Scientific dissemination on Youtube: a study in the channels of federal universities in the brazilian northeast
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.incid.2024.214229Keywords:
Communication, Youtube, Scientific divulgation, University, BrazilAbstract
The university, as a producer of knowledge, plays a fundamental role in scientific dissemination, since it has the capacity to reach wider audiences via the internet and the social platforms, like YouTube. In this sense, this work has the general objective of identifying and analyzing, scientific dissemination initiatives in YouTube channels of the three oldest Federal Universities in the Northeast Region of Brazil. This is an exploratory and descriptive study, with a qualitative and quantitative nature. For data collection, a survey was carried out on the websites of the mentioned universities, in addition to a bibliographical research. Data analysis and statistical tracking was performed using the SocialBlade tool. In conclusion, although these universities show a considerable number of subscribers and views on their channels, most of the content of their videos are more aimed at the academic public, requiring a greater targeting and expansion of these scientific disclosures for the community at large.
Downloads
References
APPOLINÁRIO, F. Dicionário de metodologia científica. 2 ed. São Paulo: Atlas, 2011.
ARAÚJO, E. S.; BENATO, A. C. M. G. Ciência e comunicação: a presença de instituições brasileiras no youtube. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 332-348, jun. 2023. Disponível em: http://dx.doi.org/10.29397/reciis.v17i2.322. Acesso em: 15 fev. 2023
BRUSCHI, G. F. J. Universidade inovadora: a percepção dos públicos envolvidos com relação a orientação estratégica para inovação. 2022. 213 f. Tese (Doutorado) – Curso de Doutorado em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.
CARVALHO, M. C. Divulgação científica no YouTube: narrativa e cultura participativa nos canais nerdologia e peixe babel. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 39., 2016, São Paulo. Anais… São Paulo: Intercom, 2016. p. 1-12.
FONSECA, A. D. A.; BUENO, L. M. Breve panorama da divulgação científica brasileira no YouTube e nos podcasts. Revista Cadernos de Comunicação, Santa Maria, v. 25, n. 2, art. 4, p. 2-19, 2021.
FONTES, Daniel T. M. Uma comparação das visualizações e inscrições em canais brasileiros de divulgação científica e de pseudociência no YouTube. JCom América Latina: Journal of Science Communication, Trieste, v. 4, n. 1, p. 1-22, 2021. Disponível em: https://jcomal.sissa.it/pt-br/04/01/JCOMAL_0401_2021_A01. Acesso em: 4 fev. 2023.
PEIXOTO, D. D. Canal Visualigeo: uma experiência de mediação e divulgação científica. Terra e Didatica, Campinas, v. 13, n. 3, p. 310-322, 2017. Disponível em: http://www.ige.unicamp.br/terraedidatica/. Acesso em: 29 jan. 2023.
NOGUEIRA, A. H.; NEVES, E. C.; SILVA, O. G. Canal IBciência: divulgação da produção científica do Instituto de Biociências da USP. Ciência da Informação, Brasília, v. 48, n. 3, 2019. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/4827. Acesso em: 05 jan. 2023
REALE, M. V.; MARTYNIUK, V. L. Divulgação científica no YouTube: a construção de sentido de pesquisadores nerds comunicando ciência. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 39., 2016, São Paulo, Anais… São Paulo: Intercom, 2016. p. 1-15.
REUTERS INSTITUTE. Digital news report 2022. 2022. Disponível em: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2022-06/Digital_News-Report_2022.pdf. Acesso em: fev. 2023
SALLES, M. S. M. A.; CESTARO, D. C.; ALLE, L. F. Uma perspectiva para a divulgação científica em Biologia em mídias digitais brasileiras. Revista EducaOnline, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 90-119, ago. 2020. Disponível em: https://revistaeducaonline.eba.ufrj.br/edi%C3%A7%C3%B5es-anteriores/2020-2/uma-perspectiva-para-a-divulga%C3%A7%C3%A3o-cient%C3%ADfica-em-biologia-em-m%C3%ADdias-digitais. Acesso em: 20 fev. 2023.
SANTOS JÚNIOR, A. L. A extensão universitária e os entre-laços dos saberes. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2013.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA NETO, J. R. Alcance da divulgação científica por meio do Youtube: estudo de caso no canal Meteoro Brasil. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/16885. Acesso em: 21 fev. 2023.
SOUSA, F. C. A. et al. Perfil de pesquisadores científicos das regiões nordeste e sudeste do Brasil. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 11, n. 3, e16611326334, 2022. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i3.26334.
SUZIGAN, W.; ALBUQUERQUE, E. M. The underestimated role of universities for the Brazilian system of innovation. Brazilian Journal of Political Economy, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 03-30, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-31572011000100001. Acesso em: 20 jan. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA. Plano de desenvolvimento institucional: 2018-2022. Salvador: UFBA, 2017. Disponível em: https://proplan.ufba.br/sites/proplan.ufba.br/files/pdi-2018-2022.pdf. Acesso em: 26 jan. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA. UFBA em números: 2022. 2021. Disponível em: https://proplan.ufba.br/sites/proplan.ufba.br/files/ufba-em-numeros-2022.pdf. Acesso em: 02 fev. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. A instituição. c2023. Disponível em: https://www.ufpe.br/institucional/a-instituicao. Acesso em: 03 fev. 2023
UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Ensino. 2023. Disponível em: https://www.ufc.br/ensino. Acesso em: 15 jan. 2021.
VALEIRO, P. M.; PINHEIRO, L. V. R. Da comunicação científica à divulgação. Transinformação, Campinas, v. 20, n. 2, p. 159-169, maio 2008.
VICENTE-SAEZ, Ruben; GUSTAFSSON, Robin; BRANDE, Lieve van Den. The dawn of an open exploration era: emergent principles and practices of open science and innovation of university research teams in a digital world. Technological Forecasting and Social Change, [s. l.], v. 156, p. 120037, jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120037.
VIZCAINO VERDÚ, A.; DE CASAS MORENO, P.; CONTRERAS PULIDO, P. Divulgação científica no YouTube e sua credibilidade para professores universitários. Educação XX1, [s. l.], v. 23, n. 2, p. 283-306, 2020.
WELBOURNE, D. J.; GRANT, W. J. Science communication on YouTube: factors that affect channel and video popularity. Public Understanding of Science, [s. l.], v. 25, n. 6, p. 706–718, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0963662515572068. Acesso em: 20 jan. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dayane dos Santos Farias, Maria Manuel Borges

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, o autor concorda com as prerrogativas do DOAJ para periódicos de acesso aberto adotadas pela revista:
- concessão à revista o direito de primeira publicação sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), que permite acessar, imprimir, ler, distribuir, remixar, adaptar e desenvolver outros trabalhos, com reconhecimento da autoria.
- autorização para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista , como a publicação em repositorios institucionais desde que o reconhecimento da autoria e publicação inicial na InCID
- leitores podem ler, fazer download, distribuir, imprimir, linkar o texto completo dos arquivos sem pedir permissão prévia aos autores e/ou editores, desde que respeitado o estabelecido na Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).
O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes.