Fia Sophia: performance and anthropology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2019.156575

Keywords:

Performance, Identity, Gender, Auto ethnography

Abstract

This work aims to reflect on the theoretical and practical production of the researcher AUTOR 1 and the performances of Sophia, his drag queen, from the relationship with theorists of anthropology, queer theory and arts at a transdisciplinary crossroads where the theory dialogues with practices extra-mural-academic in search of social interaction and daily discussions about norms imposed on dissidents bodies. Proposes to present as performance narrative supplemented by agglutinations of textual and images, which detail three moments of Sophia in "Fia Sophia"; these narratives detail special moments that Sophia interacts with another people – that are involve with the play in which they collectively un)construct a greater state of fluidity and enjoyment of artistic manifestations, pulsating of ideas, creations and diffusions of spontaneous and dialogic processes - and as artistic-performative actions are ephemeral instants in which the imagery record is must appropriate like as a narrative process and videoethnographic record.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Pedro Olaia, Universidade Federal do Pará

    Pedro Olaia has Master degree in Languages and Knowlodges in Amazonia from Universidade Federal do Pará (2019), post-graduate in Matemathic Education Compared at Escola Superior Aberta do Brasil (2015),  has a bachelor degree on Eletrical Engineering from Universidade Federal do Pará (UFPA) and  mathematics teacher from UNINTER (2019). He is member of the Research Group LELIM (Laboratório de Estudo Linguagem, Imagem e Memórias). Performer multimedia artist and research with focous on Sophia’s performance (his drag queen). He has formation on theatre, as actor,  at Escola de Teatro e Dança/UFPA and piano at Conservatório Carlos Gomes, with artistic works on theatre, performance, video art and visual etnography. E-mail: pedrolaia@gmail.com

  • Luis Junior Saraiva, Universidade Federal do Pará

    Luis Junior Costa Saraiva is PhD on Social Science Cultural and Social Anthropology at Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa (ICS), master on Anthropology at UFPA (2002) and has a bachelor degree in History at Universidade Federal do Pará (UFPA) (1999). He is professor at UFPA and Graduate Program Chair of Linguagens e Saberes na Amazônia (PPLSA). He has expertise on Anthropology and enphasis on Urban Anthropology, Health Anthropology, Indigenous Ethnology, with research on themes: sexuality, health, disease, body, siphilis, SIDA and prostitution, indigenous education and indigenous health. E-mail: luisk@ufpa.br

References

Anzaldúa, G. 2005. La conciencia de la mestiza /Rumo a uma nova consciência. Revista Estudos Feministas, vol. 13, n. 3: 704-719

Areda, Felipe. 2008. Exu e a reescrita do mundo. Revista África e Africanidades, ano I, n. 1. http://www.africaeafricanidades.com.br/documentos/Exu_a_reescrita_do_mundo.pdf (acessado em 01/04/2019).

Andrade, Oswald de. 1995. Um aspecto antropofágico da cultura brasileira: o homem cordial. In A utopia antropofágica, 2 ed. São Paulo: Globo.

Bião, Armindo. 2009. A comunicação nas encruzilhadas da Esfinge, de Hermes, Mercúrio, Exu e Maria Padilha: ditos, não-ditos, interditos e mal-entendidos. Revista FAMECOS, v. 16, n. 40: 91-96.

Bauman, Zigmont. 2001. Modernidade Líquida. Trad. Plínio Dentzein. Rio de Janeiro: Zahar.

Butler, Judith. 2015. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. 8 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Boal, Augusto. 1982. 200 Exercícios e Jogos para o Ator e o Não Ator Com Vontade de Dizer Algo Através do Teatro. 4 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Campos, Haroldo de. 2011. Da transcriação: poética e semiótica da operação tradutora. Belo Horizonte: FALE/UFMG.

Campos, Haroldo de. 1981. Da razão antropofágica: a Europa sob o signo da devoração. Revista Colóquio/Letras, n. 62: 10-25.

http://coloquio.gulbenkian.pt/bib/sirius.exe/issueContentDisplay?n=62&p=10&o=p (acessado em 19/03/2019).

Carlson, Marvin A. 2010. Performance: uma introdução crítica. Trad. Thais Flores Nogueira Diniz; Maria Antonieta Pereira. Belo Horizonte: Editora UFMG.

Conceição, Alexandra C. e Pedro Olaia. 2017. Sophia e Palhaço: dos reencontros e outras performances. In: Câmeras Subjetivas: imagens em trânsito sobre o nordeste paraense. Editado por Fernandes D., L. J. C. Saraiva e J. S. L. Corrêa. São Carlos: Pedro & João Editores.

Deleuze, Gilles e Felix Guattari. 2004. O Anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia 1; tradução de Joana Moraes Varela e Manuel Maria Carrilho. Lisboa: Assírio & Alvim.

Escobar, Arthuro. 2005. O Lugar da Natureza e a Natureza do Lugar: Globalização ou Pós-Desenvolvimento? In: A Colonialidade do Saber: Eurocentrismo e Ciências Sociais. Perspectivas Latino-Americanas, ed. Edgardo Lander, 63-79. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina, Colección Sur Sur, CLACSO.

Fanon, Franz. 2008. Pele Negra Máscaras Brancas. Trad. Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA.

Fernandes, Estêvão e Fabiano Gontijo. 2016. Diversidade sexual e de gênero e novos descentramentos: um manifesto queer caboclo. Amazônica, Revista de Antropologia, vol. 8, n. 1: 14-22.

Foucault, Michel. 1992. A escrita de si. In O que é um autor?, 129-160. Lisboa: Passagens.

Fu-Kiau, K. K. Bunseki. 1994. Ntangu-Tandu-Kolo: The Bantu-Kongo Concept of Time. Time in the Black experience. Ed. Joseph K. Adjaye. Londres: Greenwood Press.

Geertz, Cliford. 1989. A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: LTC.

Hall, Stuart. 2006. A Identidade Cultural na Pós-Modernidade. Trad.: Silva, Tomaz T. e Guacira L. Louro, 11 ed. Rio de Janeiro: DP&A.

Head, Scott. 2013. “Ação!” “Corte!”: cinco cenários nas entrelinhas da performance In A Terra do Não-Lugar: diálogos entre antropologia e performance, org. Paulo Raposo et al., 255-270. Santa Catarina: Editora da UFSC.

Hunt, R. W. G. 2004. The Colour Triangle. In The Reproduction of Colour, 6 ed., 68-91 England: John Wiley & Sons, Ltd.

Jayme, Juliana Gonzaga. 2010. Travestis, transformistas, drag queens, transexuais: montando corpo, pessoa, identidade e gênero. In Cultura contemporânea, identidades e sociabilidades: olhares sobre corpo, mídia e novas tecnologias, org. Ana Lúcia de Castro, 167-196. São Paulo: Editora UNESP, Cultura Acadêmica. http://books.scielo.org/id/js9g6/pdf/castro-9788579830952.pdf (acessado em 02/04/2019).

Lopes, Moisés Alessandro de Souza. 2016. Algumas observações sobre as homossexualidades em “contextos interioranos”: lançando questões de “fora dos centros”. Amazônica, Revista de Antropologia, vol. 8, n. 1: 24-37.

Maria, Samily, Elis Tarcila, Pedro Olaia e Sophia Sophia. 2018. Fia Sophia: etnografia do batom. Nova Revista Amazônica, vol. 6, n. 4: 267-268.

Oiticica, Helio. 1970. Brasil Diarréia. https://pt.scribd.com/document/328500049/Braasil-diarre-ia-He-lio-Oiticica (acessado em: 15/12/2018).

Poynton, Charles. 2003. Digital vídeo and HDTV: alghorithms and interfaces. San Francisco: Morgan Kaufmann.

Raposo, Paulo. 2013. No Performance’s Land?: interrogações contemporâneas para uma teoria da performance. In A Terra do Não-Lugar: diálogos entre antropologia e performance, org. Paulo Raposo et al., 13-18. Santa Catarina: Editora da UFSC.

Raposo, Paulo. 2015. Artivismo: articulando dissidências, criando insurgências. In: Cadernos de Arte e Antropologia, v. 4, n. 2: 3-12.

Raposo, Silvia. 2017. Antropologia e performance. Terra de ninguém ou terra de todos? Revista Periféria, vol. 22, n. 1. Barcelona.

Rivera Cusicanqui, Silvia. 2010. Ch’ixinakax utxiwa: una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limón.

Rodrigues, Denise de Sousa Simões. 2009. Revolução Cabana e Construção da Identidade Amazônida. Belém: EDUEPA.

Suelen, Bruna, Pedro Olaia e Welington Romário. 2012. Primeira Égua, Trava Carne: o enforcamento. Video-registro da ação performática no GEMPAC, Belém, Pará, Brasil. https://youtu.be/DpFUwZKXy3Y (acessado em: 15/12/2018).

Silva, Samuel, Fabio Porfiro e Pedro Olaia. 2018. Fia Sophia - UFPA, Campus Bragança. Video-registro da ação Fia Sophia na UFPA. https://youtu.be/4NK_3RwaA-0 (acessado em: 15/12/2018).

Turner, Victor. 2005. Dewey, Dilthey e Drama: um ensaio em Antropologia da Experiência (primeira parte). Tradução de Herbert Rodrigues. Revisão de John C. Dawsey. Cadernos de Campo. Revista dos Alunos de Pós-Graduação em Antropologia Social da USP, v. 13, n. 13: 177-185.

Turner, Victor. 2015. Do Ritual ao Teatro: a seriedade humana de brincar. Rio de Janeiro: Editora UFRJ.

Published

2019-10-24

Issue

Section

Dossier Arts and anthropologies

How to Cite

Olaia, Pedro, and Luis Junior Saraiva. 2019. “Fia Sophia: Performance and Anthropology”. GIS - Gesture, Image and Sound - Anthropology Journal 4 (1): 211-36. https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2019.156575.