R. (Ed.). The Selected Writings of Edgar Allan Poe. Nova Iorque: W. W. Norton & Company, 2004, p. 675-84.

QUIROGA, Horacio. A galinha degolada e outros contos. Porto Alegre: L&PM POCKET, 2002.

RUBIÃO, Murilo. “Bárbara”. In: RUBIÃO, Murilo. Obra completa. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

RUBIÃO, Murilo.Contos Reunidos. São Paulo: Ática, 1998.

RUBIÃO, Murilo.“O edifício”. In: RUBIÃO, Murilo. O homem do boné cinzento e outras histórias. São Paulo: Ática, 1990

SANTOS, Luciane Alves. A metamorfose nos contos fantásticos de Murilo Rubião. Nau Literária, Porto Alegre, v. 2, n. 2, p.1-14, jul./dez. 2006. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/index.php/NauLiteraria/article/view/4873/2788. Acesso em: 12 abr. 2016.

SCHWARTZ, Jorge. Murilo Rubião: A poética do uroboro. São Paulo: Ática, 1981.

TODOROV, Tzvetan. Introdução à Literatura Fantástica. 4 ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.

Published

2016-12-27

How to Cite

PIERAZZO, Jaqueline. From the Spanish Inquisition to the (post)modern Metropolis: the fantastic of oppression in Edgar Allan Poe and Murilo Rubião. Literartes, São Paulo, Brasil, n. 6, p. 142–164, 2016. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2016.124455. Disponível em: https://journals.usp.br/literartes/article/view/124455.. Acesso em: 22 jul. 2024.