The linguistic-discursive movement in writing acquisition: approaching additive junction mechanisms in the construction of meanings of a text

Authors

  • Lúcia Regiane Lopes Damasio UNESP

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v21i2p147-170

Keywords:

Writing acquisition, Junction mechanisms, Heterogeneity of writing, Discursive tradition

Abstract

This article analyzes junction mechanisms, along with additional meaning, in different discursive traditions made by subjects who are acquiring writing abilities, based on the hypothesis that subjects are guided by what they recognize as fixed and lacunar elements in the text, leaving traces of this recognition habits on their writing. In this regard, this article adopts a theoretical and methodological framework, in which the description of infantile writing is based on joint consideration of linguistics and discursive aspects, which allow the recognition, in writing, of these traces through the functioning of the junction mechanisms. The results of this study, analyzed from qualitative and quantitative perspectives, indicate that oral discursive practices, in textual traditions that are formed in the spoken language, lie in the origin of stablished relationships between the subjects and their written text, considering the horizontal and vertical axis of analysis of junction mechanisms. This illustrates the linguistic-discursive movement in writing acquisition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abaurre MBM, Fiad RS, Mayrink-Sabinson MLT. Cenas de aquisição de escrita: o sujeito e o trabalho com o texto. São Paulo: Mercado de Letras; 2002.
Aschenberg H. Historische Textsortenlinguistik. Beobachtungen und Gedanken. In: Drescher M. Textsorten in romanischen Sprachvergleich. Tubingen: Stauffenburg Verlag. S.; 2002. p. 153-170.
Authier-Revuz J. Heterogeneidade(s) enunciativa(s). Caderno de Estudos Lingüístico. 1990;19:25-42.
Camolese SR. Tradição discursiva, junção e ensino: uma proposta de análise à luz da heterogeneidade da escrita [dissertação]. Assis: Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Letras; 2019.
Corrêa MLG. Heterogeneidade da escrita: a novidade da adequação e a experiência do acontecimento. Filologia e Linguística Portuguesa, 2007;8:269-286.
Corrêa MLG. O modo heterogêneo de constituição da escrita. São Paulo: Martins Fontes; 2004.
Coseriu E. O homem e sua linguagem. Rio de Janeiro: Presença; 1982.
Ducrot O. Opérateurs argumentatifs et visée argumentative. Cahiers de linguistique française. 1983; 05:79-108.
Ferreiro E. Reflexões sobre alfabetização. Trad. Horácio Gonzales, et al. São Paulo: Cortez; 1985.
Ferreiro E, Teberosky A. A psicogênese da língua escrita. Trad. DM Lichtenstein, et al. Porto Alegre: Artes Médicas; 1985.
Grice PH. Logic and conversation. In: Cole P, Morgan JL, editores. Syntax and semantic 3: speech acts. New York: Academic Press; 1975. p.41-58.
Halliday MAK. Above the clause: the clause complex. In. Halliday MAK. An introduction to Functional Grammar. New York: Arnold; 1985.
Hopper P, Traugott E. Grammaticalization. Cambridge: Cambridge University Press; 1993.
Kabatek J. Introduccion. In: Kabatek J, editor. Sintaxis histórica del español y cambio lingüístico: nuevas perspectivas desde las Tradiciones Discursivas. Madrid: Iberoamericana; 2008.
Kabatek J. Sobre a historicidade dos textos. Linha d’água. 2006;17:157-170.
Kabatek J. Tradiciones discursivas y cambio lingüístico. Lexis XXIX. 2005;2:151-177.
Koch P. Tradiciones discusivas y cambio lingüístico: el exemplo del tratamiento vuestra merced em español, In: Kabatek J, editor. Sintaxis histórica del español y cambio lingüístico: nuevas perspectivas desde las Tradiciones Discursivas. Madrid: Iberoamericana; 2008.
Kortmann B. Adverbial subordination: a typology and history of adverbial subordinators based on european languagens. Berlin-New York: Mouton de Gruyter; 1997.
Lopes-Damasio LR. O movimento linguístico-discursivo na aquisição da escrita...
Lemos CTG. Sobre a aquisição da escrita. Algumas questões. In: Rojo R, organizador. Alfabetização e letramento. Campinas: Mercado de Letras; 1998.
Lima-Hernandes MC. Expressão de tempo na conexão de orações justapostas. Domínios de Linguagem. 2008; 2(1):01-10.
Longhin-Thomazi SR. Aquisição de Tradições Discursivas: marcas de uma escrita heterogeneamente constituída. Alfa. 2011a;55(1):225-248.
Longhin-Thomazi SR. Junção e(m) aquisição: aspectos morfossintáticos e cognitivos. Gragoatá (UFF). 2011b;30:221-238.
Lopes-Damasio LR. Para uma abordagem linguístico-discursiva da justaposição oracional: oral e escrito em práticas de letramento. Alfa. 2016;60(2):287-317.
Lopes-Damasio LR. Junção em contexto de aquisição de escrita: uma abordagem das tradições discursivas. Estudos Linguísticos. 2014;43(3):1371-1386.
Lopes-Damasio LR, Silva PCS. A produção textual escrita. Cadernos de Estudos Linguísticos. 2018; 60(3):1-20.
Lopes-Damasio LR, Silva PCS. Causa em aquisição da escrita: processos juntivos. Cadernos de Letras UFF. 2017;27(55): 109-133.
Mayrink-Sabinson ML. In: Rojo R, organizador. Alfabetização e letramento. Campinas: Mercado de Letras; 1998. p. 51-70.
Pezatti EG, Longhin-Tomazi SR. As construções coordenadas. In: Ilari R, Neves MHM. Gramática do Português culto falado no Brasil: classes de palavras e processos de construção. Campinas: Ed. da UNICAMP; 2008. p. 865-936.
Raible W. Linking clauses. In: Haspelmath M, et al., editores. Language typology and language universals: an international handbook. Berlin: Walter de Gruyter; 2001. p. 590-617.
Rodrigues AM. A tradição discursiva argumentativa: uma abordagem dos mecanismos juntivos via heterogeneidade da escrita [dissertação]. Assis: Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Letras; 2018.
Rojo R. Apresentação. In: Rojo R. Alfabetização e letramento. Campinas: Mercado de Letras; 1998.
Taura LG. Tradição discursiva, variedade linguística e ensino: uma abordagem da heterogeneidade da escrita [dissertação]. Assis: Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Letras; 2019.

Published

2019-12-31

Issue

Section

Papers

How to Cite

The linguistic-discursive movement in writing acquisition: approaching additive junction mechanisms in the construction of meanings of a text. (2019). Filologia E Linguística Portuguesa, 21(2), 147-170. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v21i2p147-170