Mundaréu: an Anthropology podcast as a polyvalent tool
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2021.172390Keywords:
Podcast, Anthropology, Science communicationAbstract
This article is about characterizing the creation process of Mundaréu, one of the first Anthropology podcasts launched in Brazil. It is produced as a partnership between the Laboratory of Advanced Studies in Journalism (LABJOR) at Universidade Estadual de Campinas and the Department of Anthropology at the Universidade de Brasília. The article discusses definitions of podcast, podcasting, podosphere, podcasts as science communication and Anthropology podcasting as an activity of teaching, research and extension. The article presents and reflects on Mundaréu’s production steps and creation process along the last biennial.
Downloads
References
Aguiar, Lisiane Machado e Luan Correia Cunha Santos. 2018. Podcast antropofágico: uma proposta metodológica para produções sonoras em comunicação. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, pp. 1-388–416.
Charon, Rita. 2006. Narrative medicine: Honoring the stories of illness. New York: Oxford University Press.
Fleischer, Soraya. 2018. Por mais experimentos de escrita antropológica. Resenha do livro Crumpled Paper Boat: Experiments in Ethnographic Writing, de Anand Pandian e Stuart McLean (orgs.). Revista de Antropologia 61(2), pp. 208-213.
Fleischer, Soraya. Professoras usam o podcast para divulgar a Antropologia. Entrevista. https://dissertacaosobredc.blogspot.com/2020/06/entrevista-professores-usam-o-podcast.html (acessado 06/2020).
Fleischer, Soraya e Daniela Manica. Ativando a escuta em tempos pandêmicos. Boletim da Anpocs “Ciências sociais e o Coronavírus”. http://anpocs.org/index.php/publicacoes-sp-2056165036/boletim-cientistas-sociais/2409-boletim-cientistas-sociais-n-78 (acessado em 07/07/2020).
Foschini, Ana Carmen e Roberto Romano Tadde. 2006. Coleção Conquiste a rede. Blog.
Freire, Eugênio Paccelli Aguiar. 2013. Podpesquisa: análise educativa de uma pesquisa sobre podcasts. Poiésis. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação,7(11), pp. 149-167
Freire, Eugênio Paccelli Aguiar. 2015. Potenciais cooperativos do podcast escolar por uma Perspectiva freinetiana. Revista Brasileira de Educação, 20(63), pp. 1033-1056
Guerrero, Boris Quintana, Carolina Parra Duque e Johanna Paola Riaño Peña. 2017. El podcast como herramienta para la innovación en espacios de comunicación universitarios. Anagramas-Rumbos y sentidos de la comunicación-, v. 15, n. 30, pp. 81-100.
Günther, Luisa. 2013. Experiências (des)compartilhadas: arte contemporânea e seus registros. 402 f., il. Tese de Doutorado em Sociologia, Universidade de Brasília, Brasília.
Haraway, Donna. 2016. Staying with the trouble: making kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press.
Howell, Signe. 2010. Norwegian Academic Anthropologists in Public Spaces. Special issue “Engaged Anthropology: Diversity and Dilemmas”. Current Anthropology 51(S2), pp. S269-S277.
Kwok, Roberta. 2019. Listen up. Nature 565, pp. 387-389.
Lenharo, Isadora e Lopes Cristovão. 2016. Podcast, participação social e desenvolvimento. Educação em Revista, v. 32, n. 01, pp. 307-335.
Luiz, Lucio (org). 2014. Reflexões sobre o podcast. Nova Iguaçu, RJ: Marsupial Editora.
Manica, Daniela, Regina Goldenberg e Karina Asensi. 2018. CeSaM, as células do sangue menstrual: gênero, tecnociência e terapia celular. Interseções: Revista de Estudos Interdisciplinares, UERJ, v. 20. p. 93-113.
Mundaréu. Produção de Daniela Manica e Soraya Fleischer. Podcast. <https://mundareu.labjor.unicamp.br/>.
Otero, Teresa Piñeiro e David Caldevilla Domínguez. 2011. Podcasting didáctico. Una aproximación a su uso en el ámbito de la universidad española. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, v. 12, n. 2, pp. 14-30.
Primo, Alex. 2006. O aspecto relacional das interações na Web 2.0. In: XIXX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação; 2006, Brasília. Anais.
Sanjek, Roger. 2015. Conclusion. ____ (org.). Mutuality. Anthropology’s changing terms of engagement. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Vicente, Eduardo. 2018. Do rádio ao podcast: as novas práticas de produção e consumo de áudio. Emergências Periféricas em Práticas Midiáticas, pp. 87-107
Antropólis. https://anchor.fm/antropolis
Antropologia e pandemia. https://podcasts.apple.com/br/podcast/ifch-unicamp/id1515018287
AntropoLógicas. http://www.ufpe.br/ppga/noticias/
Benzina. https://open.spotify.com/show/0eYpoEXySk4pSUvGLinjxn
Cientistas sociais e o coronavírus. https://anchor.fm/cienciassociaisecorona/episodes/Cincias-Sociais-e-Coronavirus---Profissionais-de-sade-ecpqsn
Conversas da Kata. https://open.spotify.com/show/4tE4GKroc70uE8wkdEsNjK
Conversas In(convenientes). https://anchor.fm/podcast-conversas-inconvenientes
Mundaréu. https://mundareu.labjor.unicamp.br/
Observantropologia. https://www.facebook.com/observantropologia/
Poéticas sociais. https://open.spotify.com/show/5vhBPyoPu6VvHRCWYuUKlX
Selvagerias. https://selvageriaspodcast.org/
Terebentina. https://open.spotify.com/show/1juwqYHivikTthCLpXxyR8
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Soraya Fleischer, Julia Couto Mota
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. All rights reserved for authors. Journal has right to first publication. Work is simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License which permits sharing work with recognition of authorship and initial publication in this journal for non-commercial ends.
b. Authors are authorized to separately make additional contracts for non-exclusive distribution of version of work published in this journal (e. g. publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.