Efficiency evaluation of high schools in Goiás: a two stage analysis

Autores/as

  • Guilherme Resende Oliveira
  • Alex Felipe Rodrigues Lima Instituto Mauro Borges de Estatísticas e Estudos Socioeconômicos
  • Sérgio Borges Fonseca Júnior Instituto Mauro Borges de Estatísticas e Estudos Socioeconômicos
  • Thiago Mendes Rosa Companhia de Planejamento do Distrito Federal

DOI:

https://doi.org/10.11606/1413-8050/ea118947

Palabras clave:

Efficiency, State Schools, DEA, Beta Regression.

Resumen

The study verifies the level of efficiency of state public schools in Goiás, through the performance of national high school exam (ENEM) and the average cost per student. In a second stage, the conditions of efficiency are determined. For the evaluation of efficiency the Data Envelopment Analysis (DEA), a nonparametric method, is used and at second stage, the inflated beta regression is used, which accommodates the interval of results from the first step. The empirical evidence shows that military and more specialized schools tend to outperform others, while the schools with a full-time teaching and higher average class time, tend to be inefficient.

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Biografía del autor/a

  • Guilherme Resende Oliveira
    Doutor em Economia pela UnB. Gerente de Inteligência Territorial da Agência Goiana de Assistência Técnica, Extensão Rural e Pesquisa Agropecuária (Emater)
  • Alex Felipe Rodrigues Lima, Instituto Mauro Borges de Estatísticas e Estudos Socioeconômicos
    Mestre em Estatística pela Universidade de Brasília (UnB). Pesquisador do Instituto Mauro Borges de Estatísticas e Estudos Socioeconômicos (IMB)
  • Sérgio Borges Fonseca Júnior, Instituto Mauro Borges de Estatísticas e Estudos Socioeconômicos
    Mestre em Economia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Pesquisador em economia do IMB
  • Thiago Mendes Rosa, Companhia de Planejamento do Distrito Federal
    Mestre em Desenvolvimento Econômico pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Pesquisador da Companhia de Planejamento do Distrito Federal (Codeplan)

Publicado

2017-06-01

Número

Sección

Artículos

Cómo citar

Oliveira, G. R., Lima, A. F. R., Fonseca Júnior, S. B., & Rosa, T. M. (2017). Efficiency evaluation of high schools in Goiás: a two stage analysis. Economia Aplicada, 21(2), 163-181. https://doi.org/10.11606/1413-8050/ea118947