Scenario of institutional repositories: the reality of the Federal Institutes of Education, Science and Technology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v12i2p218-238

Keywords:

Institutional Repository, Open Science, Scientific production, Federal Education Institutes, ProfEPT

Abstract

In order to expand the visibility and dissemination of academic and scientific productions, some educational institutions started to make use of Institutional Repositories (RI), technological tools that emerged from the global movement of open access to scientific information. This work presents as object of study the scenario of Repositories implementation in the Federal Institutes of Education, Science and Technology (IF) with a timeframe up to May 2020. This is a qualitative bibliographic research. A mapping was carried out to identify which IF had an Institutional Repository. The data collection happened by consulting institutional websites, sending emails to the group of librarians of the brazilian Network of Federal Institutes and collecting information through the Electronic System of the Citizen Information Service (e-SIC). It was found that of the 38 institutions surveyed 15 already have an Institutional Repository and another 15 are in the implementation phase. It is believed that the implementation of repositories in FIs still needs to advance significantly to provide greater visibility to their academic, technical, and scientific productions.

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Author Biographies

  • Vera Lucia Solano Feitosa Porto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul

    Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul – IFMS, Brasil.

    Bibliotecária-documentalista do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul – IFMS, Brasil.

  • Vanessa Oliveira de Macêdo Cavalcanti, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

    Doutoranda em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, Brasil.

    Bibliotecária-documentalista do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte – IFRN, Brasil.

  • Bruna Laís Campos do Nascimento, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

    Doutoranda em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Pernambuco – UFPE, Brasil.

    Bibliotecária-documentalista do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte – IFRN, Brasil.

  • Dante Alighieri Alves de Mello, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul

    Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS, Brasil.

    Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul – IFMS, Brasil.

  • Edgar Bisset Alvarez, Universidade Federal de Santa Catarina

    Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista – UNESP, Brasil.

    Professor do Programa de pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, Brasil.

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Published

2021-11-30

Issue

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Articles

How to Cite

PORTO, Vera Lucia Solano Feitosa; CAVALCANTI, Vanessa Oliveira de Macêdo; NASCIMENTO, Bruna Laís Campos do; MELLO, Dante Alighieri Alves de; ALVAREZ, Edgar Bisset. Scenario of institutional repositories: the reality of the Federal Institutes of Education, Science and Technology. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 12, n. 2, p. 218–238, 2021. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v12i2p218-238. Disponível em: https://journals.usp.br/incid/article/view/183152.. Acesso em: 18 may. 2024.