Nebrija’s Gramática Castellana in the light of his Introductiones Latinae: a method of language learning for non-native speakers
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2358-3150.v17i1p54-83Keywords:
Nebrija, Gramática Castellana, Introductiones Latinae, aprendizaje L2Abstract
In 1481, Nebrija published the Introductiones Latinae (IL), a revolutionary Latin textbook radically opposite to the textbooks in vogue in that moment, by returning to the model of the ancient artes grammaticae. The work achieved such success that soon afterwards he republished a bilingual version, “Latin-Romance”: by doing this translation, he is already drafting the Gramática Castellana (GC). One of the profits that the author foreshadows for the GC is the possibility of learning more effectively the Latin language as it is described in the IL, according to de methodological principle “from the thing known to the unknown”. Moreover, Nebrija envisages another profit for the GC: to be a textbook that allows to learn Spanish as second language. To this end, he devotes a special section of his work: the Fifth Book, which bears remarkable structural and thematic similarities with the Liber Primus of the IL. At this point, we should ask ourselves about what would be “the thing known” for a foreign speaker in the XVI century, considering the non-existence of any grammars but Latin grammars, that the only language extensively and methodically studied is Latin, and that the IL was a huge success, both inside and outside Spain. Our hypothesis, based on internal data from the work of Nebrija and on historical primary sources, is that the prior knowledge required to access to the learning of Spanish, as set out in the Fifth Book of GC, is not only the Latin language, but specifically the Latin textbook of Nebrija, the IL.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2013-06-27
Issue
Section
Artigos
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
Meynet, B. C. (2013). Nebrija’s Gramática Castellana in the light of his Introductiones Latinae: a method of language learning for non-native speakers. Letras Clássicas, 17(1), 54-83. https://doi.org/10.11606/issn.2358-3150.v17i1p54-83