Motor performance and nutritional status in students with attention deficit hiperactivity disorder

Authors

  • Erika Morgana Felix do Nascimento Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro
  • Andressa Ribeiro Contreira Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) Maringá/PR
  • Eva Vilma Alves da Silva Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD).
  • Luciano Portes de Souza Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Thais Silva Beltrame Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.69514

Keywords:

motor performance, nutritional status, attention deficit hyperactivity disorder

Abstract

Objective: This Study aimed to characterize the motor development and nutritional status of scholars with ADHD indicative. Methods: Eighty scholars of both sexes, aged 12,30 ±1,16 years old participated; separated in groups with (n = 40) and without ADHD indicative. To identify ADHD and Motor Development were used respectively, the Hyperactivity and Attention Deficit Evaluation Scale, and the motor battery MABC-2. Height and weight were measured to calculate Body Mass Index. Data were analyzed on SPSS17 software, adopting p < 0,05 significance levels. Results: The subjects presented, in most, a normal motor development. The ADHD group showed most numbers of subjects with a “defined motor problem”. It was found a statistically difference on throwing and catching skills (p = 0,005), balance (p = 0,010) and general motor development (p = 0,014) which without ADHD group presents better performance. It wasn’t found any significative association between motor development and ADHD presence. The scholars showed adequate nutritional state for age, but didn’t present a statistically significative difference between groups. Besides that, many subjects in both groups were classificated as overweight. An inverse relation between nutritional status and balance was found on with ADHD group (r = -0,321). Conclusions: There was difference in balance skills and abilities manuals, with poorer motor performance presented by the group with ADHD. They also found that the higher the BMI of children with ADHD worse performance in the balance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Erika Morgana Felix do Nascimento, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro
    PhD in Sports Sciences – Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD).
  • Andressa Ribeiro Contreira, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) Maringá/PR
    MSc in Human Movement Science – Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) Maringá/PR.
  • Eva Vilma Alves da Silva, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD).
    PhD in Sports Sciences – Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD).
  • Luciano Portes de Souza, Universidade do Estado de Santa Catarina
    MSc in Human Movement Science – Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) Curitiba/PR.
  • Thais Silva Beltrame, Universidade do Estado de Santa Catarina

    PhD in Human Movement Science (UFSM). Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) Florianópolis/SC.

References

Kaplan BJ, Wilson BN, Dewey D, Crawford SG. DCD may not be a discrete disorder. Hum Mov Sci. 1998; 17(4): 471-90.

Cypel, S.A. Criança com déficit de atenção e hiperatividade: atualização para pais, professores e profissionais da saúde. São Paulo: Lemos; 2000.

Pitcher TM, Piek JP, Hay MD. A. Fine and Gross motor ability in males with ADHD. Dev Med Child Neurol. 2003; 45 (8):525-35.

Suzuki S, Gugelmim MRG, Soares AV. O equilíbrio estático em crianças em idade escolar com transtorno de déficit de atenção/ hiperatividade. Fisioter Mov. 2005; 1(3): 49-54.

Coppede AC, Okuda PMM, Capellini SA. Desempenho motor de escolares com dificuldades de aprendizagem em função motora fina e escrita. J. Hum. Growth Dev. 2012; 22 (3): 283-290.

Silva J, Contreira AR, Capistrano R, Beltrame TS. Desempenho motor de escolares com e sem Transtorno do Déficit de Atenção/Hiperatividade (TDAH). ConsSaude. 2012; 11 (1): 76-84.

Medeiros CCM, Cardoso MAA, Pereira RAR, Alves GTA, França ISX, Coura AS et al. Estado nutricional e hábitos de vida em escolares. J. Hum. Growth Dev. 2011; 21 (3): 789-797.

Feferbaum R, Leone C, Nogueira RC, Cavalcanti PN, Cardoso EB, Serra MA. Avaliação antropométrica e por bioimpedância de um programa de educação nutricional para escolares na faixa etária de 7 a 14 anos durante o período de 10 meses. J. Hum. Growth Dev. 2012; 22 (3): 283-290.

Amaral APA, Palma AP. Perfil epidemiológico da obesidade em crianças: relação entre televisão, atividade física e obesidade. R. bras. Ci. e Mov. 2001; 9 (4): 19–24.

Farias ES, Salvador MRD. Antropometria, composição corporal e atividade física de escolares. Rev Bras Cineantropom Desemp Hum. 2005; 7(1): 21-29.

Wardle J, Cooke L. The impact of obesity on psychological well-being. Best Pract Res Clin Endocrinol Metab. 2005; 19 (3): 421-40.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. POF 2008/2009 – Antropometria e estado nutricional de crianças, adolescentes e adultos no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE; 2010.

Tseng MH, Henderson A, Chow SM, Yao G. Relationship between motor proficiency, attention, impulse, and activity in children with ADHD. Dev Med Child Neurol. 2004; 46 (6):381-8.

Sangster CA, Beninger C, Polatajko HJ, Mandich A. Cognitive strategy generation in children with developmental coordination disorder. Can J Occup Ther. 2005; 72 (2): 67-77.

Miyahara M, Piek J, Barrett N. Accuracy of drawing in a dual-task and resistance-todistraction study: motor or attention deficit? Hum Mov Sci. 2006; 25 (1):100-9.

Melnyk, BM, Small L, Morrison-Beedy D, Strasser A, Spath A, Kreipe R et al. Mental health correlates of healthy lifestyle attitudes, beliefs, choices, and behaviors in overweight adolescents. J Pediatr Health Care. 2006; 20 (6): 401–6.

Aleixo AA, Elaine LG, Walsh IAP, Pereira K. Influência do sobrepeso e da obesidade na postura, na praxia global e no equilíbrio de escolares. J. Hum. Growth Dev. 2012; 22 (2): 239-245.

Rohde LA, Mattos P. Principios e práticas em transtorno de déficit de atenção e hiperatividade. Porto Alegre: Artmed; 2003.

Shaw M, Hodgkins P, Caci H, Young S, Kahle J, Woods AG. et al. A systematic review and analysis of long-term outcomes in attention deficit hyperactivity disorder: effects of treatment an non-treatment. Bio Med Central. 2012; 10:99.

Kadesjo B, Gillberg C. Attention deficits and clumsiness in Swedish 7-year-old children. Dev Med Child Neurol. 1998; 40 (12): 796-804.

Diamond A. Close interrelational of Motor Development and of the Cerebellum and Prefrontal Cortex. Child Dev. 2000; 71 (1): 44-56.

Poeta LS, Rosa Neto F. Intervenção motora em uma criança com transtorno do déficit de atenção/hiperatividade TDAH. Lecturas Educación Física y Deportes. 2005; 10(89).

Agranat-Meged AN, Deitcher C, Goldzweig G, Leibenson L, Stein M, Galili-Weisstub E. Chidhood obesity and Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: a newly describal comorbidity in obese hospitalized children. Int J Eat Disord. 2005; 37 (4): 357-359.

Farré A, Narbona J. EDAH: Escala para la evalución del transtorno por déficit de atención con hiperactividad. Madrid: TEA Ediciones; 2001.

Henderson S, Sugden DA, Barnett A. Movement assessment battery for children. 2 ed. San Antonio: Harcourt Assessment; 2007.

Organização Mundial de Saúde - OMS. Classificação do estado nutricional para adolescentes de 10 a 19 anos, 2007. Disponível em: <http://nutricao.saude.gov.br/sisvan. Php?Conteúdo=curvas_cresc_oms>.

Nascimento EMF, Contreira AR, Beltrame TS. Desempenho motor de escolares com idade entre 11 e 14 anos de Florianópolis-SC. ConsSaude. 2011; 10 (2):231-238.

Silva J, Beltrame TS, Oliveira AVP, Sperandio FF. Dificuldades motoras e de aprendizagem em crianças com baixo desempenho escolar. J. Hum. Growth Dev. 2012; 22 (1): 789-797.

Mostofsky SH., Rimrodt SL, Schafer JG, Boyce A, Goldberg MC, Pekar JJ et al. Atypical motor and sensory cortex activation in attentiondeficit/ hyperactivity disorder: a functional magnetic resonance imaging study of simple sequential finger tapping. Biol Psychiatry. 2006; 59(1):48-56.

Thapar A, Langley K, Asherson P, Gill M. Geneenvironment interplay in attention deficit hyperactivity disorder and the importance of a developmental perspective. Br J Psychiatry. 2007; 190: 1-3.

Dornelles C. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. Trad. - DSM-IV-tr. 4 ed. rev. Porto Alegre: Artmed; 2002. pg 113 e 116.

Berleze A, Haeffner LSB, Valentini NC. Desempenho motor de crianças obesas: uma investigação do processo e produto de habilidades motoras fundamentais. Rev Bras Cineantropom Desemp Hum. 2007; 9(2): 134-144.

Pelozin F, Folle A, Collet C, Botti M, Nascimento, JV. Nível de coordenação motora de escolares de 09 a 11 anos da rede estadual de ensino da cidade de Florianópolis/SC. Rev Mackenzie Educ Fís Esporte. 2009; 8 (2):123-132.

Catenassi FZ, Marques I, Bastos CB, Basso L, Ronque VER, Gerage AM. Relação entre índice de massa corporal e habilidade motora grossa em crianças de quatro a seis anos. Rev Bras Med Esporte. 2007; 13 (4): 227-230.

Published

2013-12-30

Issue

Section

Artigos Originais