School feeding: what children’s drawings reveal
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.76136Keywords:
school feeding, food and nutrition education, qualitative research, nutrition programs and policiesAbstract
Objective: To identify the perceptions of elementary school children of public schools in Guarulhos, São Paulo, relating to school feeding. Method: a descriptive type study with a qualitative approach. Eighty-two children of 4 schools selected for engaging in educational activities related to eating and nutrition, drawn from the 63 institutions within the municipality were investigated. The drawing technique was the option selected for data collection. Thirteen drawings - those representing the content expressed by a group of children – were presented. The children’s verbalization describing the drawings was recorded and transcribed, along with the content resulting from the analysis of the graphic material, submitted to content analysis. Results: According to the children’s drawings and their respective verbalization, school feeding was associated: with the foods served and those that satisfied their hunger, providing moments of pleasure; within the setting the highlight was the physical structure in which the meals were served and the organization of the line of those waiting to be served and the personal relationships created, representing eating as a moment of companionship, for talking and socializing with friends. Final Considerations: For the children, school feeding acquires a representation that goes beyond the mere act of eating, it is a moment that includes the foodbut also the school setting and relationships with peers. Thus one of the challenges for the administrators and the entire community involved is how to incorporate these dimensions that permeate the meal-time experience and that were observed to be a fundamental and integrating aspect of the school scene.
Downloads
References
Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Alimentação Escolar. Brasília: MEC; 2011. [acesso em 12 julho 2013]. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/index.php/programasalimentacao-escolar.
Hoffmann, R. Determinantes do consumo da merenda escolar no Brasil: análise dos dados da PNAD de 2004 e 2006. Segurança alimentar e nutricional. 2012; 19(1): 33–45.
Teo CRPA, Corrêa EM, Gallina LS, Fransozi C. Programa nacional de alimentação escolar: adesão, aceitação e condições de distribuição de alimentação na escola. Nutrire: Rev Soc Bras Alim Nutr. 2009; 34(3):165-185.
Diez-Garcia RW. Mudanças Alimentares: implicações práticas, teóricas e metodológicas. In: Diez-Garcia RW, Cervato-Mancuso AM, organizadores. Nutrição e Metabolismo: Mudanças Alimentares e Educação Nutricional. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2011. p.3-17.
Caniné ES, Ribeiro VMB. A prática do nutricionista em escolas municipais do Rio de Janeiro: um espaço-tempo educativo. Ciênc Educ. 2007; 13(1):47-70.
Ceccim RB. A merenda escolar na virada do século: agenciamento pedagógico da cidadania. In: Em aberto: merenda escolar. Brasília: Ministério da Educação e do Desporto; 1995. p. 54-62.
Iuliano B A, Cervato-Mancuso AM, Gambardella AMD. Educação nutricional em escolas de ensino fundamental do município de Guarulhos-SP. O mundo da saúde. 2009; 33(3):264–272.
Alexandro MC. Os caminhos paralelos do desenvolvimento do desenho e da escrita. Construção Psicopedagógica. 2010; 18(17):20-41.
Derdyk E. Formas de pensar o desenho: desenvolvimento do grafismo infantil. São Paulo: Scipione; 1989. 239 p.
Van-Kolck OL. Interpretação psicológica de desenhos: três estudos. São Paulo: Pioneira; 1968. 179 p.
Piaget J, Inhelder B. A psicologia da criança. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil; 1998.137 p.
Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 8 ed. São Paulo: Hucitec; 2004. 269 p.
Nogueira-Martins MCF, Bógus CM. Considerações sobre a metodologia qualitativa como recurso para o estudo das ações de humanização em saúde. Saúde Soc. 2004; 13(3): 44-57.
Garcia RWD. Representações Sociais da Comida no Meio Urbano: algumas considerações para o estudo dos aspectos simbólicos da alimentação. Rev Cadernos de Debate Unicamp. 1994; 2: 12-40.
Zuin LFS, Zuin PB. Alimentação é cultura – aspectos históricos e culturais que envolvem a alimentação e o ato de se alimentar. Rev Soc Bras Alim Nutr. 2009; 34(1): 225-241.
Poulain J, Proença RPC, Diez-Garcia RW. Diagnóstico das práticas e comportamento alimentar: aspectos metodológicos. In: Diez-Garcia RW, Cervato-Mancuso AM, organizadores. Nutrição e Metabolismo: Mudanças Alimentares e Educação Nutricional. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2011. p.149-163.
Toral N, Slater B. Abordagem do modelo transteórico no comportamento alimentar. Ciên Saúde Coletiva. 2007; 12(6): 1641-1650.
Fernandes MH, Rocha VM, Souza DB. A concepção sobre saúde do escolar entre professores do ensino fundamental. História, Ciências, Saúde – Manguinhos. 2005; 12(2):283-291.
Bleil RAT, Salay E, Silva MV. Adesão ao Programa de Alimentação Escolar por alunos de instituições públicas de ensino no município de Toledo, PR. Rev Segurança Alimentar e Nutricional. 2009; 16(1): 65-82.
Muniz VM, Carvalho AT. O Programa Nacional de Alimentação Escolar em município do estado da Paraíba: um estudo sob o olhar dos beneficiários do Programa. Rev Nutr. 2007; 20(3): 285-296.
Abreu M. Alimentação escolar: combate à desnutrição e ao fracasso escolar ou direito da criança e ato pedagógico? In: Em aberto: merenda escolar. Brasil: Ministério da Educação e do Desporto; 1995. p. 5-20.
Cunha E, Sousa AA, Machado NMV. A alimentação orgânica e as ações educativas na escola: diagnostico para a educação em saúde e nutrição. Ciênc Saúde Coletiva. 2010; 15(1): 39-49.
Alves HJ, Boog MCF. Comportamento alimentar em moradia estudantil: um espaço para promoção da saúde. Rev Saúde Pública. 2007; 41(2): 197-204.
Santos GL, Chaves AM. Reconhecimento de direitos e significados de infância entre crianças. Rev Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional. 2010; 4(2): 281-290.
Assao TY, Cervato-Mancuso AM. Alimentação saudável: percepções dos educadores de instituições infantis. Journal of Human Growth and Development. 2008; 18(2): 126–134.
King, M. Health is a sustainable state. Lancet, 1990, 336: 664-667.
McMichael, AJ. Population health as the ‘bottom line’ of sustainability: a contemporary challenge for public health researchers. European Journal of Public Health, 16: 579-582.
Atrash HK, Carpentier R. The evolving role of public health in the delivery of health care. Journal of Human Growth and Development. 2012; 22(3): 396-399.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis