Mediation of Information in Tourism: an introductory study

Authors

  • Juliana Medaglia Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM
  • Cristina Dotta Ortega Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais (ECI/UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v6i2p126-147

Keywords:

Tourism Information. Mediation of Information.

Abstract

Tourism is a marked contemporary activity, growing, in the one hand, in terms of popularity as leisure option for a considerable share of the population around the world, and, in the other hand, generating academic interest as an object of study. In either situation, tourism has a remarkable bond with information, on which depends and interacts.  Considering this relation, a reflection about these areas is presented in this study, bearing in mind the use of Information Science for Tourism activity, highlighting the challenges and possibilities for mediation in tourism informational context. Hence, a bibliographic research was carried out, looking through secondary sources on the themes. The main results for the suggested relation point out to similarities between Information Science and Tourism areas, especially in terms of the applied characteristics of their studies. Moreover, it is possible to notice the dependence on information tourism presents, either for a tourist use in choosing a destination, or for an academic research, with a great amount of information available in each case. Due to this fact, the importance of mediation is sustained in terms of building tourism knowledge, as a key element for communication. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Juliana Medaglia, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM
    Doutoranda em Ciência da Informação ECI/UFMG, Mestre em Turismo e Comunicação UMA/UFBAProfessora Adjunta do Departamento de Turismo da Universidade dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri/UFVJM.Tem experiência na área de Turismo, com ênfase em Planejamento Estratégico, Marketing de Destinos e Educação Superior em Turismo, Demanda Turística.
  • Cristina Dotta Ortega, Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais (ECI/UFMG)
    Doutora em Ciência da Informação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP). Professora Adjunta na Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais (ECI/UFMG), atuando no curso de graduação de Biblioteconomia e no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação. Atividades de pesquisa e de ensino voltadas aos fundamentos de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação, e aos estudos histórico-conceituais da Organização da Informação quanto à produção de bases de dados, e quanto aos aspectos procedimentais e instrumentais da Representação Descritiva e da Representação Temática.

Published

2015-10-02

Issue

Section

Articles

How to Cite

MEDAGLIA, Juliana; ORTEGA, Cristina Dotta. Mediation of Information in Tourism: an introductory study. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 6, n. 2, p. 126–147, 2015. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v6i2p126-147. Disponível em: https://journals.usp.br/incid/article/view/89926.. Acesso em: 26 jun. 2024.