Exploring medical formation on leprosy by the application of Bloom’s taxonomy

Authors

  • Aguinaldo Gonçalves Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Centro de Ciências da Vida.
  • Eloá Rondi Bórnea Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Centro de Ciências da Vida.
  • Carlos Roberto Padovani Universidade Estadual Paulista. Instituto de Biociências de Botucatu.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v4i1p19-27

Keywords:

Bloom's Taxonomy, Medical Formation, Leprosy

Abstract

Using a battery of questions built according to Bloom´` Taxonomy, thematic classification and difficulty level,
this project was intended to analyze the teaching process to medical students in what concerns leprosy, as Brazil is still the country with the world’s second largest amount of cases. Methodology: Data collection was carried out by applying a battery of 25 multiple-choice tests, reaching 78 sixth year interns. Information was consolidated using the SPSS software; descriptive results were obtained by charts and tables and for analytical approach the Goodman test was used. Results: an average score of 68% and 100% in four of the six categories of Bloom’s typology was observed. Discussion and Conclusion: In the analysis of respective positive and negative aspects, broader involved factors are considered.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Enedina Gonçalves & BATISTA, N. A. “Desempenho Docente no Contexto PBL: Essência para Aprendizagem e Formação Médica”. Revista Brasileira Educação Médica. Rio de Janeiro, vol. 37, n. 2, 2013, pp. 192-201.

ALMEIDA FILHO, Naomar & ROUQUAYROL, M. Z. Introdução à Epidemiologia Moderna. Salvador- Rio de Janeiro: APCE Produtos de Conhecimento, 1990.

BLOOM, Benjamin Samuel; HASTINGS, J. T. & MADAUS, G. F. Handbook on Formative and Sommative Evaluation of Student Learning. New York: McGraw-Hill, 1971, p. 923.

BRASIL, Ministério da Educação (org.). Guia de Elaboração e Revisão de Itens. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2010.

CAMPINAS. Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Ementa do Curso de Medicina [on-line]. Disponível em: <http://www.puc-campinas.edu.br/graduacao/cursos/medicina/sobre/>. Acessado em 1º jan. 2018.

DIAS, Luiz Carlos; DESSOY, M. A.; GUIDO, R. V. C.; OLIVA, G. & ANDRICOPULO, A. D. “Doenças Tropicais Negligenciadas: uma Nova Era de Desafios e Oportunidades”. Química Nova, São Paulo, vol. 36, n. 10, 2013, pp. 1552-1556.

FERRAZ, Ana Paula do Carmo Marcheti & BELHOT, R. V. “Taxonomia de Bloom: Revisão Teórica e Apresentação das Adequações do Instrumento para Definição de Objetivos Instrucionais”. Gestão Produção, São Carlos, vol. 17, n. 2, 2010, pp. 421-431.

GOMES, Romeu; BRINO, R. F.; AQUILANTE, A. G. & AVÓ, L. R. S. “Aprendizagem Baseada em Problemas na Formação Médica e o Currículo Tradicional de Medicina: uma Revisão Bibliográfica”. Revista Brasileira Educação Médica, Rio de Janeiro, vol. 33, n. 3, 2009, pp. 444-451.

GONÇALVES Aguinaldo. “Os Testes de Hipóteses como Instrumental de Validação da Interpretação (Estatística Inferencial)”. In: MARCONDES, M. A. & LAKATOS, E. M. Técnicas em Pesquisas, São Paulo: Atlas, 1982, pp 115-117.

GONÇALVES Aguinaldo. “Realidades do Controle da Hanseníase: Atualizando Cenários”. Revista Brasileira de Epidemiologia, São Paulo, vol. 16, n. 3, 2013, pp. 611-621.

GOODMAN, Leo. “On Simultaneous Confidence Intervals for Contrasts among Multinominal Proportions”. Technometrics, vol. 7, n. 2, 1965, pp. 247-54.

IBGE, Fundação Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (org.). Normas de Apresentação Tabular. 3. ed. Rio de Janeiro, 1993.

JESUS, Elieser Ademir & RAABE, André Luis Alice. “Interpretações da Taxonomia de Bloom no Contexto da Programação Introdutória”. XX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Santa Catarina, 2009.

LUCCIA, Paulo Roberto. A Difícil Arte de Ensinar. Academia.edu [on-line], 2013. Disponível em: http://www.academia.edu/4280504/A_dificil_arte_de_ensinar. Acessado em 1o jan. 2018.

MOREL, Carlos Medicis. “Inovação em Saúde e Doenças Negligenciadas”. Caderno Saúde Pública, Rio de Janeiro, vol. 22, n. 8, 2006, pp. 1522-1523.

MORENO, Cléa Maria da Costa; ENDERS, B. C. & SIMPSON, C. A. “Avaliação das Capacitações de Hanseníase: Opinião de Médicos e Enfermeiros das Equipes de Saúde da Família”. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, vol. 61, 2008, pp. 671-675.

OMS, Organização Mundial de Saúde. Estratégia Global para Aliviar a Carga da Hanseníase e Manter as Atividades de Controle da Hanseníase. Plano 2006-2010. Geneva: Organização Mundial de Saúde, 2005.

OMS, Organização Mundial de Saúde; PAHO, Organização Pan-Americana da Saúde. OMS Divulga Situação da Hanseníase. Brasília, 2010. Disponível em: <http://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=1477&Itemid=1>. Acessado em 1º jan. 2018.

ORGANIZATION MONDIALE DE LA SANTÉ. “Le Point sur la Lepre dans le Monde”, 2010. Releve Epidemiologique Hebdomadaire, vol. 35, n. 85, 2010, pp. 337-348.

PADOVANI, Carlos Roberto. “Noções Básicas de Bioestatística”. In: CAMPANA, A. O.; PADOVANI, C. R. & IARIA, C. T. Investigação Científica na Área Médica. São Paulo: Manole, 2001.

PEIXOTO, José Maria; RIBEIRO, M. M. F. & AMARAL, C. F. S. “Atitude do Estudante de Medicina a respeito da Relação Médico-Paciente x Modelo Pedagógico”. Revista Brasileira Educação Médica. Rio de janeiro, vol. 35, n. 2, 2011, pp. 229-236.

QUEIROZ, Marcos Souza & CARRASCO, Maria Angélica P. “O Doente de Hanseníase em Campinas: Uma Perspectiva Antropológica”. Caderno Saúde Pública, Rio de Janeiro, vol. 11, n. 3, 1995, pp. 479-490.

SANTOS, Danielle Christine Moura; NASCIMENTO, R. D.; GREGÓRIO, V. R. N. & SILVA, M. R. F. “A Hanseníase e seu Processo Diagnóstico”. Hansenologia Internationalis. Bauru, vol. 32, n. 1, 2007, pp. 19-26.

SANTOS, Janaina Jorge; SILVA, F. D. S. & SAMPAIO, L. H. “Análise do Conhecimento dos Acadêmicos da Universidade Estadual de Goiás, Unu-Iporá, a respeito da Hanseníase”. Revista Sapiência: Sociedade, Saberes e Práticas Educacionais, Goiás, vol. 2, n. 1, 2013, pp. 3-19.

SANTOS, Rogério Carvalho. Um Ator Social em Formação: da Militância à Descrição e Análise do Processo de Formação Médica no Brasil. Dissertação (Mestrado), Faculdade de Ciências Médicas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1998.

Published

2020-07-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

GONÇALVES, Aguinaldo; BÓRNEA, Eloá Rondi; PADOVANI, Carlos Roberto. Exploring medical formation on leprosy by the application of Bloom’s taxonomy. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 4, n. 1, p. 19–27, 2020. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v4i1p19-27. Disponível em: https://journals.usp.br/gradmais/article/view/153356.. Acesso em: 22 jul. 2024.