Politeness and verbal language education: reflections on racing comunicativa, interpersonal game and normativity

Authors

  • Leonor Lopes Fávero Universidade de São Paulo e Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo
  • Maria Lúcia C. V. O. Andrade Universidade de São Paulo, São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v17i1p101-129

Keywords:

Politiness. Orality. Writing. Context. Language teaching.

Abstract

From a practical perspective, this chapter seeks to reflect on the need to incorporate verbal politeness in the teaching of the Portuguese language, both oral and written modes, considering how the interpersonal interaction in various social contexts is established. Clearly a discussion on social factors involved in politeness expression is needed, as well the ability to convey and interpret the communicative functions and knowledge of the rules. This paper examines the politeness in oral and written interactions (formal/semiformal register), taking into account texts from the twentieth century as object of analysis, namely, television interviews, interviews printed later on as well as personal letters (exchanged between friends or family members) and published in collections of literary studies. This chapter also brings a brief reflection on how oral communication and writing are dealt in teaching of the Portuguese language. Our aim is to propose to elementary, secondary and high school teachers ways to work with verbal politeness in daily activities (conversations, interviews, letters, notes). Such tasks will hopefully aid students to perform their social role accordingly through various discursive practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Leonor Lopes Fávero, Universidade de São Paulo e Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo
    Professora titular aposentada do Departamento de Linguística da FFLCH/USP, em São Paulo e, atualmente, como professora titular de Língua Portuguesa, ministra aulas na Faculdade de Letras da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; também faz parte da equipe de pesquisadores do Projeto NURC/SP ; é pesquisadora do CNPq
  • Maria Lúcia C. V. O. Andrade, Universidade de São Paulo, São Paulo
    Professora da Área de Filologia e Língua Portuguesa, no âmbito da graduação e pós-graduação, na Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP, em São Paulo e pesquisadora do Projeto NURC/SP.

References

Albelda Marco M. Cortesia en diferentes situaciones comunicativas. La conversación coloquial y la entrevista sociológica semiformal. In: Bravo D, Briz A (orgs.). Pragmática sociocultural: estúdios sobre el discurso de cortesia en español. Barcelona: Ariel; 2004. p. 109-134.

Alija FJG. La cortesia verbal como reguladora de las interaciones verbales. Actas del XVI Congreso Internacional de ASEL - La Competencia Pragmática o la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera. Oviedo: Universidad de Oviuedo; 2005.

Alvarez-Muro A. Cortesía y descortesia: teoria y práxis de un sistema de significación. Mérida (Venezuela): Universidad de Los Andes; 2005.

Andrade MLCVO. (Des)cortesia e contestação em interações escritas. In: Preti D (org.). Cortesia verbal. v.9, Projetos Paralelos – NURC-SP. São Paulo: Humanitas; 2008. p. 193-214.

Bernal M. Hacia una caracterización sociopragmática de la cortesia, la descortesía y la anticortesía. In: Bravo D (ed.). Estudios de la (des)cortesía en español: categorias conceptuales y aplicaciones a corpora orales y escritos. Buenos Aires: Editorial Dunken; 2005.

Bolivar A. Descortesia y confrontación política: un análisis crítico. In: Bravo D (ed.). Estudios de la (des)cortesia em español: categorias conceptuales y aplicaciones a corpora orales y escitos. Buenos Aires: Editorial Dunken; 2005. p.273-297.

Bravo D. Actividades de cortesia, imagen social y contextos socioculturales: uma introducción. Actas del primer coloquio del programa Edice. Estocolmo: Universidad de Estocolmo; 2003.

Briz G A, GRUPO VAL.ES.CO. La conversación coloquial (Materiales para su estudio) Anexo XVI de Cuadernos de Filología. Valencia: Universitad de Valencia; 1995.

Brown P, Levinson S. Politeness some universals in language use. Cambridge: Cambridge University Press; 1987.

Charaudeau P, Maingueneau D. Dicionário de Análise do Discurso. São Paulo: Contexto; 2004.

Fairclough N. Language and power. London/New York: Longman; 1989.

Fairclough N. Discurso e mudança social. Brasília: Editora da Universidade de Brasília; 2001.

Fávero LL. Cortesia nas interações cotidianas. In: Preti D (org.). Cortesia verbal v.9, Projetos Paralelos – NURC-SP. São Paulo: Humanitas; 2008. p. 305-322.

Fávero LL, Andrade MLCVO, Aquino ZGO. Discurso e interação: a polidez nas entrevistas. In: Gärtner E, Hundt C, Schünberger A (orgs.) Estudos de linguística textual do português. Frankfurt amMain: TFM; 2000a. p. 217-230.

Fávero LL, Andrade MLCVO, Aquino ZGO. Papéis discursivos e estratégias de polidez nas entrevistas de televisão. Veredas: revista de estudos linguísticos. 2000b; 4: 67-77.

Fraser B, Nolen W. The association of deference with linguistic form. International Journal of the Sociology of Language. 1981;27:93-109.

Goffman E. Interaction Ritual. New York: Pantheon; 1967.

Goffman E. La mise em scène de la vie quotidienne. Paris: Minuit; 1973.

Goffman E. Forms of Talk. Phiiladelphia: University of Pensylvania Press; 1981.

Grice HP. Logic and Conversation. In: Cole P, Morgan J (eds.) Syntax and Semantics. Vol. 3: Speechs Acts. New York: Academic Press; 1968. p. 41-58. [Tradução para a língua portuguesa de João Wanderley Geraldi. Lógica e Conversação. In Dascal M (org.). Fundamentos Metodológicos da Linguística – vol. IV. Campinas: Editora do Autor; 1982. p. 81-104.

Halliday M, Matthiessen C. An Introduction to Functional Grammar. 3.ed. London: Arnold; 2004.

Kerbrat-Orecchioni C. Les interactioms verbales. T.II, Paris: Armand Colin; 1992.

Kerbrat-Orecchioni C. Le discourse en interaction. Paris: Armand Colin; 2005.

Koch P, Oesterreicher W. Linguagem da Imediatez – Linguagem da Distância: oralidade e escrituralidade entre a teoria da linguagem e a história da língua. Tradução de Hudinilson Urbano e Raoni Caldas. Língua d´Água. 2013; 26(1):154-174.

Lakoff R. The language of politeness. Papers from the Ninth Regional Meeting of the Chicago Linguistic Society.1973, p. 293-305

Leech G. Principles of pragmatics. London: Longman; 1983.

Mello e Souza G. A palavra afiada. Organização, introdução e notas de Walnice Nogueira Galvão. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul; 2014.

Mindlin J (org.). Cartas da biblioteca de Guita e José Midlin. São Paulo: Editora Terceiro Nome; 2008.

Monteiro PM (org.) Mário de Andrade e Sérgio Buarque de Holanda: Correspondência. São Paulo: Companhia das Letras/IEB/EDUSP; 2012.

Moraes V. Entrevista no Programa Painel [site]. Disponível em: <http://youtu.be/1TsKPFkuUUk> Acesso em 20.03.2014

Müller AP. La cortesía conversacional: análisis secuenciales. In: Schrader-Kniffki M(ed.) La cortesia en el mundo hispânico. Nuevos contextos, nuevos enfoques metodológicos. Frankfurt/Madrid: Vervuert-Iberoamericana; 2006. p. 157-182.

Schimdt O. Entrevista no programa De frente com Gabi [site]. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=buUHwT6xaE4> Acesso em 18.03.2014

Silva Neto JG, Gheysens EPA. A cortesia verbal no ensino de língua portuguesa: reflexões sobre a sequência didática. Litera Online. 2011;4:101-125.

Van Dijk TA. La ciencia del texto: un enfoque interdisciplinario. 3.ed. Barcelona: Paidós; 1992.

Published

2015-06-21

Issue

Section

Papers

How to Cite

Politeness and verbal language education: reflections on racing comunicativa, interpersonal game and normativity. (2015). Filologia E Linguística Portuguesa, 17(1), 101-129. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v17i1p101-129