Information literacy and the work of the librarian facing the informational demands and needs of the students of the libraries of the federal Institute of Espírito Santo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v11i2p121-141

Keywords:

Information literacy, User education, User study, Libraries of the Federal Institute of Espírito Santo, Librarian , Educational action

Abstract

It seeks to identify the role of the librarian in the development of information literacy of students of the Federal Institute of Espírito Santo (IFES) facing the needs and demands of information. The academic research was classified as descriptive, establishing in its design the case study as a method. It was set up as a research clipping two libraries that contemplated diverse socio-cultural and demographic conditions and realities of students and the analysis of empirical data through quantitative and qualitative methods, focusing on the students and librarians belonging to these libraries. As a result, it was found that the interviewed librarians are aware of the importance of information literacy and develop some activities when there are demands from users. It was also found that there is no planning of user study and specific actions for all audiences aimed at information literacy, as well as integrated work between leaders, pedagogical staff, teachers and librarians. It appears from the research that such absences have as a background the fact that the pedagogical team and teachers are unaware of the educational role of the librarian, in addition to the absence of integrated activities between teachers and librarians, with the common objective of effectively improving students development in the learning process inside and outside the classroom. As for students, the valuable contribution in the answers sheds light on the path that still needs to be followed by the librarian for the development of information literacy directed to the student segment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Kelly Rita de Azevedo, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

    Mestra em Ciência da Informação pelo Programa de de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Brasil.

    Bibliotecária/Documentalista no Instituto Federal do Espírito Santo – IFES, Brasil.

  • Ligia Maria Moreira Dumont, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

    Doutora em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, Brasil.

    Professora titular do Departamento de Teoria e Gestão da Informação da Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Brasil

References

AZEVEDO, Kelly Rita de. Letramento informacional em bibliotecas do Instituto Federal do Espírito Santo: o trabalho do bibliotecário frente às demandas e necessidades informacionais dos estudantes. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020.

CAMPELLO, Bernadete Santos. A função educativa da biblioteca escolar no Brasil: perspectivas para o seu aperfeiçoamento. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., Belo Horizonte, 2003. Anais [...] Belo Horizonte: Escola de Ciência da Informação da UFMG, 2003. Disponível em: http://enancib.ibict.br/index.php/enancib/venancib/paper/viewFile/1927/1068. Acesso em: 15 jun. 2019.

CAMPELLO, Bernadete Santos. Letramento informacional: função educativa do bibliotecário na escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2009a.

CAMPELLO, Bernadete Santos. Letramento informacional no Brasil: práticas educativas de bibliotecários em escola de ensino básico. 2009. 208 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009b. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/ECID-7UUPJY. Acesso em: 01 jul. 2019.

CUNHA, Murilo Bastos da; AMARAL, Sueli Angélica do; DANTAS, Edmundo Brandão. Manual de estudo de usuários da informação. São Paulo: Atlas, 2015.

DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. The research act. Englewood Cliffs N. J.: Prentice Hall, 1989.

DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2006.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana; GABRIEL, Maria Aparecida; VILLELA, Maria Cristina Olaio. A educação de usuários de bibliotecas universitárias frente à sociedade do conhecimento e sua inserção nos novos paradigmas educacionais. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 11.,2000, Florianópolis. Anais [...] Florianópolis: UFSC, 2000. Disponível em: https://www.bu.ufmg.br/snbu2014/anais_anterior/XI-SNBU/Dados/TrabLiv/t060.pdf. . Acesso em: 10 jul. 2020.

GASQUE, Kelley C. G. D. Arcabouço conceitual do letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 39 n. 3, p.83-92, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v39n3/v39n3a07.pdf. Acesso em: 7 jan. 2019.

GASQUE, Kelley C. G. D. Competência em informação: conceitos, características e desafios. AtoZ: Novas Práticas em Informação e Conhecimento, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 5-9, 2013. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/41315. Acesso em: 27 maio 2019.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTION. Diretrizes para o manifesto IFLA/UNESCO sobre a internet. 2002. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/faife/publications/policy-documents/internet-manifesto-pt.pdf. Acesso em: 14 jun. 2019.

KUHLTHAU, Carol Collier. Seeking meaning: a process approach to library and information services. Norwood: Ablex Pub, 1993.

MONTIEL-OVERALL, P. A theoretical understanding of teacher and librarian collaboration (TLC). School Libraries Worldwide, v. 11, n. 2, p. 24-48, 2005. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/e7c7/907d2ef3e7ea7babf67b0d13e4fb2b2f5717.pdf. Acesso em: 23 jun. 2019.

MOREIRA, Cesar dos Santos. Ação educativa dos bibliotecários: um repensar da sua práxis profissional nos institutos federais. 2018. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/VAFA-BB4HUR. Acesso em: 20 dez. 2019.

PROENÇA, Samuel Gonçalves. Bibliotecas dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: uma avaliação de suas condições de funcionamento. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B68EL9. Acesso em: 20 dez. 2019.

SANTIAGO, Sandra Maria Neri; AZEVEDO NETTO, Carlos Xavier de. Educação de usuários: um estudo junto ao sistema integrado de bibliotecas da UFPE. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 246-268, 2012. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/835. Acesso em: 18 ago. 2019.

SIQUEIRA, Ivan Cláudio Pereira; SIQUEIRA, Jéssica Câmara. Information literacy: uma abordagem terminológica. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 13., 2012, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2012. Disponível em: http://repositorios.questoesemrede.uff.br/repositorios/handle/123456789/1340. Acesso em: 29 nov. 2019.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

YIN, Robert K. Estudos de casos: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2020-12-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

AZEVEDO, Kelly Rita de; DUMONT, Ligia Maria Moreira. Information literacy and the work of the librarian facing the informational demands and needs of the students of the libraries of the federal Institute of Espírito Santo. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 11, n. 2, p. 121–141, 2020. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v11i2p121-141. Disponível em: https://journals.usp.br/incid/article/view/165620.. Acesso em: 18 may. 2024.