Motor and learning disabilities in school children with low academic performance
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.20048Keywords:
motor development, motor skills, learning disabilities, low academic performanceAbstract
The study aimed to identify the motor and learning difficulties in students with low academic performance. Took part in the study 19 students, with 08 boys and 11 girls, mean age of 10.3 (± 1.20) years in a school, municipality of São José / SC-BR. The selection of participants occurred through the suggestion of teachers, pupils who had a history of poor academic performance during the semester. We used two scales: Movement Assessment Battery for Children and the School Performance Test. It was found that there was agreement between the results and initial indication of the teachers, as almost all pupils had learning difficulties, especially in reading and writing, as well as a representative number of students indicating they had motor difficulties. A significant number of children presented together with an indication of learning difficulties, problems with motor coordination. It is suggested to conduct research that will explore both the identification of developmental difficulties, and programs aimed at stimulating the economic well being, quality of life and health of children with learning and motor disabilities.References
Rebelo JAS. Dificuldades da leitura e da escrita em alunos do ensino básico. Porto: Edições Asa; 1993.
Fonseca V. Manual de observação psicomotora: Significação psiconeurológica dos fatores psicomotores. Porto Alegre: Artmed; 1995.
Suehiro ACV. Dificuldades de aprendizagem da escrita de um grupo de crianças do ensino fundamental. Psic Rev. Psicol. Vetor Ed. 2006;7(1): 59-68.
Gallahue DL, Ozmun JC. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. 3ª ed. São Paulo: Editora Phorte; 2005.
Dantas LT, Manoel EM. Crianças com dificuldades motoras: questões para a conceituação do transtorno do desenvolvimento da coordenação. Movimento. 2009;15(3): 293-313.
Associação Americana de Psiquiatria (APA) Manual diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais.4ª ed. Porto Alegre: Artes Médicas; 1995.
Ramus F, Pidgeon E, Frith U. The Relationship Between Motor Control and Phonology in Dyslexic Children. J. Child. Psychol. Psyc. 2003; 44: 712-22.
Visser, J. Developmental Coordination Disorder: a Review of Research on Subtypes and Comorbidities. Hum. Mov. Sci. 2003. 22(4-5): 479-93.
O’Hare A., Khalid, S. The Association of Abnormal Cerebellar Function in Children with Developmental Coordination Disorder and Reading Difficulties. Dyslexia. 2002;8(4): 234-48.
Kaplan BJ, Wilson NB, Dewey D, Crawford SG. DCD may not be a discrete disorder .Hum. Mov. Sci. 1998; 17(4): 471-90.
Smits-Engelsman BCM, Niemeijer AS, Galen GP. Fine Motor Deficiencies in Children Diagnosed as DCD Based on Poor Graphomotor Ability. Hum. Mov. Sci.2001; 20(1-2): 161-82.
Bastos AA. Discalculia: Transtorno Específico da Habilidade em matemática. In: Rotta NT, Ohlweiler L, Riesgo RS. (organizadores). Transtornos da Aprendizagem: Abordagem Neurobiológica e Multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 196-205.
Polatajko HJ, Cantin N. Developmental Coordination Disorder (Dyspraxia): An Overview of the State of the Art. Semin. Pediatr. Neurol. 2005; 12(4): 250-58.
Kadesjo B, Gillberg C. Developmental Coordination Disorder in Swedish 7-Year-Old Children. J. Am. Acad. Child Adolesc.Psychiatr.1999; 38(7): 820-28.
Cia F, Barhan EJ. Estabelecendo Relação entre Autoconceito e Desempenho Acadêmico de Crianças Escolares. Psico. 2008;39(1): 21-7.
Bandeira M, Rocha SS, Pires LC, Del Prete ZAP, Del Prete A. Competência Acadêmica de Crianças do Ensino Fundamental: Características Sociodemográficas e Relação com Habilidades Sociais. Interação. Psicol. 2006; 10(1): 53-62.
Salles JF, Parente MAMP. Funções neuropsicológicas em crianças com dificuldades de leitura e escrita. Psicol. Teor. Pesqui. 2006; 22(2): 153-62.
Correia LM. Problematização das dificuldades de aprendizagem, nas necessidades educativas especiais. Anál. Psicol. 2004;2(22): 369-76.
Dell’Aglio DD, Hutz CS. Depressão e Desempenho Escolar em Crianças e Adolescentes Institucionalizados. Psicol. Reflex. Crit. 2004; 17(13): 341-50.
Schirmer CR, Fontoura DR, Nunes ML. Distúrbio da Aquisição da Linguagem e da Aprendizagem. J. Pediatr. 2004; 80(2): 85-103.
Stein LM. Teste de Desempenho Escolar –TDE. São Paulo: Casa do Psicólogo; 1994.
Henderson SE, Sugden DA. Movement Assessment Battery for Children – MABC. London: Psicological Corporation; 1992.
Dias TL, Enumo SRF, Azevedo Junior RR. Influences of a Program of Creativity in the Cognitive and Academic Performance of Students with Learning Disabilities. Psicol. Estud. 2004; 9(3): 429-37.
Dias TL, Enumo SRF, Turini FA. Avaliação do desempenho academic de alunos do ensino fundamental em Vitória, Espírito Santo. Estud. Psicol. 2006; 23(4): 381-90.
Capellini SA, Tonelotto, JMF, Ciasca SM. Medidas de desempenho escolar: Avaliação formal e opinião dos professores. Estud. Psicol. 2004; 21(2): 79-90.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sistema nacional de avaliação da Educação Básica. [acesso em 20 de janeiro de 2011]. Disponível em: http://provabrasil.inep.gov.br/index.php?option=com_wrapper&Itemid=148.
Silva J, Beltrame TS. Desempenho motor e dificuldades de aprendizagem em escolares com idades entre 7 e 10 anos. Motricidade. 2011; 7(2): 53-64.
Enumo SRF, Ferrão EF, Ribeiro MPL. Crianças com dificuldades de aprendizagem e a escola. Estud. Psicol. 2006; 23(2): 139-49.
Carvalho MP. Quem são os meninos que fracassam na escola? Cad Pesqui. 2004;34(121): 11-40.
Medeiros PC, Loureiro, SR, Linhares MBM, Maturano, EM. O senso de auto-eficácia e o comportamento orientado para a aprendizagem em crianças com queixas de dificuldades de aprendizagem. Estud. Psicol. 2003; 8(1): 93-105.
Almeida RM. As dificuldades de aprendizagem: repensando o olhar e a prática no cotidiano da sala de aula. [Dissertação de Mestrado]. Florianópolis (SC): UFSC;2002.
Bartholomeu D, Sisto FF, Rueda FJM. Dificuldades de aprendizagem na escrita e características emocionais de crianças. Psicol. Estud. 2006;11(1): 139-46.
Cairney J, John AH, Faught BE, Wade TJ, Wade J, Flouris A. Developmental Coordination Disorder, Generalized Self-efficacy Toward Physical Activity, and Participation in Organized and Free Play Activities. Pediatrics. 2005; 147: 515-20.
Dewey D, Wilson BN. Developmental Coordination Disorder: What is it? Phys. Occup. Ther. Pediatr. 2001; 20 (2-3): 5-27.
Wilson PH, Mackenzie BE. Information Processing Deficits Assossiated with Developmental Coordination Disorder: a Meta-analise of Research Findings. J. Child. Psychol. Psyc. 1998; 39(6): 829-40.
França C. Desordem Coordenativa Desenvolvimental em Crianças de 7 e 8 Anos de Idade [Dissertação de Mestrado].Florianópolis (SC): UDESC; 2008.
Rosa Neto F, Almeida GMF, Caon G, Ribeiro J, Caram JA, Piucco CE. Desenvolvimento Motor de Crianças com Indicadores de Dificuldades na Aprendizagem Escolar. R. Bras. Ci. e Mov. 2007; 16(1): 45-51.
Kourtessis T, Thomaidou E, Liveri-KantereA, Michalopoulou M, Kourtessis A, Kioumourtzoglou E. Prevalence of Developmental Coordination Disorder among greek children with learning disabilities. Epj. 2008;1(2): 10-17.
Moreira NR, Fonseca V, Diniz A. Proficiência motora em crianças normais e com dificuldade de aprendizagem: estudo comparativo e correlacional com base no teste de proficiência motora de bruininks-oseretsky. Rev. Educ. Fis. 2000; 11(1): 11-26.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis