The tension between theory and phenomenology in Kant’s comments about music

Authors

  • Ricardo Nachmanowicz Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2318-9800.v20i1p143-160

Keywords:

music, E. Hanslick, epistemology, aesthetics, Kant

Abstract

Situated between paragraphs §51 and §53 of what would be an addition of Deduction of Pure Aesthetic Judgments, we find the kantian main comments about the musical art. These comments are inserted in a broader discussion on the division of fine arts and the individual characterization of some arts. We seek to demonstrate how Kant articulates these musical comments with preceding theoretical elaborations, critically emphasizing the phenomenological elements of his description and the theoretical elements that apply to the understanding the musical phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BLOOD, A.; ZATORRE, R. Intensely pleasurable responses to music correlate with activity in brain regions implicated in reward and emotion. National Academy of Sciences-PNAS, vol. 98, no. 20, set./2001, pp. 11818-11823.

DUARTE, R. Belo, sublime e Kant. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

___________A aconceptualidade da música em Kant e suas ressonâncias: Hegel e Adorno. In: MARQUES, U. Kant e a Música. São Paulo: Editora Barcarolla, 2010, pp. 281-299.

FISCHER, M. Leonhard Euler et la Musique. REPERES-Revue des Instituts de recherche sur l’enseignement des mathématiques, Nancy, N°62, 2006, pp. 42-56. http://www.univ-irem.fr/reperes/articles/62_article_428.pdf. Acesso em 08/12/2014.

JUSTI, V. A música agradável, bela e sublime na terceira Crítica de Kant. In: MARQUES, U. Kant e a Música. São Paulo: Editora Barcarolla, 2010, pp. 93-111.

KANT, I. Crítica da Faculdade do juízo. 2a edição. Rio de janeiro: Forense Universitária, 1993.

HANSLICK, E. Do belo musical. Lisboa: Edições 70, 2002.

MARQUES, J. Harmonia e melodia na segunda analogia da experiência de Kant. In: MARQUES, U. Kant e a Música. São Paulo: Editora Barcarolla, 2010, pp. 129-141.

MARTINS, C. O belo e a música. In: MARQUES, U. Kant e a Música. São Paulo: Editora Barcarolla, 2010, pp. 75-91.

NACHMANOWICZ, R. Lógica e música: conceitualidade musical a partir da filosofia de Kant e Hanslick. Belo Horizonte: Editora Relicário, 2014.

PANKSEPP, J. The Emotional Sources of “Chills” Induced by Music. Music Perception An Interdisciplinary Journal, California, Vol. 13, No. 2, 1995, pp.171-207.

ROUSSEAU, J. Ensaio sobre a origem das línguas. Campinas: Editora da Unicamp, 1998.

VELÁZQUEZ, D.; LONNGI, P. Contribuiciones de Leonhard Euler a la acústica. Miscelânea Matemática: Sociedad Matemática Mexicana, San Andrés Totoltepec, n. 46, Mayo/2008, pp.1-25. http://www.miscelaneamatematica.org/Misc46/Lonngi.pdf. Acesso em 08/04/2014.

VIDEIRA, M. A recepção da crítica do juízo na literatura musical do início do séc. XIX. In: MARQUES, U. Kant e a música. São Paulo: Editora Barcarolla, 2010, pp. 181-209.

WEATHERSTON, M. Kant Assessment of music in the critique of judgment. British journal of Aesthetics, Oxford, Vol. 36, n. 1. 1996, pp. 56-65.

Published

2015-06-05

Issue

Section

Articles

How to Cite

Nachmanowicz, R. (2015). The tension between theory and phenomenology in Kant’s comments about music. Cadernos De Filosofia Alemã: Crítica E Modernidade, 20(1), 143-160. https://doi.org/10.11606/issn.2318-9800.v20i1p143-160