PBL ou PBLs: a Customização do Mecanismo de Aprendizagem Baseada em Problemas na Educação Contábil

Authors

  • Fábio Frezatti Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade. Departamento de Contabilidade e Atuária,
  • Daiana Bragueto Martins Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade. 2Programa de Pós-graduação em Controladoria e Contabilidade

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v1i1p25-34

Keywords:

Problem-based Learning, Case-based Learning, Project-based Learning, Accounting Education.

Abstract

The aim of this research is to address the issue of customization alternatives Problem-based Learning (PBL) techniques in undergraduate and lato sensu postgraduate courses. The analysis of the teaching experiences in the Problem-based Learning (One-day One-problem), in the Case-based Learning and in the Project-based Learning are presented as additional elements to improve the educational environment of business courses, particularly accounting, respecting the students’ previous knowledge and providing integration with their professional context. In this direction the article contributes to the understanding of the various types of mechanisms geared to the use of problems in accounting education. Empirical research supported by action research methodology happened by classes of undergraduate students in order to highlight life experiences in management control courses offered both in undergraduate degree in Accounting, at FEA USP, as in lato sensu postgraduate courses (Master in Business Administration - MBA) in the Brazilian scene. Among the research results it is emphasized that the literature is not convergent with respect to structural aspects and the PBL’s application should not be done in a unique way, but with different formats of the approach, observing the students’ maturity, the complexity of the elements, the time available for the course and the goal itself (discussion and/or implementation of the solution).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Adriana Maria Procópio de; FREGO-NESI, M. S. F. A.; SOARES, M. A.; SLOMSKI, V. G. “Aplicação do Método Problem-based Learning (PBL) no Curso de Especialização em Controladoria e Finanças”. In: CONGRESSO INTERNACIONAL PBL, São Paulo, 2010.

ARAÚJO, Ulisses Ferreira de & ARANTES, Valéria Amorim. “Comunidade, Conhecimento e Resolução de Problemas: o Projeto Acadêmico da USP Leste”. In: ARAÚJO, Ulisses F. & SASTRE, Genoveva (orgs.). Aprendizagem Baseada em Problemas no Ensino Superior. São Paulo: Summus, 2009, pp. 101-122.

BARROWS, Howard S. “A Taxonomy of Problem--Based Learning Methods”. Medical Education, vol. 20, n. 6, 1986, pp. 481-486.

BENJAMIN JUNIOR, Valdomiro & CASA NOVA, S. P. C. “Teoria da Complexidade e Contabilidade: Estudo da Utilização da Aprendizagem Baseada em Problemas como Abordagem Complexa no Ensino de Contabilidade”. In: 12º CONGRESSO USP DE CONTROLADORIA E CONTABILIDADE, São Paulo, 2012.

COUGHLAN, Paul & COUGHLAN, D. “Action Research: Action Research for Operations Management”. International Journal of Operations & Production Management, vol. 22, n. 2, 2002, pp. 220-240.

DECKER, Isonir da Rosa & BOUHUIJS, P. A. J. “Aprendizagem Baseada em Problemas e Metodologia da Problematização: Identificando e Analisando Continuidades e Descontinuidades nos Processos de Ensino-Aprendizagem”. In: ARAÚJO, Ulisses F. & SASTRE, Genoveva (orgs.). Aprendizagem Baseada em Problemas no Ensino Superior. São Paulo: Summus, 2009, pp. 177-204.

ENEMARK, Stig & KJAERSDAM, F. “A ABP na Teoria e na Prática: a Experiência de Aalborg na Inovação do Projeto no Ensino Universitário”. In: ARAÚJO, Ulisses F. & SASTRE, Genoveva (orgs.). Aprendizagem Baseada em Problemas no Ensino Superior. São Paulo: Summus, 2009, pp. 17-42.

ESCRIVÃO FILHO, Edmundo & RIBEIRO, Luis Roberto de Camargo. “Inovando no Ensino de Administração: uma Experiência com a Aprendizagem Baseada em Problemas (PBL)”. Cadernos EBAPE. BR, Rio de Janeiro, vol. 6, número especial, ago. 2008, pp. 1-9.

FREZATTI, Fábio & SILVA, S. C. “Prática Versus Incerteza: como Gerenciar o Aluno nessa Tensão na Implementação de Disciplina sob o Prisma do Método PBL?”. Revista Universo Contábil, vol. 10, n. 1, 2014, pp. 28-46.

FREZATTI, Fábio et al. ANÁLISE DO DESEMPENHO DE ALUNOS NA PERSPECTIVA DO CHA EM DISCIPLINA UTILIZANDO PBL: O QUE SIGNIFICA A SÍNTESE?. Revista de Contabilidade e Organizações, São Paulo, v. 10, n. 26, p. 3-19, may 2016. ISSN 1982-6486. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/rco/article/view/79588>. Acesso em: 29 jun. 2016. doi:http://dx.doi.org/10.11606/rco.v10i26.79588.

HMELO-SILVER, Cindy E. “Problem-based Learning: What and How do Students Learn?” Education Psychology Review, vol. 16, n. 3, set. 2004, pp. 235-266.

LARMER, John. “Project-Based Learning vs. Problem-Based Learning vs. X-BL”. Buck Institute for Edu-cation (BIE), jan. 2014. Recuperado de <http://www.edutopia.org/blog/pbl-vs-pbl-vs-xbl-john-larmer>, em 28 fev. de 2015.

MARTINS, Daiana Bragueto & ESPEJO, M. M. S. B. . PBL no Ensino de Contabilidade: Guia Orientativo para Professores e Estudantes da Nova Geração. São Paulo: Atlas. 2015

.MARTINS, Daiana Bragueto; ESPEJO, Márcia Ma-ria dos Santos ; FREZATTI, F. . “Problem-based Learningno Ensino de Contabilidade Gerencial: Relato de uma Experiência Brasileira”. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), vol. 9, n. 4, 2015, pp. 430-452.

RODRIGUES, Edna de Almeida & ARAÚJO, A. M. P. “O Ensino da Contabilidade: Aplicação do Método PBL nas Disciplinas de Contabilidade em uma Instituição de Ensino Superior Particular”. Revista de Educação, Itatiba, vol. 10, n. 10, 2007, pp. 166-176.

SAVERY, John R. “Overview of Problem-based Learning: Definitions and Distinctions”. Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning. vol. 1, n.1, 2006, pp. 9-20.

SIQUEIRA, José Ricardo Maia de; SIQUEIRA-BATISTA, Rodrigo; MORCH, Rafael Borges; SIQUEIRA-BATISTA, Rômulo. “Aprendizagem Baseada em Problemas: o Que os Médicos Podem Ensinar aos Contadores”. Revista Contabilidade Vista & Revista, vol. 20, n. 3, 2009, pp. 101-125.

SOCKALINGAM, Nachamma; MARTINS, D. B.; FREZATTI, F. . “Practical Issues in Implementing Problem-based Learning: an International Perspective”. In: 8º INTERNATIONAL CONGRESS PAN PBL, Concepción, Chile, 2014. [CD-ROM].

STAKE, Robert E. The Art of Case Study Research. New York: Sage Publication, 1995.WIEK, Amim; XIONG, A.; BRUNDIERS, K.; LEEUW, S. van der. “Integrating Problem and Project-based Learning into Sustainability Programs: A Case Study on the School of Sustainability at Arizona State University”. International Journal of Sustainability in Higher Education, vol. 15, n. 4, 2014, pp. 431-449.

WOOD, Diana F. “ABC of Learning and Teaching in Medicine: Problem-based Learning”. British Medical Journal (BMJ), vol. 326, n. 7384, 2003, pp. 328-330.

WOODS, Donald R. “Problem-oriented Learning, Problem-based Learning, Problem-based Synthesis, Process Oriented Guided Inquiry Learning, Peer-led Team Learning, Model-eliciting Activities, and Project-based Learning: What Is Best for You?” Industrial & Engineering Chemistry Research, vol. 53, n. 13, 2014, pp. 5337−5354.

Published

2016-07-18

Issue

Section

Articles

How to Cite

FREZATTI, Fábio; MARTINS, Daiana Bragueto. PBL ou PBLs: a Customização do Mecanismo de Aprendizagem Baseada em Problemas na Educação Contábil. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 1, p. 25–34, 2016. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v1i1p25-34. Disponível em: https://journals.usp.br/gradmais/article/view/117721.. Acesso em: 22 jul. 2024.