Inovações Didáticas no Ensino de Economia: Experimentos Econômicos, Atividades On-line e Autoavaliação

Authors

  • Roseli da Silva Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto. Departamento de Economia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v1i1p59-66

Keywords:

University Teaching Practices, Experimental Economics, On-line Teaching Activity, Self-assessment.

Abstract

This paper presents three alternative teaching techniques to the traditional methods used at the economics undergraduate courses, in order to achieve greater efficiency in the teaching-learning process, engaging students effectively and actively in their own process and in the collective construction of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos & AL-VES, Lenoir Pessate. “Estratégias de Ensinagem”. In: ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos & ALVES, Lenoir Pessate (orgs.). Processos de Ensinagem na Universidade. Pressupostos para as Estratégias de Trabalho em Aula. Joinville, SC: Univille, 2004, pp. 67-100.

BATISTA, Natália Nunes Ferreira; DA SILVA, Roseli. Experimentos Econômicos para Estudantes do Ensino Médio da Rede Pública de Ribeirão Preto/SP. Revista de Cultura e Extensão USP, Brasil, v. 4, p. 45-56, oct. 2010. ISSN 2316-9060. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/rce/article/view/492>. Acesso em: 29 Jun. 2016. doi:http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v4i0p45-56.

BECKER, William E. “Teaching Economics in the 21st Century”. The Journal of Economic Perspectives. vol. 14, n. 1, 2000, pp. 109–119.

BECKER, William E.; WATTS, Michael; BECKER, Suzanne R. (eds.). Teaching Economics: More Alternatives to Chalk and Talk. Cheltenham, UK; Northampton, MA, EUA: Edward Elgar Publishing, 2006.

BLACKWELL, Calvin. “Rational Expectations in the Classroom: A Learning Activity”. Journal for Economic Educators, vol. 10, n. 2, 2010, pp. 1–6.

BOWMAKER, Simon W. The Heart of Teaching Economics: Lessons from Leading Minds. Cheltenham,UK: Edward Elgar Publishing, 2011.

EMERSON, Tisha L. & TAYLOR, B. “Comparing Student Achievement Across Experimental and Lecture-oriented Sections of a Principles of Microeconomics Course”. Southern Economic Journal, vol. 70, n. 3, 2004, pp. 672–693.

EWING, Bradley T.; KRUSE, J. B.; THOMPSON, M. A. “Money, Demand and Risk: A Classroom Experiment”. The Journal of Economic Education, vol. 35, n. 3, 2004, pp. 243–250.

GATTI, Bernardete. “O Professor e a Avaliação em Sala de Aula”. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, Fundação Carlos Chagas, n. 27, jan.-jun. 2003, pp. 97–114.

HAZLETT, Denise. “The Lucas Island Experiment”. Classroom Expernomics, vol. 5, n. 2, (outono) 1996.HOLT, Charles A. “Classroom Games: Trading in a Pit Market”. Journal of Economic Perspectives, vol. 10, n. 1, (inverno) 1996, pp. 193-203.

HOLT, Charles A. & TANGA, M. “Experimental Economics in the Classroom”. In: WALSTAD, William. B; SAUNDERS, Phillip. (eds.) Teaching Undergraduate Economics. Boston: Irwin/McGraw-Hill, 1998, pp. 257-268.

SILVA, Roseli & BATISTA-FERREIRA, N. N. “Resenha Bibliográfica de BECKER, William E.; WATTS, Michael; BECKER, Suzanne R. (eds.). Teaching Economics: More Alternatives to Chalk and Talk. Cheltenham,UK; Northampton, MA, EUA: Edward Elgar Publishing, 2006. 225 p.”. Estudos Eco-nômicos, São Paulo, Universidade de São Paulo, vol. 40, pp. 967-973, 2010.

ZABALZA, Miguel A. O Ensino Universitário: Seu Cenário e seus Protagonistas. trad. Ernani Rosa. Porto Alegre: Artemed, 2004.

Published

2016-07-18

Issue

Section

Articles

How to Cite

SILVA, Roseli da. Inovações Didáticas no Ensino de Economia: Experimentos Econômicos, Atividades On-line e Autoavaliação. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 1, p. 59–66, 2016. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v1i1p59-66. Disponível em: https://journals.usp.br/gradmais/article/view/117727.. Acesso em: 22 jul. 2024.