The progression in written argumentative texts: an analysis of the referential progression in productions of a student in Basic Education

Authors

  • Paola Tassinari Groos Universidade Federal de Santa Maria
  • Gil Roberto Costa Negreiros Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v20i2p257-271

Keywords:

Textual linguistics, Textual progression, Referential progression, Action research, Interaction

Abstract

The theme of this paper is the textual progression in written texts produced in the context of Basic Education. The aim in this study is to investigate, under the action-research methodology, the process of qualification in textual production of a Basic Education student, focusing on textual progression, more specifically, on the referential progression. The corpus consists of texts written by students, collected in Portuguese language workshops developed in a public school in Santa Maria - RS. The theoretical support is based on the verbal interaction, defended by Bakhtin (1997; 2014); and from the perspective of Textual Linguistics. Three written texts will be analyzed as the corpus in dissertation Qualification of text progression in text production workshops. The results show that, in the course of the text production workshops, significant advances regarding referential progression were achieved.

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Author Biographies

  • Paola Tassinari Groos, Universidade Federal de Santa Maria

    Possui graduação em Letras - Licenciatura - Português e Literaturas de Língua Portuguesa, pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2015) e mestrado em Estudos Linguísticos pelo Programa de Pós-graduação em Letras, na UFSM (2017). Atualmente, é doutoranda em Estudos Linguísticos pelo Programa de Pós-graduação em Letras, na UFSM. Atuou como bolsista do Subprojeto Letras Português, do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), da UFSM, de março de 2014 a janeiro de 2016. Desde agosto de 2016, é tutora EaD do Curso de Letras da UFSM/UAB.

  • Gil Roberto Costa Negreiros, Universidade Federal de Santa Maria

    Professor adjunto do Departamento de Letras Vernáculas da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Letras e Linguística, com ênfase nas seguintes áreas: Língua Portuguesa, Análise da Conversação, Análise do Discurso, Sociolinguística e Linguística Histórica. 

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Published

2018-12-30

Issue

Section

Papers

How to Cite

The progression in written argumentative texts: an analysis of the referential progression in productions of a student in Basic Education. (2018). Filologia E Linguística Portuguesa, 20(2), 257-271. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v20i2p257-271