The analog machines of Remedios Varo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.157653

Keywords:

Imagery, Machine, Remedios Varo, Surrealism

Abstract

With the goal of investigating machine imagery in the works of Spanish- Mexican artist Remedios Varo (1908-1963), this article attempts to obtain an hermeneutic understanding of three of her paintings, El relojero (1955), Icono (1945), and Exploración de las fuentes del río Orinoco, (1959), and one sculpture, Homo rodans (1959). Based on the theoretical framework of the French school of anthropology, this study establishes that Remedios Varo’s machines act as articulators of knowledge (science, technique and art). Opposite to industrial imagery, in which mechanisms occupy utilitarian functions and are considered dehumanizing agents, the works of Remedios Varo evoke another type of machine imagery, one in which artifacts are an integrated part of nature’s dynamics and act as mediators of knowledge.

Downloads

Author Biography

  • Juliana Michelli da Silva Oliveira, Universidade de São Paulo

    Doutora em Educação (2019) pela Universidade de São Paulo (USP), com estágio de pesquisa (2017-2018) no Centre de Recherche Imaginaire et Socio-Anthropologie da Université Grenoble Alpes, França. Mestre em Educação, graduada em Letras e em Ciências Biológicas pela USP.

References

ALEXANDRIAN, Sarane. Surrealist art. New York: Thames and Hudson, 1997.

BEAUNE, Jean-Claude. L’automate et ses mobiles. Paris: Flammarion, 1980.

BRETON, André. Qu’est-ce que le surréalisme? Paris: Actual: Le temps qu’il fait, 1986.

CAMPBELL, Joseph. O poder do mito. Tradução de Carlos Felipe Moisés. São Paulo: Palas Athena, 2007.

CASSIRER, Ernst. Ensaio sobre o homem: introdução a uma filosofia da cultura humana. Tradução de Tomás Rosa Bueno. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

CASTELLS, Isabel. Remedios Varo: cartas, sueños y otros textos. México: Ediciones Era, 2008.

CHADWICK, Whitney. Woman artists and the surrealist movement. New York: Thames & Hudson, 1992.

CONNAÎTRE. In: OUTILS et ressources por un traitement optimisé de la langue (Ortolang). França: Centre National de Ressources Textuelles et Lexicales, 2012. Disponível em: www.cnrtl.fr. Acesso em: 20 abr. 2019.

DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário. Tradução de Hélder Godinho. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

DUROZOI, Gérard; LECHERBONNIER, Bernard. O surrealismo: teorias, temas, técnicas. Tradução de Eugênia Maria Madeira Aguiar e Silva. Coimbra: Livraria Almedina, 1976.

HADOT, Pierre. O véu de Ísis: ensaio sobre a história da ideia de natureza. Tradução de Mariana Sérvulo. São Paulo: Edições Loyola, 2006.

KAPLAN, Janet. Viajes inesperados: el arte y la vida de Remedios Varo. Tradução de Amalia Martin-Gamero. México: Ediciones Era, 2001.

KAYSER, Wolfgang. O grotesco: configuração na pintura e na literatura. Tradução de J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2003.

KRZYWKOWSKI, Isabelle. Machines à écrire: littérature et technologies du XIXe au XXIe siècle. Grenoble: Ellug, 2010.

MORIN, Edgar. A morte e a ferramenta. In: O homem e a morte. Tradução de Cleone Augusto Rodrigues. Rio de Janeiro: Imago, 1997. p. 91-106.

MORIN, Edgar. O método 5: a humanidade da humanidade. Tradução de Juremir Machado da Silva. Porto Alegre: Sulina, 2005.

MUSEO DE ARTE LATINOAMERICANO DE BUENOS AIRES (MALBA). Buenos Aires, Disponível em: https://malba.org.ar. Acesso em: 20 abr. 2019.

OLIVEIRA, Juliana Michelli S. A vida das máquinas: o imaginário dos autômatos em O método de Edgar Morin. 2019. 304 f. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Administração Escolar e Economia da Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

PACHECO, Maria Cândida Monteiro. O sentido de microcosmos no século XII. Mediævalia. Textos e Estudos, Porto, v. 17-18, p. 9-19, 2000. Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/mediaevalia/article/view/1513/1571. Acesso em: 20 abr. 2019.

PÉRET, Benjamin. Amor sublime: ensaio e poesia. Tradução de Sérgio Lima e Pierre Clemens. São Paulo: Brasiliense, 1985.

ROOB, Alexander. O museu hermético: alquimia & misticismo. Tradução de Tersa Curvelo. Köln: Taschen, 2006.

VARO, Beatriz. Remedios Varo: en el centro del microcosmos. México: Fondo de Cultura Económica, 1990.

WHITMONT, Edward C. Retorno da deusa. Tradução de Maria Sílvia Mourão. São Paulo: Summus, 1991.

WUNENBURGER, Jean-Jacques. Imaginário e ciências. In: ARAÚJO, Alberto Filipe; BAPTISTA, Fernando Paulo (coord.). Variações sobre o imaginário: domínios, teorizações, práticas hermenêuticas. Lisboa: Instituto Piaget, 2003. p. 265-285.

WUNENBURGER, Jean-Jacques. L’imagination: mode d’emploi? Une science au service de la créativité. Paris: Editions Manucius, 2011.

Published

2019-08-19

How to Cite

Oliveira, J. M. da S. (2019). The analog machines of Remedios Varo. Revista Extraprensa, 12(2), 68-84. https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.157653