The self – writing in the japanese literature: a brief analysis of the Tosa Diary and The gossamer years

Authors

  • Joy Nascimento Afonso Universidade Estadual Paulista (Assis-SP). Departamento de Letras Modernas.
  • Gabriela Kvacek Betella Universidade Estadual Paulista (Assis - SP). Departamento de Letras Modernas.

DOI:

https://doi.org/10.11606/ej.vi44.185993

Keywords:

Diary, Japanese Literature, The Tosa Diary, The Gossamer Years

Abstract

Although nowadays oriental literature can be more easily perceived in our daily lives, due to the globalization of the publishing market and the possibility of access to translations into Portuguese, it seems to us that little is known about the canonical works of Japanese culture, although much of what we have access to today - contemporary literature was influenced by this classical literature. This article aims to briefly analyze two classical works of Japanese literature under the focus of the daily narrative voice, currently known as intimate production or writing of itself, where despite being two diaries, their narrators have peculiar characteristics, reflecting the society and culture of the time in a particular way. In this way we also have access to the period of flowering of the native Japanese culture, where writing and literature were formed in the country. The two diaries analyzed here, contemporary at the time of their production, deeply influenced Japanese literature, since they were the first works written using the female narrative voice. The “The Tosa Diary”, written by the poet Ki no Tsurayuki (872 - 945), has as its narrative voice a lady who accompanies the return trip to the capital journey of the governor of Tosa and his entourage to the capital Heian, and in the “The Gossamer Years”, the author known only as the Mother of Michitsuna (936 - 995) assumes the narrative voice in order to relate her own memories as a lady of the court, married to one of the princes regents of the Court of Heian.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Joy Nascimento Afonso, Universidade Estadual Paulista (Assis-SP). Departamento de Letras Modernas.

    Docente da área de Japonês no Departamento de Letras Modernas na UNESP, Assis-SP/ Brasil. Doutoranda do Programa Literatura e Vida Social UNESP-Assis e mestre em Língua, Literatura e Cultura Japonesa pelo Departamento de Letras Orientais da FFLCH-USP, com ênfase em literatura moderna japonesa; joy.afonso@unesp.br.

  • Gabriela Kvacek Betella, Universidade Estadual Paulista (Assis - SP). Departamento de Letras Modernas.

    Docente da área de Italiano no Departamento de Letras Modernas na UNESP, Assis - SP/ Brasil. Doutora e mestre em Teoria Literária e Literatura Comparada pela FFLCH-USP, pós-doc no IEB-USP, com trabalhos de análise de narrativas em primeira pessoa e gêneros híbridos autobiográficos: diários, cartas, autobiografia, crônica; kvacek.betella@unesp.br.

References

BUNDY, Roselee. Japan’s First Woman Diarist and the Beginnings of Prose Writings by Women in Japan. Women’s Studies, vol. 19, pp. 79 – 97, 1991, Disponível em: https://doi.org/10.1080/00497878.1991.9978855. Acesso em: 19 out. 2017.

FRIEDMAN, Norman. O ponto de vista na ficção – o desenvolvimento de um conceito crítico. Trad. Fábio Fonseca de Melo. Revista USP, n.53, 2002, p. 166-182.

KI NO TSURAYUKI. Tosa Nikki. In: MORI, Michiyo et al. (orgs). Koten Nihon Bungaku Zenshū (Literatura Clássica Japonesa – Obras Completas) – Ōchō Nikki Shū (Diários Completos da Dinastia Heian). Vol. 08. Tóquio: Kasamashoin, 1960. pp. 04 – 28.

KI NO TSURAYUKI. Diário de Tosa (Tosa Nikki). Tradução Neide Hissae Nagae, 2014. (Tradução Inédita)

KLINGER, Diana Irene. ESCRITAS DE SI, ESCRITAS DO OUTRO: o retorno do autor e a virada etnográfica, Rio de Janeiro: 7Letras, 2007.

MAGALHÃES, Isabel Allegro. Diferenças Sexuais na Escrita: ao contrário de Diotima. In: CIEG (Centro Universitário de Estudos Germanísticos). Actas do Colóquio “Escrita de Mulheres”. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2004, nº 9, pp. 09 – 23.

MATHIAS, Marcelo Duarte. Autobiografias e Diários. Revista Colóquio/ Letras, nº 143/144, jan.1997, pp. 41 – 62. Disponível em: http://coloquio.gulbenkian.pt/bib/sirius.exe/getrec?mfn=7522&_template=singleRecord. Acesso em: 09 nov. 2017.

MICHITSUNA NO HAHA. Kagerō Nikki (O Diário da Efemeridade). In: MORI, Michiyo et al. (orgs). Koten Nihon Bungaku Zenshū (Literatura Clássica Japonesa – Obras Completas) – Ōchō Nikki Shū (Diários Completos da Dinastia Heian). Vol. 08. Tóquio: Kasama Shoin, 1960. pp. 29 – 150.

MICHITSUNA NO HAHA. The Gossamer Years. [Kagerō Nikki]. Trad. Edward Seidensticker. Tokyo: Charles E. Tuttle, 1994.

MINER, Earl. The Traditions and Forms of the Japanese Poetic Diary. Pacific Coast Philology. Vol. 3, Abril- 1968. Penn State University, pp. 38 – 48.

NAGAE, Neide Hissae. O surgimento do diário como obra literária na literatura clássica japonesa. Estudos Japoneses, n. 22, 2002, pp. 91-102.

NAGAE, Neide Hissae. A Voz narrativa e os poemas nos diários literários japoneses: Tosa Nikki e Izumi Shikibu Nikki. Estudos Japoneses, n. 27, 2007, pp. 147-162.

SEIDENSTICKER, Edward. Introduction. In: MICHITSUNA NO HAHA. The Gossamer Years. [Kagerō Nikki]. Trad. Edward Seidensticker. Tokyo: Charles E. Tuttle, 1994, pp. 07 – 29.

SUZUKI, Tae. A sociedade da época Heian. Estudos Japoneses, nº 12, 1992, pp. 133 – 142.

Published

2020-12-30

Issue

Section

Papers

How to Cite

The self – writing in the japanese literature: a brief analysis of the Tosa Diary and The gossamer years. (2020). Estudos Japoneses, 44, 21-37. https://doi.org/10.11606/ej.vi44.185993