Reorganização do espaço metropolitano e marketing territorial: O caso da Grande Curitiba

Authors

  • Fernanda Ester Sánchez García Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.1997.123224

Keywords:

Refunctionalization, territorial marketing, metropolisation

Abstract

This paper aims at recognizing, discussing and rise up questions about the deep transformations which the Metropolitan Region of Curitiba has been experiencing as a result of the arrival of the big automotor vehicles mounters and of the impacts of these enterprises in the process of desorganization and reorganization of metropolitan social space. In fact, we verify, today, the refunctionalization of the metropolis to adapt it to a new order that is imposed. The power realized by the new enterprices, deeply desorganizing of past spacial configurations, obligues us to face certain analytical challenges that define the main subjects of this approach. Facing these recent phenomena in the Great Curitiba, the paper registers few worries, some certainties and a few doubts about the profound and non-reversible changes in the scenary of the metropolis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fernanda Ester Sánchez García, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Departamento de Geografia USP

References

ARROYO, Mônica. A espacialidade do futuro. Além das fronteiras nacionais? In: 6º Encontro nacional da ANPUR. Anais. Brasília, 1995.

COELHO, Gilberto Bueno; CHIESA, Paulo. Curitiba: da cidade à metrópole._Trabalho apresentado ao Congresso da União Internacional de Arquitetos UIA. Barcelona, julho, 1996 (mimeo).

CORRÊA, Roberto Lobato et al. (orgs). Brasil: Questões Atuais de Reorganização do Território. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.

DINIZ, Clélio Campolina e CROCCO, Marco Aurélio. Reestruturação Econômica e Impacto Regional: o novo mapa da indústria brasileira. Nova Economia, v.6, n .l, julho. Belo Horizonte, 1996.

GARCÍA, Fernanda Sánchez e RIBEIRO, Ana Clara Torres. City Marketing: a nova face de gestão da cidade no final de século. In: Cultura e Política: Visões do Passado e Perspectivas Contemporâneas. São Paulo: Hucitec/ANPOCS, 1996.

GARCÍA, Fernanda Sánchez e RIBEIRO, Ana Clara Torres. Curitiba anos 90: cultura e política na produção da imagem da cidade. Trabalho apresentado ao XVIII Encontro Anual da AHPOCS. Caxambú, 1994.

IANNI, Otávio. A era do globalismo. São Paulo, Civilização Brasileira, 1996.

IPARDES/IPPUC/UFPR. Curitiba: Mapa da Pobreza. Curitiba, 1996.

LEFÉBVRE, Henri. A Produção do Espaço. São Paulo, 1989.

KLEINKE, Maria de Lourdes et al.Dinâmica Demográfica da Região Sul. Curitiba: IPARDES, 1997 Documento integrante do

projeto: Tendências da Urbanização e do Crescimento Populacional Brasileiro: população em idade escolar, 1991/2010. Convênio MEC/FNDE/FCAMP/NESUR.

REDE VERDE. Subsídios para discussão sobre a instalação da fábrica da Renault em São José dos Pinhais. Curitiba, Rede Verde, 1996.

ROCHA, Vicente Eustáquio e COSTA, Geraldo Magela. Produção do Espaço na Periferia Metropolitana: Reflexões a partir do caso de Betim/MG. In: 6º Encontro nacional da ANPUR._Anais. Brasília, 1995.

RIBEIRO, Ana Clara Torres. "Matéria e Espírito: o poder (des)organizador dos meios de comunicação. In: Brasil: Território da Desigualdade. Rio de janeiro, Zahar, 1991.

SANTOS, Milton. A natureza do Espaço. Técnica e Tempo. Razão e Emoção. São Paulo, Hucitec, 1996.

SANTOS, Milton. O Lugar: Encontrando o Futuro. São Paulo: USP (mimeo).

SILVEIRA, Maria Laura. Ordem Global, Geografia dos Controles e Modernidade Territorial na Patagônia Norte Argentina. In: 6º Encontro nacional da ANPUR. Anais. Brasília, 1995.

ULTRAMARI, Clóvis; MOURA, Rosa (org). Metrópole. Grande Curitiba: teoria e prática. Curitiba: IPARDES, 1994.

VAINER, Carlos B. Planejamento e Questão Ambiental: qual é o meio ambiente que queremos planejar? In: 5º Encontro nacional da ANPUR. Anais. B. Horizonte, 1993.

Published

1997-04-24

Issue

Section

Articles

How to Cite

GARCÍA, Fernanda Ester Sánchez. Reorganização do espaço metropolitano e marketing territorial: O caso da Grande Curitiba. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), São Paulo, Brasil, v. 1, n. 1, p. 41–55, 1997. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.1997.123224. Disponível em: https://journals.usp.br/geousp/article/view/123224.. Acesso em: 22 jul. 2024.