Estratégia Teórico-Prática no Ensino de Enfermagem em Doenças Transmissíveis com o Foco na Vigilância em Saúde

Autores/as

  • Érica Gomes Pereira Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem. Departamento de Enfermagem em Saúde Coletiva
  • Sara de Alencar Ciaccio Secretaria Municipal de Saúde de São Paulo. Unidade de Vigilância em Saúde Butantã
  • Lucia Yasuko Izumi Nichiata Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem. Departamento de Enfermagem em Saúde Coletiva
  • Karen Namie Sakata-So Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem. Departamento de Enfermagem em Saúde Coletiva
  • João Henrique de Morais Ribeiro Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem. Departamento de Enfermagem em Saúde Coletiva
  • Caroline Lopes Ciofi Silva Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem. Departamento de Enfermagem em Saúde Coletiva
  • Maria Clara Padoveze Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem. Departamento de Enfermagem em Saúde Coletiva

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v3i1p119-122

Palabras clave:

Education Nursing, Communicable Diseases, Public Health Surveillance.

Resumen

This report presents the strategy of theoretical and practical teaching for the content of health surveillance in elective course ENS 0425 – Nursing in Communicable Diseases with a Focus on Collective Health, of the baccalaureate course in Nursing, by means of the internship in localized health surveillance units in the city of São Paulo in 2016. The activities in the field of internships have resulted in the production of reports in a case study format both in the individual and in the population context of coping with communicable diseases. The teaching strategy can be considered innovative because it has stimulated the student to develop the work articulated with several actors involved in health surveillance and the debate on the concepts of morbidity, lethality, prevalence and incidence, starting from the territorial inequality of the needs in health for individual and population performance.

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Publicado

2018-06-15

Número

Sección

Relatos

Cómo citar

PEREIRA, Érica Gomes; CIACCIO, Sara de Alencar; NICHIATA, Lucia Yasuko Izumi; SAKATA-SO, Karen Namie; RIBEIRO, João Henrique de Morais; SILVA, Caroline Lopes Ciofi; PADOVEZE, Maria Clara. Estratégia Teórico-Prática no Ensino de Enfermagem em Doenças Transmissíveis com o Foco na Vigilância em Saúde. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 3, n. 1, p. 119–122, 2018. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v3i1p119-122. Disponível em: https://journals.usp.br/gradmais/article/view/147210.. Acesso em: 23 jun. 2024.