For a singularity of Geography: development of Geographic Thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.182301

Keywords:

Geography, Cognition, Geographic thinking

Abstract

Contemporary literature has evoked as responsible for the singularity of Geography, the structuring of a specific way of thinking, called Geographic Thinking. However, if there is a wide defense of Geography as a way of thinking, in a contradictory way, there are still few works that conceptualize what this Geographic Thought is, its processes of structuring and constitution. in this sense, this article aims to contribute to the advancement of the theoretical debate by reducing the gap in the Brazilian literature on the topic. The proposed discussion is based on the following questions: what is Geographic Thinking? How does it develop? What cognitive processes characterize it? To this end, bibliographic research was carried out in the fields of Psychology and Geography, relating human cognition and the specificities attributed to it from the learning and formation of geographical concepts by individuals. it was observed in the end, how this relationship culminates in the constitution of a singular way of thinking.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luline Silva Carvalho Santos, Universidade Federal de Góias
    PhD in Geography, 2020 (UFG), Master in Geography, 2016 (UFG) and graduation in
    Geography, 2013 (UFG). She works as an effective teacher at the State Education Secretariat of the state of
    Mato Grosso and develops research on the teaching-learning process of Geography,
    with an emphasis on teacher training and development of geographic thinking.

References

ASCENÇÃO, V. O. R.; VALADÃO, R. C. Professor de Geografia: entre o estudo do fenômeno e a interpretação da espacialidade do fenômeno. COLOQUIO INTERNACIONAL DE GEOCRÍTICA, 13., 2014, Barcelona: Universitat de Barcelona, 2014, p. 1-14. Disponível em: http://www.ub.edu/geocrit/coloquio2014/Valerie%20de%20Oliveira%20y%20Roberto.pdf. Acesso em 22 de fevereiro de 2021.

CALLAI, H. C. A formação do profissional da Geografia. Ijuí : Editora Unijuí, 2013.

CASTRO, I. E. Escala e pesquisa na Geografia. Problema ou solução? Espaço Aberto, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 87-100, 2014. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/EspacoAberto. Acesso em 22 de fevereiro de 2021.

CAVALCANTI, L. de S. O Ensino de Geografia na Escola. Campinas: Papirus, 2012.

CAVALCANTI, L. de S. Pensar pela Geografia: ensino e relevância social. Goiânia: C&A Alfa comunicação, 2019.

CHAUÍ, M. Convite à Filosofia. São Paulo: editora Ática, 2000.

CHEPTULIN, A. A Dialética Materialista: Categoria e Leis da Dialética. São Paulo: Editora Alfa-Omega, 1982.

GOLLEDGE, R.; MARSH, M.; BATTERSBY, S. Matching geospatial concepts with geographic educational needs. Geographical Research. v. 46, n. 1, p. 85–98, 2007. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1745-5871.2007.00494.x. Acesso em 22 de fevereiro de 2021.

GOMES, P. C. da C.. Um lugar para a Geografia: contra o simples o banal e o doutrinário. In MENDONÇA, F. de A; LOWEN-SAHR, C. L.; SILVA, M. da (Org.). Espaço e tempo: complexidade e desafios do pensar e do fazer geográfico. Curitiba: Associação de Defesa do Meio Ambiente e Desenvolvimento Antonima, 2009. p. 13-30.

GOMES, P. C. da C. Quadros geográficos: uma forma de ver, uma forma de pensar. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.

GONZÁLEZ, R. de M. Del pensamiento espacial al conocimiento geográfico a través del aprendizaje activo con tecnologías de la información geográfica. Giramundo: Revista de Geografia do Colégio Pedro II, v. 4, n. 2, p.7-13, 2015. Disponível em: https://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/GIRAMUNDO/article/view/668. Acesso em 22 de fevereiro de 2021.

HAESBAERT, R.. O espaço como categoria e sua constelação de conceitos: uma abordagem didática. In TONINI, M. T. [et al] (orgs.). O Ensino de Geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: Mediação, 2014. p. 109 - 122.

LIBÂNEO, J. C. Didática e epistemologia: para além do embate entre a didática e as didáticas específicas. In: VEIGA, I. P. Al.; e D´ÁVILA, C. (orgs.). Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas (SP): Papirus Editora, 2008.

MELAZZO, E. S.; CASTRO, C. A. A escala geográfica: noção, conceito ou teoria? Terra Livre. Presidente Prudente, v. 2, n. 29, p. 133-142, 2007. Disponível em: https://www.agb.org.br/publicacoes/index.php/terralivre/article/view/244. Acesso em 22 de fevereiro de 2021.

MIRANDA, P. Modelo de progresión del aprendizaje geográfico como proceso situado: aulas interculturales como caso de estudio. Tese (Doutorado em educação) – Ciências da Educação, Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de Chile, Chile, 2016. Disponível em: https://repositorio.uc.cl/handle/11534/21511. Acesso em 22 de fevereiro de 2021.

MOREIRA, R. Pensar e Ser em Geografia. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2015.

MOREIRA, R. Geografia e práxis: a presença do espaço na teoria e na prática geográfica. São Paulo: Contexto, 2012.

OLIVEIRA, A. U. Espaço e tempo: compreensão materialista e dialética. In: SANTOS, M.(org). Novos Rumos da Geografia Brasileira. São Paulo: Hucitec, 1988. p. 66-110.

RICHTER, D. Raciocínio geográfico e mapas mentais: a leitura espacial do cotidiano por alunos do Ensino Médio. 2010. 335 f. Tese (Doutorado em Geografia), Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/105074. Acesso em 22 de fevereiro de 2021.

SANTOS, M. A Natureza do Espaço: Técnica, Razão e Emoção. 4ª ed. São Paulo: Edusp, 2017.

SHULMAN, L. S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Tradução de Leda Beck e revisão técnica de Paula Louzano. Cadernos Cenpec Nova série. v. 4, n. 2, p. 196-229, 2015. Disponível em: https://www2.uepg.br//programa-des/wp-content/uploads/sites/32/2019/08/SHULMANN-sobre-ENSINO.pdf Acesso em 22 de fevereiro de 2021.

SMIRNOV, A. et al. El pensamiento. Tradução Florencio Villa Landa. In: SMIRNOV, A.et al (Org.). Psicologia. Russia: Grijalbo S. A, 1969. p. 232-276. Original Russo.

SOUZA, M. L de. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2016.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2000. Original Russo.

Published

2021-12-07

Issue

Section

Articles

How to Cite

SANTOS, Luline Silva Carvalho. For a singularity of Geography: development of Geographic Thinking. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), São Paulo, Brasil, v. 25, n. 3, p. 24–42, 2021. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.182301. Disponível em: https://journals.usp.br/geousp/article/view/182301.. Acesso em: 22 jul. 2024.