Potencialidades do ensino de Biologia por Investigação

Authors

  • Daniela Lopes Scarpa Universidade de São Paulo. Instituto de Biociências
  • Natália Ferreira Campos Universidade de São Paulo. Instituto de Biociências

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0003

Keywords:

Inquiry-based science teaching, Scientific literacy, Constructivist consensus, Biology teaching

Abstract

Biology may be one of the most interesting or boring school subjects for students depending on how it is approached. Articulating aspects of the constructivist consensus with the dimensions of Scientific Literacy, this article intends to show the potential of inquiry-based science learning in Biology teaching to make it more meaningful to students. The didactic sequences of inquiry-based learning can broaden the goals of Biology teaching from the perspective of Scientific Literacy, allowing students to be placed at the center of the teaching and learning process to develop their understanding of concepts and theories, of the process of knowledge production and of the relationship between science, technology, society and the environment.

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Author Biographies

  • Daniela Lopes Scarpa, Universidade de São Paulo. Instituto de Biociências

    é professora do Departamento de Ecologia do Instituto de Biociências da USP. Possui licenciatura e bacharelado em Ciências Biológicas pelo Instituto de Biociências da USP, mestrado e doutorado em Educação/Ensino de Ciências pela Faculdade de Educação da USP

  • Natália Ferreira Campos, Universidade de São Paulo. Instituto de Biociências

    é doutoranda em Ensino de Biologia pelo Programa de Pós-graduação Interunidades em Ensino de Ciências-USP. Mestre em Ensino de Ciências na modalidade Biologia pela Universidade de São Paulo, bacharel e licenciada em Ciências Biológicas pelo Instituto de Biociências da USP.

Published

2018-12-12

Issue

Section

Ensino de ciências

How to Cite

Scarpa, D. L., & Campos, N. F. (2018). Potencialidades do ensino de Biologia por Investigação. Estudos Avançados, 32(94), 25-41. https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0003