Psychoanalysis, scientific thought and the real: a propaedeutic note to the debate on the educational experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v27i3p390-404

Keywords:

real, scientificity of psychoanalysis, return to Freud, educational transmission

Abstract

Psychoanalytic studies in education and training are taken from time to time by supposedly psychoanalytic statements. Nowadays, there is a proliferation of references to the term real, which are quite imprecise in relation to Lacan's use of it. The article aims to clarify in a propaedeutic way the use of the term real in Lacanian thought in the precise context of a singular operation of subversion of metaphysical thought. The author argues that the Lacanian real is inscribed in the "return to Freud" in such a way that it constitutes both the precipitation of a difference and the affirmation of a continuity with Freudian thought. The text thus aims to contribute to the advancement of studies in the field, in particular the question about what is transmitted in the educational experience, from other bases than the echolalia repetition of certain imprecise ideas of the classics of psychoanalytic thought.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Leandro de Lajonquière, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    Psicanalista. Professor da Université Paris 8 Vincennes Saint-Denis e da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

References

Arendt, H. (2019). A vida do espírito: o pensar, o querer, o julgar (C. A. R. de Almeida, A. Abranches, & H. Franco Martins trads.). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. [Original de 1971].

de Lajonquière, L. (1994). “Epistemologia e Psicanálise: O estatuto do sujeito”. Percurso (São Paulo). Revista de Psicanálise, 13, 57-63.

de Lajonquière, L. (1999). Infância e ilusão (psico)pedagógica. Petrópolis: Vozes.

de Lajonquière, L. (2011). “Da formação de educadores e de um ensino da psicanálise na universidade”. In S. F. Conte de Almeida & M. C. Kupfer, A psicanálise e o trabalho com a criança-sujeito. No avesso do especialista. Rio de Janeiro: Wak editora.

de Lajonquière, L. (2013). Figures de l’infantile (M. Monteiro trad.). Paris: L’Harmattan. [Original de 2010]

de Lajonquière, L. (2019). “Des réminiscences, de la vérité et de l’histoire chez Freud”. Analyse Freudienne Presse, 26, 49-60. doi: https://doi.org/10.3917/afp.026.0049

de Lajonquière, L. (2020). “De l’invention bien humaine de la haine”. Analyse Freudienne Presse, 27, 53-66. doi: https://doi.org/10.3917/afp.027.0053

de Lajonquière, L. (2021). “A psicanálise, o autismo e a prevenção na infância: a polémica Lei 13.438”. In S. Caponi, F. S. Brzozowski, & L. de Lajonquière, Saberes expertos e medicalização da infância (pp. 91-118). São Paulo: LiberArs.

Freud, S. (1973). “Prefacio a un libro de August Aichhorn”. In S. Freud, Obras Completas (Vol. 3, Lopez-Ballesteros, trad., pp. 3216-3217). Madri: Biblioteca Nueva. [Original de 1925]

Freud, S. (1973). “Analisis terminable e interminable”. In S. Freud, Obras Completas (Vol. 3, Lopez-Ballesteros, trad., pp. 3339-3364). Madri: Biblioteca Nueva. [Original de 1937].

Heidegger, M. (1971). Qu’est-ce qu’une chose ? Paris: Gallimard. [Original de 1962].

Lacan, J. (1966a). “Fonction et champ de la parole et du langage”. In J. Lacan, Ecrits (pp. 237-322), Paris: du Seuil. [Original em 1953].

Lacan, J. (1966b). “La science et la vérité”. In J. Lacan, Ecrits (pp. 855-877). Paris: du Seuil. [Apresentação oral em 1965].

Lacan, J. (1966c). “Le stade du miroir comme formateur de la fonction du Je”. In J. Lacan, Ecrits (pp. 93-100). Paris: du Seuil. [Apresentação oral em 1949].

Lacan, J. (1966d). “L’instance de la lettre dans l’inconscient”. In J. Lacan, Ecrits (pp. 493-528). Paris: du Seuil. [Original de 1957].

Lacan, J. (1966e). “Subversion du sujet et dialectique du désir dans l’inconscient freudien”. In J. Lacan, Ecrits (pp. 793-821). Paris: Editions du Seuil. [Apresentação oral em 1960].

Lacan, J. (1973). Séminaire 11 – Les quatre concepts fondamentaux. Paris: du Seuil-Points. [Apresentação oral el 1964].

Lacan, J. (1978). Séminaire 2 – Le moi dans la théorie de Freud. Paris: du Seuil. [Presentação oral el 1954-1955].

Lacan, J. (1975). Séminaire 20 – Encore. Paris : du Seuil. [Apresantação oral em 1972-1973].

Lacan, J. (2005). Séminaire 23 – Le sinthome. Paris: du Seuil. [Apresentação oral em 1975-1976].

Lacan, J. (2011). “La Troisième”, La Cause freudienne, 79, 11-33. [Apresentação oral em 1974]. doi: https://doi.org/10.3917/lcdd.079.0011

Lévi-Strauss C. (1949). L'efficacité symbolique. Revue de l'histoire des religions, v.135, 1, 5-27. doi : https://doi.org/10.3406/rhr.1949.5632

Mannoni, M. (1985). Un savoir qui ne se sait pas. Paris: Delanoë.

Miller, J-A. (1983). Dos dimensiones clínicas: síntoma y fantasma. Buenos Aires: Ediciones Manantial.

Published

2022-12-18

How to Cite

Lajonquière, L. de. (2022). Psychoanalysis, scientific thought and the real: a propaedeutic note to the debate on the educational experience. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 27(3), 390-404. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v27i3p390-404