The jury simulated as a didactic-pedagogical proposal for the initial training of the geography teacher under the perspective of training based on problems (PBL)

Authors

  • Léia Aparecida Veiga Universidade Estadual de Londrina
  • Ricardo Lopes Fonseca Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2018.125843

Keywords:

College education, Teacher training, Problem-based learning (PBL), Geography

Abstract

This study aims to discuss the use of active methodology, based on a problematization with the initial training of the Geography teacher, seeking to merge elements of the PBL with the
simulated jury. Problem-based learning (PBL) – unlike the conventional model used in educational institutions – initiates form the problem to motivate and initiate learning. This experience was based on the application of PBL elements together with the practice of the simulated jury in a classroom course at the State University of Londrina. In general, about the
results, it is possible to affirm that, among the groups of students that were involved in the activity, this work with an active proposal on the part of the students increased the knowledge
of the same ones; Reinforced autonomy and decision-making; Responsibility with the commitment made

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Léia Aparecida Veiga, Universidade Estadual de Londrina

    Possui graduação em Geografia - Licenciatura 2002 e bacharelado 2011 - pela Universidade Estadual de Londrina, Especialização em Análise Ambiental e Ciências da Terra (2004) e mestrado em Geografia (2007) pela Universidade Estadual de Londrina. Doutorado em Geografia pela Universidade Estadual de Maringá (2014). Áreas de interesse: Produção do espaço urbano, Indústria e trabalho, Planejamento urbano e regional, Participação popular nas políticas públicas, Geografia e Ensino, Geografia e Educação Especial, Geografia e Educação Ambiental, Geografia e Diversidade, Educação não formal.

  • Ricardo Lopes Fonseca, Universidade Estadual de Londrina

    Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2015). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2012). Possui graduação em Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual de Maringá - UEM (2008), Especialista em Ensino de Geografia pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2010).

References

ALMEIDA, M. I. Ensino com pesquisa na licenciatura como base na formação docente. In: ENDIPE – TRAJETÓRIAS E PROCESSOS DE ENSINAR E APRENDER: LUGARES MEMÓRIAS E CULTURAS, 2008, Porto Alegre. Livros... Porto Alegre: EDIPCRS, 2008. p. 473-487.

ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. Processo de ensinagem na universidade: pressupostos para estratégias de trabalho em aula. 10. ed. Joinville, SC: Univille, 2012.

BARROWS, H. S. Problem-based learning (PBL). Southerm IIIinois University PBL Site. 2001. Disponível em: http://www.pbli.org/pbl. Acesso em: 12 dez. 2015.

BARROWS, H. S. Problem-based learning in medicine and beyond: a brief overview. New Directions for Teaching and Learning, v. 68, p. 3-12, Winter, 1996.

BARROWS, H. S.; TAMBLYN, R. An evaluation of problem-based learning in small groups using a simulated patient. Journal of Medical Education, v. 51, p. 52-54, 1976. Disponível em: http://psycnet.apa.org/record/1976-12863-001. Acesso em: 30 jan. 2016.

CARLINI, A. L. Aprendizagem baseada em problemas aplicada ao ensino de direito: projeto exploratório na área de relações de consumo. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

DEMO, P. Aprender como autor. São Paulo: Atlas, 2015.

DEMO, P. A criança é um grande pesquisador. Entrevista cedida para Vitor Casimiro, em 2010. Disponível em: http://www.educacional.com.br/ entrevistas/entrevista0035.asp. Acesso em: 16 jan. 2016.

DEMO, P. Educar Pela Pesquisa. 8 ed. Campinas: Autores Associados, 2007.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, R. A. M. M. Ensino por problemas: uma abordagem para o desenvolvimento do aluno. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 403-418, abr./jun. 2012.

GADOTTI, M. Convite à leitura de Paulo Freire. São Paulo: Scipione, 1999.

GIJSELAERS, W. H. Connecting problem-based practices with educational theory. In: WILKERSON, L.; GIJSELAERS, W. H. Bringing problem-based learning to higher education. San Francisco: Jossey-Bass, 1996. p. 13-21.

HOFFMANN, J. Pontos e contrapontos: do pensar ao agir em avaliação. 9. ed. Porto Alegre: Mediação, 2005.

KALATZIS, A. C. Aprendizagem baseada em problemas em uma plataforma de ensino a distância com apoio dos estilos de aprendizagem: uma análise do aproveitamento dos estudantes de engenharia. Dissertação (Mestrado em Engenharia da Produção) – ES cola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2008.

MARTINS, D. B.; ESPEJO, M. M. dos S. B. Problema Basead Learning – PBL no ensino de contabilidade: guia orientativo para professores e estudantes da nova geração. São Paulo: Atlas, 2015.

MORAES, J. V. A alfabetização científica, a resolução de problemas e o exercício da cidadania: uma proposta para o ensino de geografia. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

MORGADO, S. F. Aprendizagem baseada na resolução de problemas: um estudo centrado na formação contínua de professores de ciências e de geografia. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho, Braga, PT, 2013.

PERRENOUD, P. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação: perspectivas sociológicas. Lisboa: Dom Quixote/IIE, 1993.

PONTUSCHKA, N. N. Convergências e tensões na formação de professores de geografia: a formação inicial do professor – debates. Olhar de professor, Ponta Grossa, PR, v. 13, n. 1, p. 37-46, 2010.

PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. A formação docente e o ensino superior. In: Para ensinar e aprender geografia. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009. cap. 3. p. 87-105. (Coleção Docência em Formação. Série Ensino Fundamental.).

RIBEIRO, L. R. C. Aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma experiência no ensino superior. São Carlos, SP: Ed. UFSCar, 2010.

RIBEIRO, L. R. C. Aprendizagem baseada em problemas (PBL) na educação em engenharia. Revista de Ensino de Engenharia, v. 27, n. 2, p. 23-32, 2008.

RIBEIRO, L. R. C. A aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma implementação na educação em engenharia na voz dos atores. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2005.

RIBEIRO, L. R. C.; MIZUKAMI, M. G. N. Uma implementação da aprendizagem baseada em problemas (PBL) na pós-graduação em engenharia sob a ótica dos alunos. Semina – Ciências Sociais e Humanas, Londrina, PR, v. 25, p. 89-102, 2004.

SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 1996.

SCHMIDT, H. G. As bases cognitivas da aprendizagem baseada em problemas. In: MAMEDE, S.; PENAFORTE, J. (Org.). Aprendizagem baseada em problemas: anatomia de uma nova abordagem educacional. São Paulo: Hucitec/ESP-CE, 2001. p. 80-108.

WOODS, D. R. Problem-based learning: how to get the most out of PBL. 2001. Disponível em: http://www.biology.iupui.edu/Biology?HTML_Docs/biocourses/k345/PBL_Web_e. Acesso em: 12 dez. 2015.

Published

2018-06-19

Issue

Section

Articles

How to Cite

VEIGA, Léia Aparecida; FONSECA, Ricardo Lopes. The jury simulated as a didactic-pedagogical proposal for the initial training of the geography teacher under the perspective of training based on problems (PBL). GEOUSP Espaço e Tempo (Online), São Paulo, Brasil, v. 22, n. 1, p. 153–171, 2018. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.2018.125843. Disponível em: https://journals.usp.br/geousp/article/view/125843.. Acesso em: 18 jun. 2024.