Integrative health in the training of Occupational Therapists: analysis of perceptions and undergraduate curricular structure

Authors

  • Thaís Carolyne Nink Lucena Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto
  • Amanda Polin Pereira Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v8i1p27-35

Keywords:

Higher Education, Curriculum, Complementary Therapies, Students, Occupational Therapy

Abstract

Introduction: Integrative and Complementary Health Practices (PICS) in the area of ​​Occupational Therapy (OT) require training and discussion in the graduation process to guarantee access and care within the integral reasoning of the body, mind, emotions and connections. Objectives: To verify the training, perceptions and experiences with PICS of OT undergraduates at the Faculty of Medicine of Ribeirão Preto at the University of São Paulo. Methods: Cross-sectional, exploratory, descriptive and quantitative study using an online questionnaire developed in research with undergraduates in the last semester and analysis of the curricular structure and teaching plans. Results and discussion: Of the total of 17 undergraduates, 12 reported knowledge about PICS (100%), 92% used them for personal purposes, and 17% stated doubts about their effectiveness and uncertainty about their credibility in the Brazilian Unified Health System (SUS) as a therapeutic resource in the profession. There was minimal training offered on PICS, of the 69 subjects in the undergraduate course, 3 dealt with the topic in a theoretical and experimental way, with a low workload and insufficient content for logic and professional use. Final considerations: There is a need for curricular changes to incorporate these practices as a therapeutic resource within the profession in order to guarantee access and quality care to the population.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil. Ministério da Saúde. Práticas Integrativas e Complementares em Saúde (PICS) quais são e para que servem. Brasília, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-de-a-a z/p/pics#:~:text=As%20Pr%C3%A1ticas%20Integrativas%20e%20Complementares,humano%2C%20meio%20ambiente%20e%20sociedade. Acesso em: 20 de mar. 2023.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares no SUS - PNPIC-SUS / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica. - Brasília : Ministério da Saúde, 2006. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/pnpic.pdf. Acesso em: 23 jan. 2023.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde (CNS), Resolução nº 569 de 8 de dezembro de 2017. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2017/Reso569.pdf Acesso em: 24 abril 2023.

BARBONI, Viviana Graziela de Almeida Vasconcelos e CARVALHO, Yara Maria de e SOUZA, Vagner Herculano de. A Formação Em Saúde Coletiva Nos Currículos De Educação Física: Um Retrato Atual. Movimento, v. 27, p. 15 ,2021. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.113041. Acesso em: 30 set. 2023.

CARDINALLI, Isadora e Silva, Carla Regina. Atividades humanas na terapia ocupacional: construção e compromisso. Esse trabalho é resultado de uma pesquisa de doutorado em que os procedimentos éticos vigentes foram cumpridos. Parecer do Comitê de Ética em Pesquisa nº 3.402.197. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional [online], v. 29, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoAO2176. Acesso em 20 abr 2023.

CONSELHO FEDERAL DE FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONAL (COFFITO), 2020. Emite nota em apoio às Práticas Integrativas e Complementares. Disponível em: https://www.coffito.gov.br/nsite/?p=16296. Acesso em: 28 abr. 2022.

CONSELHO NACIONAL DE FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONAL. Resolução nº 491, 2017. Regulamenta o uso pelo terapeuta ocupacional das Práticas Integrativas e Complementares de Saúde, e dá outras providências. Disponível em: https://www.coffito.gov.br/nsite/?p=8749. Acesso em: 06 de jul. 2021.

CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. Resolução n° 466, 2012. Diretrizes e Normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo seres humanos. Brasília, 2013. Disponível em: http://www.conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf. Acesso em: 06 de jul. 2021.

FONTELLES, M. J., SIMÕES, M. G., FARIAS, S. H., & FONTELLES, R. G. S. Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Revista Paraense de Medicina, v. 23, n. 3, p.1-8., 2009. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-588477. Acesso em 20 mar 2023.

GOECKS, DÉBORA REGINA; MORSCH, LISONI MULLER; SILVA, CHANA DE MEDEIROS DA. Formação de estudantes da área da saúde em práticas integrativas e complementares. Revista Interdisciplinar de Promoção da Saúde, Santa Cruz do Sul, v. 2, n. 2, 2020. doi:https://doi.org/10.17058/rips.v2i2.1408 Acesso em: 03 de abr. de 2022

GOMES, Diana Ribeiro Gonçalves de Medeiros et al. A inclusão das Terapias Integrativas e Complementares na formação dos acadêmicos da saúde. SANARE, Sobral - V.16 Suplemento n.01, p.74-81, 2017. Disponível em: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1142/627. Acesso em: 28 abr. 2022

GURGEL, Luiza Gomes Dantas et al. Integrative and complementary practices: interest of the academic community and challenges of medical education. Revista Brasileira de Educação Médica [online],v. 45, n. 04, p. 235, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.4-20210233. Acesso em 23 abr 2023.

SANTOS, A. C.; CUNHA, E. S. Os caminhos das práticas integrativas e complementares na atenção básica: uma revisão integrativa. Revista Destaques Acadêmicos. Lajeado, v. 11, n. 3, 2019. ISSN 2176-3070. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22410/issn.2176- 3070.v11i3a2019.2260. Acesso em 24 jun 2023.

SERAPIONI, Mauro. Métodos qualitativos e quantitativos na pesquisa social em saúde: algumas estratégias para a integração. Ciência & Saúde Coletiva, [S.L.], v. 5, n. 1, p. 187- 192, 2000.

SILVA, Natália Chantal Magalhães da, et al. Estratégias de ensino das terapias alternativas e complementares na graduação em Enfermagem: revisão integrativa. Revista Eletrônica de Enfermagem, [S.L.], v. 15, n. 4, p. 1062-1067, 2013. Universidade Federal de Goias. Dinponível em: http://dx.doi.org/10.5216/ree.v15i4.20568. Acesso em: 30 mar. 2023

SOUZA, S. F. O efeito do reiki no manejo de sintomas de pessoas em cuidados paliativos oncológicos. 2020. Dissertação (Mestrado) – Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2020.

TELESI, E. Práticas integrativas e complementares em saúde, uma nova eficácia para o SUS. Estudos Avançados [online]. 2016, v. 30, n. 86, p. 99-112. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-40142016.00100007. Acesso em: 26 abr. 2022

TRINDADE FILHO, Miguel Avelino da. Terapia Ocupacional e práticas integrativas e complementares em saúde na perspectiva de docentes. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/3918/1/MATF28112017.pdf. Acesso em: 03 de abr.de 2022.

Published

2024-10-21

How to Cite

LUCENA, Thaís Carolyne Nink; PEREIRA, Amanda Polin. Integrative health in the training of Occupational Therapists: analysis of perceptions and undergraduate curricular structure. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 8, n. 1, p. 27–35, 2024. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v8i1p27-35. Disponível em: https://journals.usp.br/gradmais/article/view/216637.. Acesso em: 21 nov. 2024.