Retailing and service activities: main agents and their urban insertion
DOI :
https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2000.123484Mots-clés :
Retail, urban policies, shopping malls, street vendors, superstoresRésumé
This article presents the im portance of retailing and service activities in term s of social and econom ic developm ent, and the action of the different retailing and services agents related to the urban space. It tries to make clear the conflicts among all these agents, showing the present scenery of big cities, having as a reference the city of São Paulo, which are facing a strong increase on the retailing offer com pared to the demand. Finally, it points out som e aspects which should be thought or rethought in order to prepare efficient urban policies that could be able to control the relationship between retail and city searching for better patterns of urban quality##plugins.themes.default.displayStats.downloads##
Références
BESSA, V.C.; TURPIN, M.E.; SINDER, M. (1999) "Estrutura Econômica e Tecnológica do Comércio" Revista da Fundação SEADE. V.l 5 nu 1/2 jan-jun 1999, pp. 103-111.
BORCHERT, Johan G. (1 988). "Planning for retail Change in the Netherlands" Built Environment v.14, nA, pp.22-37.
CHIARA, Marcia (1999). "Número de Lojas vazias em shopping é recorde" Estado de São Paulo, 15/ago. Caderno Economia, p. B-3.
CACCIAMALI, M. L. (1983). "O setor informal urbano e as formas de participação na produção" São Paulo: USP/EIPE.
CAUWE, Maurice - (1968). "Une école d'urbanisme concerte. L'urbanisme comercial" Urbanisme, n. 108/109, pp. 4-7.
CORAGGIO, J.L. & CESAR, R. (2000). "Qué debe hacer el govierno local ante los grandes empreendimentos en el comercio minorista?" Estudos Urbanos e Regionais, n° 2, março, pp.25-37.
DAVIDSON, William R.; SWEENEY, D.J.; STAMPEL, W. R. (1988/"Retailing Management" 6™ ed. New York: John Wiley & Sons.
FUGIMOTO, H.; SASAKAWA, Y.; KUBO, Y. (1999). "The stru cture and problem of sm all Retailers in Japan" (Apresentado na 6™ INTERNATIONAL CONFERENCE ON RECENT ADVANCED IN RETAILING AND SERVICES SCIENCE. EIRASS, Porto Rico). FUPAM (Fundação Para a Pesquisa Ambiental) - (1999). "Estudo das Características dos Negocios da Área Central do Municipio de Santo André no processo de Revitalização urbana" Santo André, Prefeitura do Municipio de Santo André.
GUERREIRO, A. de Abreu Dallari (2000). Pop Center do Brás. De comerciantes ñas rúas a estabelecidos no comércio popular. São Paulo: PUC/SP, (Dissertação de mestrado).
HOWARD, Elizabeth & DAVIES, Rose (1988). "Issues in Retail Planning within the United Kingdom" B uilt Environm ent, v.l 4. n.l, pp.7-2 1.
IBGE (Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística) (1999). Economia Informal Urbana 1997. Rio de Janeiro: IBGE.
LEE, Sim Loo (1999). "Governm ent Polices Towards the Small Retailers: The Case of Singapure" (Apresentado na 6™ INTERNATIONAL CONFERENCE IN RECENTS ADVANCES IN RETAILING AND SERVICES SCIENCE. EIRASS, Porto Rico).
LENA, Hyacinthe (1980). "L'urbanisme Comercial" Urbanisme, n. 179/180, pp.66-69.
VARGAS, Heliana C. "Comércio e serviços varejistas nas políticas urbanas da cidade de São Paulo" In: Anais do Seminário Internacional sobre Avaliação dos instrumentos de Intervenção urbana. São Paulo: FAUUSP/FUPAM, pp.5 1-66.
VARGAS, Heliana C. (1992). Comércio: localização estratégica ou estratégica na localização. São Paulo : FAU-USP, (Tese de doutoramento).
VARGAS, Heliana C. (2000). A lógica do espaço terciário: o lugar, a arquitetura e a imagem do comércio. São Paulo: FAU/USP, (Tese de livre-docência).
Téléchargements
Publiée
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Copyright Heliana Comin Vargas 2000
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Ce travail est disponible sous la licence Creative Commons Attribution 4.0 International .
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho com licença de uso da atribuição CC-BY, que permite distribuir, remixar, adaptar e criar com base no seu trabalho desde que se confira o devido crédito autoral, da maneira especificada por CS.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou em sua página pessoal) a qualquer altura antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).