THE PROCESS OF INCVLUSION OF DEAF STUDENTS IN SCHOOLS UNDES THE STANDPOINT OF THE TEACHER OF GEOGRAPHY

Authors

  • Ricardo Lopes Fonseca Universidade Estadual de Londrina
  • Eloiza Cristiane Torres Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2013.75437

Keywords:

Education, Deaf, Student, School, Geography.

Abstract

This study deals with the main characteristics about the inclusive education for deaf students in the classroom. The thoughts mentioned are expected to be easy for the reader understanding and able to raise the awareness and critical thinking according to the inclusion model for deaf students in public schools in Brazil. This discussion is directed to the variety of implications about geography teaching for deaf students. The education for deaf students should be carefully observed since the educational proposals directed to this group have the goal to make possible the total development of their capacity. However, it is not what happens in classrooms. This essay aims to apply a variety of methodologies for geography teaching in classrooms with deaf and hearing students in order to investigate the importance of each pedagogical possibility applied, and check if it is possible to use them in classroom with both groups of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ricardo Lopes Fonseca, Universidade Estadual de Londrina

    Licenciado em Geografia pela Universidade Estadual de Maringá - UEM, Mestre pelo Programa de Mestrado em Geografia: Dinâmica Espaço Ambiental da Universidade Estadual de Londrina - UEL. Atuando principalmente nos seguintes temas: métodos e práticas em ensino de Geografia e inclusão de alunos com necessidades especiais.

  • Eloiza Cristiane Torres, Universidade Estadual de Londrina
    Doutorado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professora adjunta da Universidade Estadual de Londrina.

References

BUENO, G. S. Surdez, linguagem e cultura. Cadernos Cedes, Campinas: Unicamp, n. 46, p. 41–56, 1998.

LACERDA, C. B. F. Um pouco da história das diferentes abordagens na educação dos surdos. Cadernos Cedes, Campinas: Unicamp, n. 46, p. 68-80, 1998.

MOURA, M. C. O surdo: caminhos para uma nova identidade. Rio de Janeiro: Revinter, 1996.

MOURA, M. C. A língua de sinais na educação da criança surda. São Paulo: Tec Art, 1993.

STEWART, D. A. Pesquisa sobre o uso de língua de sinais na educação de crianças surdas. São Paulo: Tec Art, 1993.

Published

2013-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

FONSECA, Ricardo Lopes; TORRES, Eloiza Cristiane. THE PROCESS OF INCVLUSION OF DEAF STUDENTS IN SCHOOLS UNDES THE STANDPOINT OF THE TEACHER OF GEOGRAPHY. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), São Paulo, Brasil, v. 17, n. 3, p. 46–54, 2013. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.2013.75437. Disponível em: https://journals.usp.br/geousp/article/view/75437.. Acesso em: 22 jul. 2024.