Psychoanalysis, scientific thought and the real: a propaedeutic note to the debate on the educational experience
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v27i3p390-404Keywords:
real, scientificity of psychoanalysis, return to Freud, educational transmissionAbstract
Psychoanalytic studies in education and training are taken from time to time by supposedly psychoanalytic statements. Nowadays, there is a proliferation of references to the term real, which are quite imprecise in relation to Lacan's use of it. The article aims to clarify in a propaedeutic way the use of the term real in Lacanian thought in the precise context of a singular operation of subversion of metaphysical thought. The author argues that the Lacanian real is inscribed in the "return to Freud" in such a way that it constitutes both the precipitation of a difference and the affirmation of a continuity with Freudian thought. The text thus aims to contribute to the advancement of studies in the field, in particular the question about what is transmitted in the educational experience, from other bases than the echolalia repetition of certain imprecise ideas of the classics of psychoanalytic thought.
Downloads
References
Arendt, H. (2019). A vida do espírito: o pensar, o querer, o julgar (C. A. R. de Almeida, A. Abranches, & H. Franco Martins trads.). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. [Original de 1971].
de Lajonquière, L. (1994). “Epistemologia e Psicanálise: O estatuto do sujeito”. Percurso (São Paulo). Revista de Psicanálise, 13, 57-63.
de Lajonquière, L. (1999). Infância e ilusão (psico)pedagógica. Petrópolis: Vozes.
de Lajonquière, L. (2011). “Da formação de educadores e de um ensino da psicanálise na universidade”. In S. F. Conte de Almeida & M. C. Kupfer, A psicanálise e o trabalho com a criança-sujeito. No avesso do especialista. Rio de Janeiro: Wak editora.
de Lajonquière, L. (2013). Figures de l’infantile (M. Monteiro trad.). Paris: L’Harmattan. [Original de 2010]
de Lajonquière, L. (2019). “Des réminiscences, de la vérité et de l’histoire chez Freud”. Analyse Freudienne Presse, 26, 49-60. doi: https://doi.org/10.3917/afp.026.0049
de Lajonquière, L. (2020). “De l’invention bien humaine de la haine”. Analyse Freudienne Presse, 27, 53-66. doi: https://doi.org/10.3917/afp.027.0053
de Lajonquière, L. (2021). “A psicanálise, o autismo e a prevenção na infância: a polémica Lei 13.438”. In S. Caponi, F. S. Brzozowski, & L. de Lajonquière, Saberes expertos e medicalização da infância (pp. 91-118). São Paulo: LiberArs.
Freud, S. (1973). “Prefacio a un libro de August Aichhorn”. In S. Freud, Obras Completas (Vol. 3, Lopez-Ballesteros, trad., pp. 3216-3217). Madri: Biblioteca Nueva. [Original de 1925]
Freud, S. (1973). “Analisis terminable e interminable”. In S. Freud, Obras Completas (Vol. 3, Lopez-Ballesteros, trad., pp. 3339-3364). Madri: Biblioteca Nueva. [Original de 1937].
Heidegger, M. (1971). Qu’est-ce qu’une chose ? Paris: Gallimard. [Original de 1962].
Lacan, J. (1966a). “Fonction et champ de la parole et du langage”. In J. Lacan, Ecrits (pp. 237-322), Paris: du Seuil. [Original em 1953].
Lacan, J. (1966b). “La science et la vérité”. In J. Lacan, Ecrits (pp. 855-877). Paris: du Seuil. [Apresentação oral em 1965].
Lacan, J. (1966c). “Le stade du miroir comme formateur de la fonction du Je”. In J. Lacan, Ecrits (pp. 93-100). Paris: du Seuil. [Apresentação oral em 1949].
Lacan, J. (1966d). “L’instance de la lettre dans l’inconscient”. In J. Lacan, Ecrits (pp. 493-528). Paris: du Seuil. [Original de 1957].
Lacan, J. (1966e). “Subversion du sujet et dialectique du désir dans l’inconscient freudien”. In J. Lacan, Ecrits (pp. 793-821). Paris: Editions du Seuil. [Apresentação oral em 1960].
Lacan, J. (1973). Séminaire 11 – Les quatre concepts fondamentaux. Paris: du Seuil-Points. [Apresentação oral el 1964].
Lacan, J. (1978). Séminaire 2 – Le moi dans la théorie de Freud. Paris: du Seuil. [Presentação oral el 1954-1955].
Lacan, J. (1975). Séminaire 20 – Encore. Paris : du Seuil. [Apresantação oral em 1972-1973].
Lacan, J. (2005). Séminaire 23 – Le sinthome. Paris: du Seuil. [Apresentação oral em 1975-1976].
Lacan, J. (2011). “La Troisième”, La Cause freudienne, 79, 11-33. [Apresentação oral em 1974]. doi: https://doi.org/10.3917/lcdd.079.0011
Lévi-Strauss C. (1949). L'efficacité symbolique. Revue de l'histoire des religions, v.135, 1, 5-27. doi : https://doi.org/10.3406/rhr.1949.5632
Mannoni, M. (1985). Un savoir qui ne se sait pas. Paris: Delanoë.
Miller, J-A. (1983). Dos dimensiones clínicas: síntoma y fantasma. Buenos Aires: Ediciones Manantial.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Leandro de Lajonquière
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O envio dos manuscritos deverá ser acompanhado de Carta à Comissão Executiva solicitando a publicação. Na carta, o(s) autor(es) deve(m) informar eventuais conflitos de interesse - profissionais, financeiros e benefícios diretos ou indiretos - que possam vir a influenciar os resultados da pesquisa. Devem, ainda, revelar as fontes de financiamento envolvidas no trabalho, bem como garantir a privacidade e o anonimato das pessoas envolvidas. Portanto, o(s) autor(es) deve(m) informar os procedimentos da aprovação da pesquisa pelo Comitê de Ética da instituição do(s) pesquisador(es) com o número do parecer.
O material deve ser acompanhado também de uma Declaração de Direito Autoral assinada por todo(s) o(s) autor(es) atestando o ineditismo do trabalho, conforme o seguinte modelo:
Eu, Rinaldo Voltolini, concedo à revista o direito de primeira publicação e declaro que o artigo intitulado Sobre uma política de acolhimento de professores em situação de inclusão, apresentado para publicação na revista Estilos da Clínica, não foi publicado ou apresentado para avaliação e publicação em nenhuma outra revista ou livro, sendo, portanto, original.