The The analytic network process method in the installation of distance learning poles: a bibliometric analysis

Authors

  • Fabrício Martins Carvalho da Silva Universidade Federal Fluminense
  • Júlio César Andrade de Abreu Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v4i1p5-17

Keywords:

Scientific Production, Webibliomining, Distance Education, Multicriteria

Abstract

This research aims to map the scientific production in multicriteria support in the Analytic Network Process
method applied to the installation of poles of distance learning, identifying the periodicals, authors, countries and institutions that published the most on the subject, and thus propose to future researchers a method to develop a “starting nucleus” of a bibliographical research. A proposed model of webibliomining was used in the Web of Science database, which analyzed the scientific production from 2003 to 2017. The methodological procedures made use of a descriptive and exploratory research, with a quantitative approach. The results pointed out 11,221 articles, which after a bibliometric analysis showed that the “peak” of the production was in 2017 with 1,556 articles. The United States accounted for 25.30% of the total number of articles published, with Education being the area with most published articles, 24.97%, and thirty articles were selected to compose the “starting nucleus” for future bibliographic research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVARADO, R. U. “A Bibliometria no Brasil”. Ciência da Informação, vol. 13, n. 2, 1984, pp. 91-105.

AMARAL, R. M. et al. “Uma Visão da Produção científica nos Anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção através da Bibliometria”. Encontro Nacional de Engenharia de Produção, 25, 2004, 03-05 nov.; Florianópolis-SC. Anais. Florianópolis-SC: Engenep, 2005.

ARRUDA, D. E. P. & ARRUDA, E. P. “Educação a Distância no Brasil: Políticas Públicas e Democratização do Acesso ao Ensino Superior”. Educação em Revista, Belo Horizonte, vol. 31, n. 3, jul./set. 2015, pp. 321-338.

BELLONI, M. L. Educação a Distância. São Paulo: Autores Associados, 2008.

BIBENG. Biblioteca da Escola de Engenharia da UFRGS. Web of Science – Tutorial, 2014. Disponível em: <https://www.ufrgs.br/bibeng/wp-content/uploads/2014/02/WEB_OF_SCIENCE.pdf>. Acessado em 20 mar. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais de Qualidade para a Educação Superior a Distância. Brasília, DF: Seed-MEC, 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf>. Acessado em 16 mar. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Censo da Educação Superior, 2017. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2018-pdf/97041-apresentac-a-o-censo-superior-u-ltimo/file>. Acessado em 15 abr. 2019.

COSTA, H. G. “Modelo para Webibliomining: Proposta e Caso de Aplicação”. Revista da FAE, vol. 13, n. 1, 2010, pp. 115-126.

GASPAR, I.A.; SHIMOYA, A. &SHIMODA, E. “Extração de Informações de Laudos Médicos Utilizando Text Mining: Aplicação do Método Webibliomining”. Acta Biomedica Brasiliensia, vol. 9, n. 2, 2018, pp.01-09.

KNUPPEL, M. A. C. “Polos de Educação a Distância no Brasil: Identidade e Representação”. EmRede: Revista de Educação a Distância, vol. 4, n. 2, 2017, pp. 285-302.

MOODLE LIVRE.com. 5 Países que Lideram o Setor de Cursos a Distância no Mundo. Disponível em: <https://www.moodlelivre.com.br/noticias/3200-5-paises-que-lideram-o-setor-de-cursos-a-distancia-no-mundo>. Acessado em 25 maio 2019.

MOTA, R. “A Universidade Aberta do Brasil”. In: LITTO, F. M. & FORMIGA, M. M. M. Educação a Distância: o Estado da Arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, vol. 1, 2009, pp. 297-303.

NICHOLSON, S. “O Processo da Bibliomineração: Repositório de Dados e Mineração de Dados para Tomada de Decisão em Bibliotecas”. Transinformação, vol. 16, n. 3, 2004, pp. 253-261.

PEIXOTO FILHO, J. Modelagem Multicriterial Aplicada a Seleção de Municípios para Abertura de Polos de Educação a Distância. 2016. 120 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção), Universidade Cândido Mendes, Rio de Janeiro, 2016.

PEREIRA, F. C. & COSTA, H. G. “Métodos Multicritério de Apoio à Decisão: um Estudo Bibliométrico em Periódicos Indexados na Base Isi Web Of Science ”. Congresso Nacional de Excelência e Gestão, 11, 2015, 13-14 ago. Anais. Rio de Janeiro: Inovarse, 2015.

PRITCHARD, A. “Statistical Bibliography or Bibliometrics?”. Journal of Documentation, vol. 25, n. 4, 1969, pp. 348-349.

SAATY, T. L. Theory and Applications of the Analytic Network Process: Decision Making with Benefits, Opportunities, Costs and Risks. Pittsburgh: RWS, 2005.

SAATY, T. L. “The Modern Science of Multicriteria Decision Making and Its Practical Applications: The AHP/ANP Approach”. Operations Research, vol. 61, ed. 5, 2013, pp. 1101-1118.

SILVA, F. M. C. & ABREU, J. C. A. “Aplicação do Método de Análise em Rede na Instalação de Polos de Educação a Distância na Região Serrana Fluminense”. Revista EDaPECI, Sergipe, vol. 19, n. 1, jan./abr. 2019, pp. 28-43.

SILVA, F. M. C.; HERNÁNDEZ, C. T. & ABREU, J. C. A. “Avaliação de Critérios para Instalação de Polos de Apoio Presencial para Cursos de Ensino a Distância Utilizando o Analytic Network Process”. Competência, Porto Alegre, vol. 10, n. 2, dez. 2017.

VANTI, N. “Da Bibliometria à Webometria: uma Exploração Conceitual dos Mecanismos Utilizados para Medir o Registro da Informação e a Difusão do Conhecimento”. Ciência da Informação, v.31, n.2, 2002, p.152-162.

WORMELL, I. “Informetria: Explorando Bases de Dados como Instrumentos de Análise”. Ciência da Informação, Brasília, vol. 27, n. 2, 1998.

Published

2020-07-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

SILVA, Fabrício Martins Carvalho da; ABREU, Júlio César Andrade de. The The analytic network process method in the installation of distance learning poles: a bibliometric analysis. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 4, n. 1, p. 5–17, 2020. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v4i1p5-17. Disponível em: https://journals.usp.br/gradmais/article/view/147979.. Acesso em: 2 oct. 2024.