Fire warning: discomfort in the educational bond and the sociopolitical dimension of school suffering

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v29i3p343-358

Keywords:

listening-flânerie, ; psychoanalysis, education, adolescence, school

Abstract

This article reflects about the malaise in the educational bond and its effects on the psychological suffering of adolescents based on a research-intervention experience carried out in a school institution in the south of the country. We start from the sociopolitical dimension of the suffering of school subjects in order to constitute a clinical-political intervention strategy through the presence of  psychoanalytic listening and ethics at school. We highlight the crossings of the new school order in the narratives of school subjects, in conjunction with the social inequalities that are expressed in the Brazilian educational problem, increased more currently by neoliberal practices. Inspired by the Benjaminian aphorism about the “Fire Alarm”, we open up new possibilities to listen to discomfort and psychological suffering in the space of the school institution.

Downloads

Author Biographies

  • Patrícia da Conceição Fagundes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Psicóloga. Psicanalista. Mestra em Psicanálise: Clínica e Cultura.  Pesquisadora associada ao Núcleo de Pesquisa em Psicanálise, Educação e Cultura (UFRGS) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil. 

  • Rose Gurski, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Psicanalista. Professora do Instituto de Psicologia  (UFRGS). Docente do Programa de Pós-Graduação em  Psicanálise Clínica e Cultura  (UFRGS) e Orientadora no Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica (USP). Porto Alegre, RS, Brasil.

References

Benjamin, W. (1994). Experiência e pobreza. In W. Benjamin, Magia, técnica, arte e política. (p. 14-119). São Paulo: Brasiliense. (Trabalho original publicado em 1933)

Benjamin, W. (2006). Passagens. Belo Horizonte; São Paulo: Editora da UFMG; Imprensa oficial do Estado de São Paulo. (Trabalho original publicado em 1935)

Benjamin, W. (1987) Rua de mão única. In W. Benjamin, Rua de mão única (Obras escolhidas II). São Paulo: Brasiliense. (Trabalho original publicado em 1928)

Coutinho, L. G. (2019). Mal-estar na escola: o discurso dos professores diante dos imperativos educativos contemporâneos. ETD: Educação Temática Digital, 21, 348-362.

Coutinho, L. G. (2020). Ocupa Escola: tratamento aos impasses da adolescência no laço social? Estilos da Clínica, 25(1), 63-76. Doi : https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v25i1p63-76

Dardot, P., & Laval, C. (2016). A nova razão do mundo. São Paulo: Boitempo Editorial.

Dubet, F. (2002). Le déclin de l’institution. Paris: Seuil.

Dunker, C. (2023). Prefácio. In: R. Gurski & N. Lima (Org.), Psicanálise, Educação e Política na universidade e na cidade (09-16). São Paulo: Benjamin Editorial.

Elkin, Lauren. (2021). Flaneuse. Fósforo.

Fisher, M. (2020). Realismo capitalista: é mais fácil imaginar o fim do mundo do que o fim do capitalismo? São Paulo: Autonomia Literária.

Franco, F., Castro, J. C. L., Manzi, R., Safatle, V., & Afshar, Y. (2021). O sujeito e a ordem do mercado: gênese teórica do neoliberalismo. In V. Safatle, N. da Silva Júnior & C. Dunker (Org.), Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico (pp. 47-75). Belo Horizonte: Autêntica.

Freud, S. (1987). Conferência XXI - O desenvolvimento da libido e as organizações sexuais. In S. Freud, Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, vol XVI. Rio de Janeiro, RJ: Imago. (Trabalho original publicado em 1916-1917)

Freud, S. (1987). Três Ensaios sobre a teoria da sexualidade. In S. Freud, Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, vol VII. Rio de Janeiro, RJ: Imago. (Trabalho original publicado em 1905)

Freud, S. (1996a). Breves escritos: contribuições para uma discussão acerca do suicídio. In S. Freud, Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (v. 11, pp. 245-246). Rio de Janeiro, RJ: Imago. (Trabalho original publicado em 1910)

Freud, S. (2017a). Recomendações ao médico para o tratamento psicanalítico. In S. Freud, Fundamentos da clínica psicanalítica. (pp. 93-106). Belo Horizonte: Autêntica. (Trabalho original publicado em 1912)

Freud, S. (2017b). Sobre a dinâmica da transferência. In S. Freud, Fundamentos da clínica psicanalítica. (pp. 107-120). Belo Horizonte: Autêntica. (Trabalho original publicado em 1912)

Gurski, R. (2019). Educa-me ou te mato! Estilos da Clínica, 24(1), 62-70. Doi : https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v24i1p62-70

Gurski, R. (2019a). A escuta-flânerie como efeito ético-metodológico no encontro entre Psicanálise e Socieducação. Tempo Psicanalítico, 51(2), p. 166-194.

Gurski, R. (2019b) A escuta-flânerie como efeito do encontro entre psicanálise e socioeduação. In: R. S. Gurski, & M. R. Pereira (Org.). Quando a psicanálise escuta a socioeducação. Belo Horizonte: Fino Traço.

Gurski, R. (2008). Juventude e paixão pelo real: problematizações sobre experiência e transmissão no laço social atual. Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Gurski, R. (2012). Três ensaios sobre juventude e violência. São Paulo: Escuta.

Gurski, R. (2014). Três tópicos para pensar (a contrapelo) o mal-estar na educação. In: Voltolini, R. (org.). Retratos do mal-estar na educação contemporânea (pp. 25-45). São Paulo: Escuta; FAPESP.

Gurski, R., & Strzykalski, S. (2018). A pesquisa em psicanálise e o “catador de restos”: enlaces metodológicos. Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica, 21(3), 406-415. Doi : https://doi.org/10.1590/s1516-14982018003012

Gurski, R., Strzykalski, S., & Perrone, C. (2020). O despertar da adolescência, o suicídio juvenil e as atuais políticas de morte: questões para o campo da educação. Tempo Psicanalítico, 52(2), 357-383.

Gurski, R., Perrone, C., & Strzykalski, S. (2021). Genocídio de jovens negros e a violência (im)pertinente no Brasil contemporâneo: o fantasma da colonialidade e a produção do desejo do fascismo atual. In J. de O. Moreira, & M. D. Rosa (Org.). Violência e psicanálise: atualizações intersaberes (270-317). São Paulo: Edusp.

Gurski, R., Perrone, C. M.,& Strzykalski, S.(2022). A flânerie e a investigação psicanalítica na instituição socioeducativa. In: Pereira,M.R; Delaffon, S.D.; Moyano, S.; Ronchese, C. (Orgs.) El sujeito desafiado: accion educativa, intervencion clinica y social. Rosario: Laborde Libros, pp. 119-134.

Gurski, R., & Lo Bianco, A. (2023). A escola sob ataque e o lento cancelamento do futuro. Estudos E Pesquisas Em Psicologia, 23(4), 1560-1576. Doi : https://doi.org/10.12957/epp.2023.80443

Gutierra, B. (2003). Adolescência, psicanálise e educação: o mestre “possível” de adolescentes. São Paulo: Avercamp.

Iannini, G. (2019). O tabu do suicídio. Revista Cult, ano 22, (250), 26-28.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2021). Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PENSE). Recuperado de https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101852.pdf

Lacan, J. (1992). O seminário, livro 17: o avesso da psicanálise. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar. (Trabalho original publicado em 1969-1970)

Lacan, J. (2003a). Prefácio a O despertar da primavera. In J. Lacan. Outros escritos (pp. 557- 559). Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar. (Trabalho origanal publicado em 1974)

Lacan, J. (2020). O seminário, livro 5: as formações do inconsciente. Rio de Janeiro, RJ: Zahar, 2020. (Trabalho original publicado em 1957-1958)

Lacadeé, P. (2011). O despertar e o exílio : ensinamentos psicanalíticos da mais delicada das transições, a adolescência. Rio de Janeiro, RJ: Contracapa.

Laval, C. (2019). A escola não é uma empresa : o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo

Lo Bianco, A. C., & Sá, R. (2006). A objetividade do experimento: a elisão do sujeito e de seu ato. In A. Bastos (Org.), Psicanalisar hoje (pp. 67-78). São Paulo: Contracapa.

Lo Bianco, A. C. (2020). Psicologia e psicanálise no brasil: ainda um lugar para o sujeito. In R. Voltolini, & R. Gurski (Org.), Retratos da pesquisa em psicanálise e educação (pp. 24-41). São Paulo: Contracorrente.

Löwy, Michael (2005). Walter Benjamin: aviso de incêndio. Uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. São Paulo: Boitempo.

Perrone, C. M., & Gurski, R. (2020). Do ensaio-flânerie à escuta-flânerie: contribuições ao campo das pesquisas em psicanálise e (socio)educação. In R. Voltolini, R., & R. Gurski (Org.), Retratos da pesquisa em psicanálise e educação (pp. 63-80). São Paulo: Contracorrente.

Pires, L. P. (2018a). A construção da escuta-flânerie: uma pesquisa psicanalítica com agentes socioeducadores que atendem adolescentes em conflito com a lei. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Pires, L., & Gurski, R. (2020). A construção da escuta-flânerie: uma pesquisa psicanalítica com socioeducadores. Psicologia USP, v. 31, Doi : https://doi.org/10.1590/0103-6564e180128

Rassial, J.J. (1999). O adolescente e o Psicanalista. Rio de Janeiro, RJ: Companhia de Freud.

Rosa, M. D. (2012). Psicanálise implicada: vicissitudes das práticas clinicopolíticas. Revista da Associação Psicanalítica de Porto Alegre, 41-42, 29-40. Recuperado em 5 maio 2024, de http://www.appoa.com.br/uploads/arquivos/revistas/revista41.pdf

Rosa, M. D. (2018). A clínica psicanalítica em face da dimensão sociopolítica do sofrimento. São Paulo: Escuta; FAPESP.

Ruffino, R. (1993). Sobre o lugar da adolescência na teoria do sujeito. In: C. R. Rappaport R. (Org.). Adolescência psicanalítica (pp. 25-53). São Paulo: EPU.

Ruffino, R. (2005). A adolescência e o declínio da função social da imago paterna. Textura: Revista de Psicanálise, 5, 44-51

Safatle, V. (2021). A economia é a continuação da psicologia por outros meios: sofrimento psíquico e o neoliberalismo como economia moral. In: V. Safatle, N. da Silva Júnior, C. Dunker (Orgs.), Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico (pp. 17-46). Belo Horizonte: Autêntica.

Safatle, V. (2021). Introdução In: V. Safatle, N. da Silva Junior, C. Dunker (Orgs.), Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico (pp. 17-46). Belo Horizonte: Autêntica.

Safatle, V. P. (2016, 17 de junho). Quando as ruas queimam: acerca da insurreição de seus significados. Folha de S. Paulo. Ilustrada.

Sousa, E. (2009). Aviso de incêndio. Temas em Psicologia, 17(2), 433-436. Recuperado em 5 de maio de 2024, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2009000200014&lng=pt&tlng=pt

Voltolini, R. (2019). A insustentável leveza da escola. Estilos da Clínica 24(03), 380-383. Doi: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v24i3p380-383

Voltolini, R. (2023). A morte da escola: medicalização, um patrimônio sem legado In: R. Gurski & N. Lima (Org.), Psicanálise, Educação e Política na universidade e na cidade (119-136). São Paulo: Benjamin Editorial.

Voltolini. R. (2024, 27 de maio). A nova ordem escolar. [Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=OXQAEas8wvI

Published

2024-12-16

How to Cite

Fagundes, P. da C., & Gurski, R. (2024). Fire warning: discomfort in the educational bond and the sociopolitical dimension of school suffering. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 29(3), 343-358. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v29i3p343-358