Trauma and contradictions in intimate relationships between male teachers and female students: a Ferenczi’s perspective

Authors

Keywords:

intimate relationships, teachers, students, trauma, Sándor Ferenczi

Abstract

There is a gap in the literature regarding intimate relationships between male secondary school teachers and female students, although reports of this are common. The aim of this study is to investigate the characteristics and consequences of these relationships, as well as to understand the subjective and relational processes involved in them. To this end, this article, which is based on the psychoanalytic theory of Sándor Ferenczi, presents the story of two women, aged twenty-four and twenty-seven years, who were interviewed using the Free Association Narrative Interview Method, a qualitative research method based on psychoanalysis.

Downloads

Author Biographies

  • Amanda Ferrador, Universidade Federal de São Carlos

    Psicóloga clínica. Mestranda pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia (PPGPsi) da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Psicanálise (NEPP/UFSCar), São Carlos, SP, Brasil.

  • Leonardo Câmara, Universidade Federal de São Carlos

    Psicanalista. Professor Adjunto do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de São Carlos (PPGPsi/UFSCar), membro do Grupo Brasileiro de Pesquisas Sándor Ferenczi (GBPSF) e do The International Sándor Ferenczi Network (ISFN), São Carlos, SP, Brasil.

References

Câmara, L. (2012). Do descrédito (desmentido) à catástrofe: a teoria ferencziana do trauma (Monografia). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Christensen, L. S., & Darling, A. J. (2020). Sexual abuse by educators: a comparison between male and female teachers who sexually abuse students. Journal of sexual aggression, 26(1), p. 25-35.

Eizirik, C. L., & Lewkowicz, S. (2015). Contratransferência. In C. L. Eizirik, R. W. Aguiar, & S. S. Schestatsky (Orgs.) Psicoterapia de Orientação Analítica: Fundamentos Teóricos e Clínicos, 3 ed., Porto Alegre: Artmed Editora Ltda.

Ferenczi, S. (2011). Princípio de relaxamento e neocatarse. In S. Ferenczi. Psicanálise IV, 2 ed., São Paulo: Martins Fontes. (Originalmente publicado em 1930).

Ferenczi, S. (2011). Confusão de língua entre os adultos e a criança. In S. Ferenczi. Psicanálise IV, 2 ed., São Paulo: Martins Fontes. (Originalmente publicado em 1933).

Ferenczi, S. (2011). Reflexões sobre o trauma. In S. Ferenczi. Psicanálise IV, 2 ed., São Paulo: Martins Fontes. (Originalmente publicado em 1933).

Ferenczi, S. (2011). Notas e Fragmentos. In S. Ferenczi. Psicanálise IV, 2 ed., São Paulo: Martins Fontes. (Redigido em 1932 e originalmente publicado em 1939).

Gondar, J. (2017). O desmentido e a zona cinzenta. In E. R. Schueler, & J. Gondar. Com Ferenczi: clínica, subjetivação, política, 1 ed., Rio de Janeiro: 7 Letras.

Gondar, J. (2021). Em pedaços: a fragmentação na obra de Sándor Ferenczi. Ágora: Estudos Em Teoria Psicanalítica, 24(1), 47–52. https://doi.org/10.1590/1809-44142021001006.

Hollway, W., & Jefferson, T. (2008). The free association narrative interview method. In L. M Given. The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods, p. 296-315, Sevenoaks, California: Sage.

Hollway, W. (2009). Applying the ‘Experience-Near’ Principle To Research: Psychoanalytically Informed Methods. Journal of Social Work Practice, 23(4).

Magwa, S. (2014). Managing sexual abuse of students by teachers. A case study of Masvingo district secondary schools in Zimbabwe. International Journal of Education Learning and Development, 2(2).

Pinheiro, T. (1995). O trauma. In T. Pinheiro, Ferenczi: do grito à palavra. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, Ed. UFRJ.

Russell, K. E. (2020). Minha sombria Vanessa. Tradução de Fernanda Abreu, 1.ed., Rio de Janeiro: Intrínseca.

Timmerman, G. (2003). Sexual Harassment of Adolescents Perpetrated by Teachers and by Peers: An Exploration of the Dynamics of Power, Culture, and Gender in Secondary Schools. Sex Roles, 48(5).

Published

2024-12-16

How to Cite

Ferrador, A., & Câmara, L. (2024). Trauma and contradictions in intimate relationships between male teachers and female students: a Ferenczi’s perspective. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 29(3), 471-487. https://journals.usp.br/estic/article/view/215699