Effect of parental education on children’s school performance via administrative dependence of the school

Authors

  • Nataniele dos Santos Alencar Universidade Federal do Ceará
  • Edward Martins Costa Universidade Federal do Ceará
  • Ahmad Saeed Khan Universidade Federal do Ceará
  • Francisca Zilania Mariano Universidade Federal do Ceará https://orcid.org/0000-0002-1282-8812
  • Jair Andrade de Araujo Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.11606/1980-5330/ea184088

Keywords:

Causal Mediation Effect, parents' schooling, educational performance

Abstract

The study seeks to measure the indirect effect of the education of mothers and fathers on the school performance of children who attend the 5th year of elementary school in Brazilian urban areas, through the
mediation of the type of school they attend. The method used was the Causal Mediation Effect; data are from SAEB for the year 2017. The results show that the effect is enhanced by the type of school the children attend, whether they are private or public, especially when the father has completed higher education.

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Author Biographies

  • Nataniele dos Santos Alencar, Universidade Federal do Ceará

    Economista pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Mestre em Economia Rural pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutoranda em Economia Rural pela Universidade Federal do Ceará (UFC). 

  • Edward Martins Costa, Universidade Federal do Ceará

    Professor Associado II do Departamento de Economia Agrícola, Campus do Pici - DEA/UFC. Coordenador do Programa de Pós Graduação em Economia Rural - PPGER/UFC.

  • Ahmad Saeed Khan, Universidade Federal do Ceará

    Graduação em Agronomia - West Pakistan Agricultural University (1968), Mestrado em Economia Agrícola - West Pakistan Agricultural University (1970), Mestrado em Economia - Colorado State University (1973) e doutorado em Economia Agrícola e Recursos Naturais - Oregon State University (1977). Atualmente participa do Programa Especial de Participação de Professores Aposentados da UFC (PROPAP) desenvolvendo atividades de ensino e orientação nos programas de pós-graduação em Economia Rural e pós-graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente. Participa como Pesquisador Visitante do Departamento de Economia da Universidade Regional do Cariri (URCA).

  • Francisca Zilania Mariano, Universidade Federal do Ceará

    Graduação em ciências econômicas pela Universidade Federal do Ceará (UFC), mestrado em Economia pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e Doutorado em Economia pelo CAEN/UFC. Professora da Universidade Federal do Ceará. 

  • Jair Andrade de Araujo, Universidade Federal do Ceará

    Doutor em Economia pela Universidade Federal do Ceará (2009). Mestre em Economia Rural pela UFC (2002). Graduado em Engenharia de Pesca pela UFC (2000). Chefe do Departamento de Economia Agrícola na (UFC). 

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Published

2023-03-01

Issue

Section

Papers

How to Cite

Alencar, N. dos S., Costa, E. . M., Khan, A. S., Mariano, F. Z. ., & Araujo, J. A. de . (2023). Effect of parental education on children’s school performance via administrative dependence of the school. Economia Aplicada, 27(1), 67-90. https://doi.org/10.11606/1980-5330/ea184088