Search Engine Optimization (SEO) Techniques Applied in Electronic Commerce

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v13i1p282-300

Keywords:

E-commerce, Search engines, Search Engine Optimization, Web

Abstract

Search engines like Google have become the main tools used to find information on the internet. Applications of Search Engine Optimization (SEO) techniques play an important role in indexing pages by search engines. When promoting indexing, the pages become traceable and the information can be delivered to everyone who searches for them on the internet. The motivation of this article is to study, in the scope of Information Science, how the concept of SEO has been applied in the optimization of search engines and to identify how e-commerce should react to these changes, adapting and implementing new strategies for their marketing tactics. Search Engine Optimization. This study is qualitative in nature, exploratory and applied, which uses Netnography as a method for the investigation and description of the object of study. It was pointed out that the use of SEO techniques foster the process of finding and retrieving information on the Web, enabling the propagation of information, facilitating the purchase process within e-commerce. It is concluded that the correct application of the optimization techniques described and the use of specialized tools resulted in obtaining the significantly positive results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gustavo Camossi, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP

    Mestrando no programa de Pós-graduação em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’ – UNESP, campus de Marília, Brasil.

  • Heytor Diniz Teixeira, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

    Mestrando no programa de Pós-graduação em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’ – UNESP, campus de Marília, Brasil.

  • Cecilio Merlotti Rodas, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

    Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP, Brasil.

    Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – IFSP, Brasil.

  • Rachel Cristina Vesu Alves, Universidade Estadual Paulista 'Julio de Mesquita Filho'

    Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP, campus de Marília, SP, Brasil;

    Professora da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP, campus de Marília, SP, Brasil

References

ALMEIDA, Gracione Batista Carneiro; SOUSA, Ana Karolyne Nogueira de; OLIVEIRA, Henry Poncio Cruz. Arquitetura da informação no contexto de gênero: uma análise do site da secretaria especial de políticas para mulheres. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 5, n. 3, p. 30–42, 2018. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/ cir/article/view/5601. Acesso em: 12 jan. 2021.

BAPTISTA, Fabricio. Uma proposta de interface de resultados de buscas em sistemas de recuperação de informação: a semiótica e a interação humano computador como aporte teórico. 2019. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília, 2019.

BERNERS-LEE, Tim; HENDLER, James; LASSILA, Ora. The semantic web. Scientific American, v. 284, n. 5, p. 28-37, maio 2001.

BRANSKI, Regina Meyer. Recuperação de informações na Web. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 70-87, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23500. Acesso em: 21 dez. 2020.

BREITMAN, K.; CASANOVA, M. A.; TRUSZKOWSKI, W. Semantic web: concepts, technologies, and applications. [S. l.]: Springer Science & Business Media, 2007.

CARDOSO, Olinda Nogueira Paes. Recuperação de informação. INFOCOMP: Journal of Computer Science, v. 2, n. 1, p. 27-32, 2000. Disponível em: http://infocomp.dcc.ufla.br/index.php/infocomp/article/view/46. Acesso em: 14 jan. 2021.

CARRERA, Filipe. Marketing digital na versão 2.0: o que não pode ignorar. [Portugal]: Sílabo, 2012. 242 p.

CATARINO, Maria Elisabete; SOUZA, Terezinha Batista. A representação descritiva no contexto da web semântica. Transinformação, Campinas, v. 24, n. 2, p. 77-90, ago. 2012.

CENDÓN, Beatriz Valadares. Ferramentas de busca na web. Ciência da Informação, Brasília, v. 30, n. 1, p. 39–49, abr. 2001. DOI http://dx.doi.org/10.1590/S0100-19652001000100006. Acesso em: 14 jan. 2021.

DAVIS, Horald. Search engine optimization: building traffic and making money with SEO. [EUA]: O'Reilly Media, 2006.

DICK, M. Search engine optimization in UK news production. Journalism practice, v. 5, n. 4, p. 462–477, 2011.

FERNEDA, Edberto. Recuperação de informação: análise sobre a contribuição da Ciência da Computação para a Ciência da Informação. 2003. 147 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.

GABRIEL, Martha; KISO, Rafael. Marketing na era digital: conceitos, plataformas e estratégias. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2020. 576 p.

GALITSKY, Boris; LEVENE, Mark. On the economy of web links: simulating the exchange process. First Monday, v. 9, n. 1-5, 2004. Disponível em: https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/download/1109/1029?inline=1. Acesso em: 01 mar. 2022.

GIOMELAKIS, Dimitrios; VEGLIS, Andreas. Employing search engine optimization techniques in online news articles. Studies in Media and Communication, v. 3, n. 1, p. 22–33, jun., 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.111114/smc.v3i1.683. Acesso em: 01 mar. 2022.

GUIRAUD, Pierre. A semântica. 2. ed. Rio de Janeiro: Difel, 1975. 133p.

LEDFORD, J. L. SEO: search engine optimization bible. Hoboken: John Wiley, 2007.

LUZ, Larissa Pavarini da; CONEGLIAN, Caio Saraiva; SANTAREM SEGUNDO, José Eduardo. Tecnologias da web semântica para a recuperação da informação no Wikidata. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 17, p. e019003, 2019. DOI: http://doi.org/10.20396/rdbci.v17i0.8651791. Acesso em: 28 jan. 2021.

MACDONALD, Jason. SEO fitness workbook: the seven steps to search engine optimization success on Google. [EUA]: JMinternet Group, 2013.

MARIETTO, Marcio Luiz. Observação participante e não participante: contextualização teórica e sugestão de roteiro para aplicação dos métodos. Revista IberoAmericana de Estratégia, v. 17, n. 4, p. 5–18, 2018. DOI: 10.5585/ ijsm.v17i4.2717. Acesso em: 28 jan. 2021.

MORAIS, Erikson Freitas; SOARES, Marcelo Borghetti. Web semântica para máquinas de busca. 2006. Disponível em: https://homepages.dcc.ufmg.br/~nivio/cursos/pa03/seminarios/seminario7/seminario7.pdf. Acesso em: 05 maio 2021.

PAGE, Lawrence et al. The page rank citation ranking: bringing order to the web. Technical report. Stanford: InfoLab, 1999. Disponível em: http://ilpubs.stanford.edu:8090/422/. Acesso em: 24 jan. 2021.

RODAS, Cecilio Merlotti. Padrão de comportamento na busca de informação em mecanismo de busca: um enfoque com a tecnologia de eye tracking. 230 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 3 mar. 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/150921. Acesso em: 03 maio 2021.

RODAS, Cecílio Merlotti; VIDOTTI, Silvana Aparecida Borsetti Gregório; MONTEIRO, Silvana Drumond. Eye tracking em interface do Google: novos olhares sobre a influência do "rich snippet" na decisão dos usuários. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE DADOS, INFORMAÇÃO E TECNOLOGIA, 3., 2016, Marília. Anais... Marília: Unesp, 2016.

SCHWAB, K. A quarta revolução industrial. São Paulo: Edipro, 2019.

SILVA, Janete Fernandes; FERREIRA, Marta Araújo Tavares; BORGES, Mônica Erichsen Nassif. Análise metodológica dos estudos de necessidades de informação sobre setores industriais brasileiros: proposições. Ciência da Informação, Brasília, v. 31, n. 2, p. 129-141, maio/ago. 2002. DOI https://doi.org/10.1590/S0100-19652002000200014. Acesso em: 14 dez. 2020.

SPYRIDOU, P.; VEGLIS, Andreas. Sustainable online news projects: redefining production norms and practices. In: WORLD MEDIA ECONOMICS AND MANAGEMENT CONFERENCE, 10., 2012, Thessaloniki. Proceedings… Thessaloniki, 2012.

VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2000.

Published

2022-07-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

CAMOSSI, Gustavo; TEIXEIRA, Heytor Diniz; RODAS, Cecilio Merlotti; VESU ALVES, Rachel Cristina. Search Engine Optimization (SEO) Techniques Applied in Electronic Commerce. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 13, n. 1, p. 282–300, 2022. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v13i1p282-300. Disponível em: https://journals.usp.br/incid/article/view/187500.. Acesso em: 18 may. 2024.