Conceptual and relational approaches between university extension and information mediation
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v12i2p261-283Keywords:
University Extension, Information mediation - Concepts - Typologies, Relationships – University Extension – Information MediationAbstract
It presents the University Extension as a fruitful dimension of academic studies and practices, and information mediation is a field of Information Science and Librarianeconomics consisting of a multiplicity of interventions aimed at providing interference in communities and contextual demands of society, whether social, cultural, educational, technological, etc. It defines as problematic the following question: What are the possible relationships between University Extension and information mediation? It aims to address the potential relationships between University Extension and information mediation considering the theoretical and practical foundations that guide both objects of study. It uses as methodological aspects the exploratory purpose, establishing dialogue with the bibliographic method, mainly using articles mapped in supraformal information channels, such as electronic journals and events in digital media, which characterizes the qualitative study. It discusses the conceptual aspects of University Extension and information mediation in an individualized way in order to perceive the driving attributes that determine the possible relationships between these dimensions. The results show that there are several possibilities of relationship between university extension and information mediation, both in the sense of how the extension appropriates the elements of mediation and how mediation can be applied to optimize extensionist practices. It concludes that the relations between University Extension and information mediation are based on the theoretical and practical aspects that act in a pedagogical and institutional way aiming at the construction of strategies, interventions and interferences worked in the academic daily life in a contextual way and directed to society in general.
Downloads
References
ALMEIDA, Carlos Cândido de. Mediação como processo semiótico: em busca de bases conceituais. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 13., 2012, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2012. Disponível em: http://repositorios.questoesemrede.uff.br/repositorios/bitstream/handle/123456789/1308/Almeida.pdf?sequence=1. Acesso em: 6 ago. 2020.
ALMEIDA, Marco Antônio de. Mediações da cultura e da informação: perspectivas sociais, políticas e epistemológicas. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 1, n. 1, p. 1-23, 2008. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/v/a/7779. Acesso em: 24 set. 2020.
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Tendências da pesquisa brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-03, jan./dez. 2009. Disponível em: https://revistas.ancib.org/index.php/tpbci/article/view/170. Acesso em: 6 out. 2020.
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo; SILVA, Rovilson José da (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. p. 9-32.
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Mediação como conceito potencializador do diálogo entre a ciência da informação e os campos da arquivologia, biblioteconomia e museologia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 13., 2012, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2012. Disponível em: http://www.eventosecongressos.com.br/metodo/enancib2012/arearestrita/pdfs/19256.pdf. Acesso em: 6 out. 2021.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações determinadas pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/94, pelas Emendas Constitucionais nos 1/92 a 99/2017 e pelo Decreto Legislativo no 186/2008. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017.
BRASIL. Decreto nº 19.851, de 11 de abril de 1931. Dispõe sobre o ensino superior no Brasil. Rio de Janeiro, 11 abr. 1931. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1930-1949/d19851.htm. Acesso em: 10 maio 2020.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 20 dez. 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf. Acesso em: 13 mar. 2020.
CAPRA, Fritjof. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. Tradução de Newton Roberval Eichemberg. São Paulo: Editora Cultrix, 1996.
CAPURRO, Rafael. Epistemologia e Ciência da Informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., 2003, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: Escola de Ciência da Informação da UFMG, 2003. Disponível em: http://www.capurro.de/enancib_p.htm. Acesso em: 4 set. 2020.
CRIPPA, Giulia. Exposições e dispositivos do gênero no espaço público: silêncios da mediação cultural. In: COLÓQUIO MEDIAÇÕES E USOS DE SABERES E INFORMAÇÃO, 1., 2008, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Rede MUSSI, 2008. p. 491-506.
DUARTE, Adriana Bogliolo Sirihal. Mediação, usos e usuários: reflexões e análise de caso. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 12., 2011, Brasília, DF. Anais [...]. Brasília, DF: UFMG, 2011. Disponível em: http://repositorios.questoesemrede.uff.br/repositorios/bitstream/handle/123456789/1387/Media%c3%a7%c3%a3o%20-%20Duarte.pdf?sequence=1. Acesso em: 6 set. 2020.
FARIAS, Maria Giovanna Guedes. Mediação e competência em informação: proposições para a construção de um perfil de bibliotecário protagonista. InCID: R. Ci. Inf. e Doc., Ribeirão Preto, v. 6, n. 2, p. 106-125, set. 2015/fev. 2016. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/incid/article/view/101368. Acesso em: 6 set. 2020.
FIALHO, Jaina Ferreira; NUNES, Martha Suzana Cabral; CARVALHO, Telma de. A mediação da informação nos grupos de pesquisa e no GT3 dos ENANCIB: espaços de comunicação científica em Ciência da Informação. Em Questão, Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. 252-276, maio/ago. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/66952. Acesso em: 6 set. 2020.
FORPROEX. Extensão universitária: organização e sistematização. Belo Horizonte: Coopmed, 2007.
FORPROEX. Plano nacional de extensão universitária. Ilhéus: Editus, 2001. (Coleção Extensão Universitária, v. 1).
FORPROEX. Política nacional de extensão universitária. 2012. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 13 ago. 2020.
FREIRE, Isa Maria. Acesso à informação e identidade cultural: entre o global e o local. Ciência da Informação, Brasília, v. 35, n. 2, p. 58-67, maio/ago. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ci/v35n2/a07v35n2.pdf. Acesso em: 6 ago. 2020.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
GOMES, Henriette Ferreira. Tendências de pesquisa sobre mediação, circulação e apropriação da informação no Brasil: estudo em periódicos e anais dos ENANCIB (2008-2009). Pesquisa brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 3, n. 1, p. 85-99, jan./dez. 2010. Disponível em: https://revistas.ancib.org/index.php/tpbci/article/view/187. Acesso em: 6 set. 2020.
HJØRLAND, Birger. Domain analysis in information science: eleven approaches - traditional as well as innovative. Journal of Documentation, v. 58, n. 4, p. 422-462, 2002.
HJØRLAND, Birger; ALBRECHTSEN, H. Toward a new horizon in Information Science: domain-analysis. Journal of the American Society for Information Science (JASIS), v. 46, n. 6, p. 400-425, 1995.
MALHEIRO, Armando; RIBEIRO, Fernanda. Paradigmas, serviços e mediações em Ciência da Informação. Recife: Néctar, 2011.
MARTELETO, Regina Maria; ANDALÉCIO, Aleixina Maria Lopes. Jovens e violência: construção de informações nos processos de mediação e apropriação de conhecimentos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 7., 2006, Marília. Anais [...]. Marília: UNESP, 2006. Disponível em: http://repositorios.questoesemrede.uff.br/repositorios/bitstream/handle/123456789/1302/Regina-Marteleto.pdf?sequence=1. Acesso em: 8 set. 2020.
NOGUEIRA, Maria Das Dores Pimentel (org.). Políticas de extensão universitária brasileira. Belo Horizonte: UFMG, 2005.
SANCHES, Gisele A. Ribeiro; RIO, Sinomar Ferreira. Mediação da informação no fazer bibliotecário no âmbito das ações culturais. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 1, n. 2, p. 103-121, jul./dez., 2010. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/incid/article/view/42323. Acesso em: 6 set. 2020.
SILVA, Armando Malheiro. Mediações e mediadores em ciência da informação. Prisma.com, [s. l.], n. 9, 2009. Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/2057. Acesso em: 6 set. 2020.
SILVA, Elieny do Nascimento. A responsabilidade social da Biblioteconomia nas ações de extensão universitária. 2017. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017.
SILVA, Jonathas Luiz Carvalho. Como a biblioteca universitária pode contribuir para as práticas de pesquisa. INFOhome, [s. l.], dez. 2016. Disponível: https://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=1022. Acesso em: 29 out. 2020.
SILVA, Jonathas Luiz Carvalho. Como atuar com educação de usuários. INFOhome, [s. l.], set. 2018. Disponível: https://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=1152. Acesso em: 29 out. 2020.
SILVA, Jonathas Luiz Carvalho. Como atuar em bibliotecas comunitárias. INFOhome, [s. l.], jun. 2017a. Disponível: https://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=1060. Acesso em: 29 out. 2020.
SILVA, Jonathas Luiz Carvalho. Fundamentos da informação I: perspectivas em Ciência da Informação. São Paulo: ABECIN Editora, 2017b.
SILVA, Jonathas Luiz Carvalho. Percepções conceituais sobre mediação da informação. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 6, n. 1, p. 93-108, mar./ago. 2015. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/incid/article/view/89731/96288. Acesso em: 14 jul. 2020.
SILVA, Jonathas Luiz Carvalho; FARIAS, Maria Giovanna Guedes. Abordagens conceituais e aplicativas da mediação nos serviços de informação. InCID: R. Ci. Inf. e Doc., Ribeirão Preto, v. 8, n. 2, p. 106-123, set. 2017/fev. 2018. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/incid/article/view/122628. Acesso em: 12 set. 2020.
SILVA, Jonathas Luiz Carvalho; SILVA, Andreia Santos Ribeiro. A mediação da informação como prática pedagógica no contexto escolar: algumas considerações. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 1, n. 2, p. 1-30, 2012. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/berev/article/view/106561/105158. Acesso em: 14 set. 2020.
VARELA, Aida Varela. Informação, cognição e mediação: vertentes, contextos e pretextos. Revista Ibero-americana de Ciência da Informação, [s. l.], v. 1, p. 21-45, jan./jun. 2008. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/3621/1/1541-8095-1-PB.pdf. Acesso em: 7 set. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, o autor concorda com as prerrogativas do DOAJ para periódicos de acesso aberto adotadas pela revista:
- concessão à revista o direito de primeira publicação sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), que permite acessar, imprimir, ler, distribuir, remixar, adaptar e desenvolver outros trabalhos, com reconhecimento da autoria.
- autorização para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista , como a publicação em repositorios institucionais desde que o reconhecimento da autoria e publicação inicial na InCID
- leitores podem ler, fazer download, distribuir, imprimir, linkar o texto completo dos arquivos sem pedir permissão prévia aos autores e/ou editores, desde que respeitado o estabelecido na Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).
O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes.