Mineração de Dados para Identificação de Alunos com Alto Risco de Evasão: Um Estudo de Caso

Authors

  • Luciano Antonio Digiampietri Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades
  • Fabio Nakano Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades
  • Marcelo de Souza Lauretto Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v1i1p17-23

Keywords:

University Dropout Forecasting, Education Data Mining.

Abstract

The student dropout in higher education is a critical issue for the Brazilian universities. Among the several known factors associated with this phenomenon, some of them are manageable by the universities, through improvements in courses and student support policies. This work introduces a method based on data mining for students monitoring and early identification of those with high dropout risk. Our approach uses only the academic performance of students in the first year in the course, requiring no external data sources – which are not always available. The proposed approach supports decision making for specific actions with the students, as well as planning of future actions. We present a case study conducted at the Bachelor in Information Science of the University of São Paulo, which achieves accuracy higher than 90%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMBIEL, Rodolfo A. M. “Construção da Escala de Motivos para Evasão do Ensino Superior”. Aval. Psicol., Itatiba, vol. 14, n. 1, abr. 2015, pp. 41-52.

BARKER, Lecia; HOVEY, C. L.; THOMPSON, L. D. “Results of a Large-Scale, Multi-institutional Study of Undergraduate Retention in Computing”. Frontiers in Education Conference (FIE), IEEE, 2014, pp. 1-8.

DIGIAMPIETRI, Luciano Antonio; PERES, S.M.; NAKANO, F.; ROMAN, N.T.; WAGNER, P.K.; SILVA, B.B.; TEODORO, B.; SILVA-JUNIOR, D.F.P.; PEREIRA, G.V.A.; BORGES, G.O.; PEREIRA, G.R.; SANTOS, M.V.; BAKLISKY, M.; BARROS, V.A. “Complementando o Aprendizado em Programação: Revisitando Experiências no Curso de Sistemas de Informação da USP”. iSys: Revista Brasileira de Sistemas de Informação, vol. 6, 2013, pp. 5-29.

DIGIAMPIETRI, Luciano Antonio; LAURETTO, M.S.; NAKANO, F. “Análise do Histórico Escolar dos Estudantes Visando à Adaptação Curricular e do Pro-cesso de Ensino e Avaliação”. In: 1º CONGRESSO DE GRADUAÇÃO DA UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO, 2015. Resumos. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2015, pp. 265-266.

DIGIAMPIETRI, Luciano Antonio; LAURETTO, M.S.; NAKANO, F. “Aperfeiçoamento da Estrutura Curricular de um Bacharelado em Sistemas de Informação: Metodologia e Resultados sobre a Análise de Pré-requisitos”. Submetido. 2016.

HALL, Mark; FRANK, E.; HOLMES, G.; PFAHRINGER, B.; REUTEMANN, P.; WITTEN, I H. “The WEKA Data Mining Software: An Upda-te”. SIGKDD Explorations, vol. 11, n. 1, 2009.

HIPÓLITO, O. “O Gargalo do Ensino Superior Bra-sileiro: Depoimento”. [27 abr. 2011]. Carta Capital. Entrevista concedida a Fernando Vives.

LAN-ON, Natthakan & BOONGOEN, Tossapon. “Using Cluster Ensemble to Improve Classification of Student Dropout in Thai University”. In: Proceedings of the 7th International Conference on and Advanced Intelligent Systems (ISIS), 2014, pp. 452-4 5 7.

LATIF, Sumaia Abdel. EACH em Números. São Paulo: EACH-USP, 2013. Disponível em: <http://each.uspnet.usp.br/site/download/each-numeros-gradua-cao-2012.pdf>. Acesso em 29 mar. 2016.

LAURETTO, Marcelo de Souza; DIGIAMPIE-TRI, L. A.; NAKANO, F. “Pesquisa com For-mandos e Egressos do Bacharelado em Sistemas de Informação da EACH-USP: Resultados Prelimi-nares”. In: 1º CONGRESSO DE GRADUAÇÃO DA UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO, 2015. Resumos. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2015, pp. 243-244.

MANHÃES, Laci Mary Barbosa; CRUZ, S.M.S.; ZIMBRÃO, G. “WAVE: An Architecture for Pre-dicting Dropout in Undergraduate Courses Using EDM”. 29th ANNUAL ACM SYMPOSIUM ON APPLIED COMPUTING (SAC ‘14). Nova York: ACM, 2014. pp. 243-247.

MEIER, Yannick; XU, J.; ATAN, O.; SHCAAR, M. van der. “Predicting Grades”. IEEE Trans on Signal Processing. Hoes Lane, Piscataway, NJ, vol. 64, n. 4, 2016, pp. 959-972.

SALAZAR URIBE, Juan Carlos; LOPERA GO-MEZ, C. M.; JARAMILLO ELORZA, M. C. “Identification of Factors that Affect the Loss of Student Status Using a Logit Survival Model for Discrete Data”. Dyna rev.fac.nac.minas, Medellín, vol. 79, n. 171, fev. 2012.

SILVA, Hadautho Roberto Barros da & ADEODA-TO, P. J. L. “A Data Mining Approach for Pre-venting Undergraduate Students Retention”. In: THE 2012 INTERNATIONAL JOINT CONFE-RENCE ON NEURAL NETWORKS (IJCNN), 2012, pp. 1-8.

SILVA FILHO, Roberto Leal Lobo; MOTEJUNAS, R.; HIPOLITO, O.; LOBO, M.B.C.M. “A Eva-são no Ensino Superior Brasileiro”. Cadernos de Pes-quisa, São Paulo, vol. 37, n. 132, set./dez. 2007, pp. 641-659.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Anuário Estatís-tico USP. São Paulo: VREA/USP, 2014. Disponível em: <https://uspdigital.usp.br/anuario/br/acervo/Anu-arioUSP_2014.pdf>. Acessado em 28 mar. 2016.

WITTEN, Ian H.; FRANK, E. HALL, M.A. Data Mining. Practical Machine Learning Tools and Tech-niques. 3. ed. Burlington, Massachusetts: Morgan Kaufmann, 2011.

Published

2016-07-18

Issue

Section

Articles

How to Cite

DIGIAMPIETRI, Luciano Antonio; NAKANO, Fabio; LAURETTO, Marcelo de Souza. Mineração de Dados para Identificação de Alunos com Alto Risco de Evasão: Um Estudo de Caso. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 1, p. 17–23, 2016. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v1i1p17-23. Disponível em: https://journals.usp.br/gradmais/article/view/117720.. Acesso em: 22 jul. 2024.