A clinic to harbor today's "Wayward Youth"
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v24i3p408-418Keywords:
Childhood and institutions, School, Bio politicAbstract
Starting from the Wayward youth, Aichhorn’s, Deprivation and Delinquency, Winnicott's, and writings by Freud, Lacan, Tizio, Minnicelli, Ponnou and Lacadée, we propose possible interventions to rescue the subjectivity of the adolescent complicated by his delict act. Through the word, without giving in to the pressures of consumption and society, we show how it is possible to deal with the segregating logic of the dominant discourse with its tendency to judicialize and erase the subjective dimension of the young. We call socio-educational measures of “exception” and “reception” of antisocial subjects the principles of "subjective urgency and psychoanalytic clinic", but not without asking: The "analytical situation" requires the development of certain structures, such as the presence of a symptom and the handling of the transference, but how to carry out a psychoanalytically oriented intervention without many young people experience both symptom and transference? How to perform the "subjective urgency and psychoanalytic clinic" without nor a symptom being formalized and nor directed to a supposed knowing as it happens in the standard clinic? What is more, in times of blankness of the Ideal of the Ego and the decline of the paternal imago, how to rescue the place of reference without this functioning as a tyrant, when massively present, or provoke panic, when extensively absent?
Downloads
References
Freud, S. (1980). Totem e tabu. In S. Freud, Edição standard brasileira das obras completas de Sigmund Freud. (J. Salomão, trad., Vol. 13, pp. 13-198). Rio de Janeiro: Imago (Trabalho original publicado em 1913).
Freud, S. (2006). Prefacio. In A. Aichhorn, Juventud desamparada. Barcelona: Gedisa (Trabalho original publicado em 1925).
Freud, S. (2010a). Recordar, repetir, elaborar. In S. Freud, Obras completas (Paulo César de Souza, trad., Vol. 10, pp. 193-209). São Paulo: Companhia das Letras (Trabalho original publicado em 1914).
Freud, S. (2010b). A transitoriedade. In S. Freud, Obras completas (Paulo César de Souza, trad., Vol. 12, pp. 247-252). São Paulo: Companhia das Letras (Trabalho original publicado em 1916).
Freud, S. (2011a). Prólogo à “Juventude abandonada” de August Aichhorn. In S. Freud, Obras completas (Paulo César de Souza, trad., Vol. 16, pp. 347-349). São Paulo: Companhia das Letras (Trabalho original publicado em 1925).
Freud, S. (2011b). Psicologia das massas e análise do Eu. In S. Freud, Obras completas (Paulo César de Souza, trad., Vol. 15, pp. 13-113). São Paulo: Companhia das Letras (Trabalho original publicado em 1921).
Freud, S. (2011c). O ego e o id. In S. Freud, Obras completas (Paulo César de Souza, trad., Vol. 16, pp. 13-74). São Paulo: Companhia das Letras (Trabalho original publicado em 1923).
Freud, S. (2014). Inibição, sintoma e angústia. In S. Freud, Obras completas (Paulo César de Souza, trad., Vol. 17, pp. 13-123). São Paulo: Companhia das Letras (Trabalho original publicado em 1926).
Green, A. (2004). La pensée clinique. Paris: Odile Jacob.
Lacadee, P. (2013). La vrai vie à l’école: la psychanalyse à la rencontre des professeurs et de l’école. Paris: Éditions Michèle.
Lacan, J. (1999). O seminário, livro 5: As formações do inconsciente, 1957-1958 (Vera Ribeiro, trad.). Rio de Janeiro: Zahar (Trabalho original publicado em 1998).
Lacan, J. (1992). O seminário, livro 17: O avesso da psicanálise, 1969-1970 (Ari Roitman, trad.). Rio de Janeiro: Zahar (Trabalho original publicado em 1991).
Mannoni, M. (1973). Éducation impossible. Paris: Seuil.
Melman, C. (2000). O que é um adolescente? In Congresso Internacional de Psicanálise e suas conexões, O adolescente e a modernidade (Tomo II). Rio de Janeiro, RJ: Companhia de Freud.
Miller, J-A. (2010). Conferencias porteñas - tomo 3: Desde Lacan. Buenos Aires: Paidós.
Minnicelli, M. (2010). Infancia en estado de excepción. Buenos Aires: Novoeduc.
Pereira, M. R. (2008). A impostura do mestre. Belo Horizonte, MG: Fino Traço/Argvmentvm.
Pereira, M. R. (2016). O nome atual do mal-estar docente. Belo Horizonte, MG: Fino Traço/Fapemig.
Pereira, M. R. & Gurski, R. (2014). A adolescência generalizada como efeito do discurso do capitalista e da adultez erodida. Psicologia & Sociedade, 26(2), 376-383. doi : http://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822014000200014.
Ponnou, S. (2016). Le travail social à l’épreuve de la clinique psychanalytique. Paris: L’Harmattan.
Tizio, H. (org.). (2003). Reinventar el vínculo educativo. Barcelona: Gedisa.
Winnicott, D. (1975). O brincar e a realidade. (José Abreu e Vanede Nobre, trad.). Rio de Janeiro, RJ: Imago. (Trabalho original publicado em 1971).
Winnicott, D. (2005). Privação e delinquência. (A. Cabral, trad.). São Paulo, SP: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1984).
Downloads
Published
Issue
Section
License
O envio dos manuscritos deverá ser acompanhado de Carta à Comissão Executiva solicitando a publicação. Na carta, o(s) autor(es) deve(m) informar eventuais conflitos de interesse - profissionais, financeiros e benefícios diretos ou indiretos - que possam vir a influenciar os resultados da pesquisa. Devem, ainda, revelar as fontes de financiamento envolvidas no trabalho, bem como garantir a privacidade e o anonimato das pessoas envolvidas. Portanto, o(s) autor(es) deve(m) informar os procedimentos da aprovação da pesquisa pelo Comitê de Ética da instituição do(s) pesquisador(es) com o número do parecer.
O material deve ser acompanhado também de uma Declaração de Direito Autoral assinada por todo(s) o(s) autor(es) atestando o ineditismo do trabalho, conforme o seguinte modelo:
Eu, Rinaldo Voltolini, concedo à revista o direito de primeira publicação e declaro que o artigo intitulado Sobre uma política de acolhimento de professores em situação de inclusão, apresentado para publicação na revista Estilos da Clínica, não foi publicado ou apresentado para avaliação e publicação em nenhuma outra revista ou livro, sendo, portanto, original.