Information literacy in university libraries through by distance education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v13i1p345-366

Keywords:

Information literacy, University Library, Distance education

Abstract

Developing strategies that help in the verification and validation of researched information has become necessary in view of the large amount of information made available mainly though the internet. Given this scenario, this study aims to develop training for the promotion of informational skills of university library users, through the Distance Education (EaD) modality. With regard to the methodology, it presentes a qualitative/quantitative approach, of na Applied nature and corresponding to the modality of field research, case study. Tools such as questionnairs, interviews and focal group to collect data. The analyzes show that the Applied course was seen as very useful, as it indicates strategies that improve the resarch, optimizing time and strengthening its quality. The course showed significant improvement with regard to difficulties related to the Search and use of information, made available mainly through the internet and that the construction of skills is materialized through practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Márcio Thiago dos Santos Albuquerque, Universidade Federal de Alagoas

    Mestre em Gestão da Informação e do Conhecimento pela Universidade Federal de Sergipe – UFS, SE, Brasil.

    Bibliotecário da Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca, AL, Brasil.

  • Pablo Boaventura Sales Paixão, Universidade Federal de Sergipe

    Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Complutence de Madri, Espanha.

    Professor permanente do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Sergipe – UFS, SE, Brasil.

References

ALVES, João Roberto Moreira. A história da EaD no Brasil. In: LITTO, Frederic Michael; FORMIGA, Marcos (org.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson, 2009.

AMARAL, Fernanda Vasconcelos; RIBEIRO, Nivaldo Calixto; BORGES, Eduardo César. Curso de normalização a distância: tecnologias web como suporte a competência informacional de usuários de biblioteca. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 20., 2018, Salvador. Anais [...]. Salvador: FEBAB/CBBU - SIBI/UFBA, 2018. p. 121-134. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/27708 . Acesso em: 09 nov. 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

CAMPELLO, Bernadete Santos et al. A biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

CARVALHO, Lívia Ferreira de.; GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Formação continuada de professores e bibliotecários para o letramento informacional: a contribuição da educação a distância. Transinformação, Campinas, v. 30, n. 1, p. 107-119, jan./abr. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-37862018000100107&script=sci_abstract&tlng=pt . Acesso em: 14 nov. 2019.

COOPER, Donald; SCHINDLER, Pamela. Métodos de pesquisa em administração. 12. ed. Porto Alegre: AMGH, 2016.

CUNHA, Murilo Bastos da; AMARAL, Sueli Angélica do; DANTAS, Edmundo Brandão. Manual de estudos de usuários da informação. São Paulo: Atlas, 2015.

DIAS, Maria Matilde Kronka; PIRES, Daniela. Formação e desenvolvimento de coleções de serviços de informação. São Carlos: Edufscar, 2003.

FAZZIONI, Dilva Páscoa de Marco; VIANNA, William Barbosa; VITORINO, Elizete Vieira. O atual estágio conceitual da competência em informação em publicações de língua portuguesa. Ciência da Informação, Brasília, v. 47, n. 3, p. 193-206, set./dez. 2018. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/4228/3984 . Acesso em: 15 jan. 2019.

FONSECA, Edson Nery da. Introdução à biblioteconomia. 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2007.

GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Letramento informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: Ed. da Faculdade de Ciência da Informação/UNB, 2012. E-book. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/13025/1/LIVRO_Letramento_Informacional.pdf . Acesso em: 08 nov. 2019.

GOMES, Marcos Aurélio. Da educação de usuários à construção de competência em informação no contexto das bibliotecas das universidades federais: um estudo a partir da Universidade Federal de Alagoas e a Universidade Federal de Minas Gerais. 2016. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUBD-AE7G9N/1/tese_ppgci_eci_ufmg.pdf . Acesso em: 17 dez. 2018.

GOMES, Marcos Aurélio; DUMONT, Lígia Maria Moreira. Possíveis relações entre o uso de fontes de informação e a Competência em Informação. Transinformação, Campinas, v. 27, n. 2, p. 133-143, maio/ago. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tinf/v27n2/0103-3786-tinf-27-02-00133.pdf . Acesso em: 24 jun. 2019.

INEP. Dados do censo da educação superior: as universidades brasileiras representam 8% da rede, mas concentram 53% das matrículas. Brasília: INEP, 2018. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/dados-do-censo-da-educacao-superior-as-universidades-brasileiras-representam-8-da-rede-mas-concentram-53-das-matriculas/21206 . Acesso em: 29 jun. 2019.

MELO, Wellinson Vaz Braz de. Como utilizar o Google meet: curso de formação para o gsuite trilha básica 2020. [S. l.]: SPREAD/UFPE, 2020. Disponível em: https://www.ufpe.br/documents/38970/2983835/Tutorial+Como+Usar+o+Google+Meet.pdf/6c143d94-e469-4efe-b6a2-b65115c6285c . Acesso em: 26 set. 2020.

MIRANDA, Antonio. Biblioteca universitária no Brasil: reflexões sobre a problemática. [S. l.: s. n.], [2006]. Disponível em: http://antoniomiranda.com.br/ciencia_informacao/BIBLIOTECA_UNIVERSITARIA_.pdf . Acesso em: 18 out. 2019.

MODESTO, Fernando. Biblioteca universitária e a inovação: reflexões, definições e descrições. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 20., 2018, Salvador. Anais [...]. Salvador: FEBAB/CBBU-SIBI/UFBA, 2018. p. 47-59. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/27708 . Acesso em: 09 nov. 2019.

NASCIMENTO, Débora Dupas Gonçalves do; MORAES, Silvia Helena Mendonça de; SANDIM, Hercules da Costa. A potencialidade de cursos autoinstrucionais para o enfrentamento de doenças emergentes e reemergentes no contexto do sistema único de saúde. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 23., 2017, Foz do Iguaçu. Anais [...]. Foz do Iguaçu: ABED, 2017. p. 1-10. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2017/trabalhos/pdf/175.pdf . Acesso em: 15 set. 2020.

PAIXÃO, Pablo Boaventura Sales. As competências informacionais na educação a distância na universidade: estudo de caso na Universidade Tiradentes. 2016. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Complutense de Madri, Madri, 2016. Disponível em: https://eprints.ucm.es/44225/. Acesso em: 18 dez. 2018.

SANTANA, Clésia Maria Hora; PINTO, Anamelea de Campos; COSTA, Cleide Jane de Sá Araújo. O potencial das tecnologias de informação e comunicação na educação. In: COSTA, Cleide Jane de Sá Araújo; PINTO, Anamelea de Campos (Org.). Tecnologias digitais da informação e comunicação na educação. Maceió: Edufal, 2017.

SENA, Priscila Machado Borges; CHAGAS, Magda Teixeira. A biblioteca universitária na educação a distância: papel, características e desafios. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 20, n. 4, p. 163-180, out./dez. 2015. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/2518/1698 . Acesso em: 15 nov. 2019.

VALENTIM, Marta Lígia Pomim. O perfil das bibliotecas contemporâneas. In: RIBEIRO, Anna Carolina Mendonça Lemos; FERREIRA, Pedro Cavalcanti Gonçalves. Biblioteca do século XXI: desafios e perspectivas. Brasília: IPEA, 2016. p. 19-42. E-book. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=29215&Itemid=419 . Acesso em: 14 abr. 2019.

VITORINO, Elizete Vieira; PIANTOLA, Daniela. Competência informacional: bases históricas e conceituais: construindo significados. Ciência da Informação, Brasília, v. 38, n. 3, p. 130-141, set./dez. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v38n3/v38n3a09.pdf . Acesso em: 26 jun. 2019.

Published

2022-07-01

Issue

Section

Case Report

How to Cite

ALBUQUERQUE, Márcio Thiago dos Santos; PAIXÃO, Pablo Boaventura Sales. Information literacy in university libraries through by distance education. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 13, n. 1, p. 345–366, 2022. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v13i1p345-366. Disponível em: https://journals.usp.br/incid/article/view/184710.. Acesso em: 18 may. 2024.