Mediation of reading with the elderly: perspectives from the scientific literature of information science
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v12i2p109-125Keywords:
Reading mediation, Information mediation, Reading with the elderly, Long-stay Institutions for the Elderly (ILPI)Abstract
The elderly population has grown more and more. This phenomenon is due to different factors, among them, the increase in life expectancy and the advancement of Medicine. Based on these inferences, it is necessary to adopt practices that can contribute to improving the quality of life in old age. The act of reading and its dynamics enable the elderly to form new concepts about the world in which they live, above all, the role they play in society and in the family. In this way, reading mediation becomes relevant by providing well-being and helping the elderly to overcome communication and interaction problems. In this perspective, the objective of this research was to analyze, based on the Information Science literature, how the mediation of reading when done in a conscious way can contribute to the socio-cultural life of the elderly. As for the methodology, it is a bibliographic research that is guided by the studies of Information Science on the mediation of reading aimed at the elderly. Considering the reflections presented on the mediation of reading, it is understood that it is extremely important in the lives of the elderly and can contribute to the process of social inclusion and well-being. It was also found that conscious mediation of reading can contribute to the quality of life of the elderly, bringing benefits to the biopsychosocial of these subjects.
Downloads
References
BORTOLIN, Sueli. Mediação oral da literatura: a voz dos bibliotecários lendo ou narrando. 2010. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/103349.Acesso em: 17 jan. 2020.
BOSO, Augiza Karla et al. Aspectos cognitivos da leitura: conhecimento prévio e teoria dos esquemas. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 15, n. 2, p. 24- 39, jul./dez., 2010.
BRUSCIA, Kenneth. Definindo Musicoterapia. Rio de Janeiro: Enelivros, 2000.
COSTA, Clarissa Benassi Gonçalves da; BORTOLIN, Sueli. A terceira idade e as ações de leitura dos bibliotecários de duas instituições. In: SEMINÁRIO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 2., 2007, Londrina. Anais eletrônicos [...]. Londrina: Universidade Estadual de Londrina.
CUNHA, Cristiano. Planejamento Estratégico: uma abordagem prática. Publicação do NEST- Núcleo de Estudos – Departamento de Engenharia de Produção e Sistemas, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis,1996.
FRANCISCATI, Jéssica de Barros; FERNANDES, Célia Regina Delácio. Coeducação de gerações: representação de avós mediadores de leitura na obra “Por Parte de Pai”. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 11, n. 2, maio/ago. 2018. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/about/ contact. Acesso em: Acesso em: 17 jan. 2020.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Centauro, 2008.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA [IBGE]. Número de
Disponível em: http://eprints.rclis.org/13267/. Acesso em: 2 jan. 2020.
-457, mar. 2019.Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/32222. Acesso em: 17 jan. 2020. Acesso em: 03 nov. 2019.Acesso em: 14 dez. 2019.
GIACUMUZZI, Gabriela da Silva et al. Projeto de Leitura Vivendo Histórias: vivendo a inclusão por meio da leitura numa casa geriátrica. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 10, ago. 2014. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/319. Acesso em: 17 jan. 2020.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5.ed. São Paulo: Atlas.2010.
idosos cresce 18% em 5 anos e ultrapassa 30 milhões em 2017. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de- noticias/noticias/20980-numero-de-idosos-cresce-18-em-5-anos-e-ultrapassa-30- milhoes-em-2017. Acesso em:1 dez.2019.
INDURSKY, Freda; ZINN, Maria Alice Kaner. Leitura como suporte para a produção textual. Revistas Leitura Teoria e Prática, Campinas n. 5, 1985.
IZQUIERDO, Iván. Questões Sobre Memória. 5. ed. São Leopoldo, Unisinos, 2013.
JERÔNIMO, Viviane et al. Biblioterapia na melhor idade. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 460-471, jul./dez. 2012.Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/view/0000012007/3239868cb958256c8be bcae6b7425858. Acesso em: Acesso em: 1 dez.2019.
MARIN, Janaina Carobin. Hábitos de Leitura de Idosos de Veranópolis – RS: estudo sobre memórias. 2014. 82 f. Monografia (Bacharelado em Biblioteconomia) – Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2014. Disponível em: http://repositorio.furg.br/bitstream/handle/1/5883/H%c3%a1bitos%20de%20leitura%20de%20idosos%20de%20Veran%c3%b3polis%20%e2%80%93%20RS%20estudo%20sobre%20mem%c3%b3rias.pdf?sequence=1. Acesso em: 1 dez. 2019.
MELO, Vanessa Martins de; MORO, Eliane Lourdes da Silva; TRESSINO, Camila Schoffen. Projeto de Leitura VIVendo Histórias. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS EM BRAILE, 7., 2011, Campinas, Anais [...]. Campinas: UNICAMP, 2011.
MORIGI, Valdir José; BONOTTO, Martha E. K. Kling. A narrativa musical, memória e fonte de informação afetiva. Em Questão, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 143-161, jan./jun. 2004. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/88/47.
MORO, Eliane Lourdes da Silva; ESTABEL, Lizandra Brasil. A mediação da leitura na família, na escola e na biblioteca através das tecnologias de informação e de comunicação e a inclusão social das pessoas com necessidades especiais. Revista Inclusão Social, Brasília, DF, v. 4, n. 2, p. 67-81, jan./jun. 2011. Disponível em: http://revista.ibict.br/inclusao/article/view/1657. Acesso em: 16 mar. 2021.
MOTA, Kátia Maria Santos; PEREIRA, Aurea Silva da; RODRIGUES, Maria Emiília Oliveira Santana de. Leituras compartilhadas, memória e envelhecimento. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 23, n. 41, p. 105-116, jan./jun. 2014. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/827/585. Acesso em: 16 mar. 2021.
NEVES, Iara Conceição Bitencourt. A leitura como prática pedagógica na formação do profissional da informação. In: SANTOS, Jussara Pereira (Org.). A Leitura Como Prática Pedagógica. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2007. p. 17-31.
ORLICKAS, Elizen da. Modelos de gestão: das teorias da Administração à gestão estratégica. São Paulo: IBPEX, 2010.
PAES, Camila da Rocha. Idosos Moradores de Instituição de Longa Permanência e a Influência das Narrativas Literárias e Musicais: estudo de caso. 2007. 85 f. Monografia (Bacharelado em Biblioteconomia) – Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/18709/000666830.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 16 mar. 2021.
PINHEIRO, Edna Gomes. Biblioterapia para o idoso. Projeto Renascer: um relato de experiência. Informação & Sociedade: estudos, João Pessoa, v. 8, n. 1, p. 155- 163, 1998. Disponivel em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/view/0000002763/77cbd4903e212f46dc44 5eeec936944a. Acesso em: 29 dez. 2019.
RASTELI, Alessandro. Mediação da leitura em bibliotecas públicas. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2013. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Pos- Graduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/rasteli_a_me_mar.pdf. Acesso em: 22 set. 2019.
RÊGO, Raimunda Queiroz; SAMPAIO, Maria Lúcia Pessoa. Estratégias de mediação da leitura com adultos/idosos no espaço informal. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA, 6., 2014, Santa Maria, RS. Anais... Santa Maria, RS: FIPED, 2014. p. 112. Revista Inclusão Social, Brasília, DF, v. 4, n. 2, p. 67-81, jan./jun., 2011.
SANTOS, Marcus Vinícius Machado dos. A leitura como prática cotidiana e motivacional: da infância ao crescimento intelectual e discernimento crítico. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v.11, n.1, p. 29- 37, nov. 2006. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/462/580.
SANTOS, Raquel do Rosário; RIBEIRO, Iveth da Costa; SOUSA, Ana Cláudia Medeiros de. A biblioteca pública como ambiente de mediação da informação para o usuário da terceira idade. Informação & Informação, Londrina, v. 24, n. 1, p.
THOMAZ, Fabiane; VALENCIA, Maria Cristina Palhares. Inclusão social do idoso através da leitura. CRB8 Digital, São Paulo, v. 1, n. 5, p.148-160, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/9897. Acesso em: 17 jan. 2020.
VETTER, Silvana Maria de Jesus. Memórias de Leitura de Pessoas Idosas. 2005. 145 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2005. Disponível em: http://tedebc.ufma.br:8080/jspui/bitstream/tede/272/1/silvana%20vetter.pdf. Acesso em: 4 jun. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, o autor concorda com as prerrogativas do DOAJ para periódicos de acesso aberto adotadas pela revista:
- concessão à revista o direito de primeira publicação sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), que permite acessar, imprimir, ler, distribuir, remixar, adaptar e desenvolver outros trabalhos, com reconhecimento da autoria.
- autorização para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista , como a publicação em repositorios institucionais desde que o reconhecimento da autoria e publicação inicial na InCID
- leitores podem ler, fazer download, distribuir, imprimir, linkar o texto completo dos arquivos sem pedir permissão prévia aos autores e/ou editores, desde que respeitado o estabelecido na Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).
O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes.