Grandparents and grandchildren: representations of elderly in children's literature published in Portuguese
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2020.169498Keywords:
Illustrated book, Aging, Elderly, Intergenerational relationship, Children's literatureAbstract
This article aims to investigate and compare the representations of elderly and intergenerational relationships between grandparents and grandchildren in two illustrated children's book, a Brazilian one - Vó, para de fotografar!, by Ilan Brenman (2018) - and a Portuguese - O meu avô, by Catarina Sobral (2014). We analyzed: (1) the descriptions of the elderly characters and children; (2) the intergenerational relationship of these characters; (3) the configuration of the affective elements; and (4) the similarities between the books concerning the representations of the elderly and intergenerational relations.
Downloads
References
AMPARO, A. M. d; ALVES, P. B.; CARDENAS, C. J. Pertencimento e identidade em adolescentes em situação de risco de Brasília. Rev. Bras. Cresc Desenv Hum, São Paulo, 14(1),11-20, 2004.
ARIZPE, E. & STYLES, M. Children reading picturebooks: interpreting visual texts. New York: Routledge, 2016.
BRENMAN, I. & KARSTEN, G. Vó, para de fotografar!. 1 ed. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2018.
BILCHES, W. Por que adolescentes às vezes sentem vergonha dos pais. Gazeta do Povo. Sempre família. 9/7/2019.
BOSI, E. Memória e Sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
BOON, M. Y. & DAIN, S. J. The development of color vision an the ability to appreciate color in picturebooks. In: KÜMMERLING-MEIBAUER, B; MEIBAUER, J; NACHTIGÄLLER K & ROHLFING, K. J. Learning from Picturebooks: perspectives from child development and literacy studies. New York: Routledge, 2015.
CARDOSO, D. M. A relação texto e imagem na criação do livro-álbum: o caso de Catarina Sobral. Dissertação de Mestrado em Estudos Literários. Universidade de Aveiro, 2017.
COLOMER, T; KÜMMERLING-MEIBAUER, B. & SILVA-DIAZ, C. (Eds.). New directions in picturebook research. New York and London: Routledge, 2010.
CULLER, J. The Closeness of Close Reading. V 152, Nº 1. ADE Bulletin, 2012.
DIOUF, S. As tranças de Bintou. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.
FERNANDES, C. R. D. Avós e netos na literatura infantil: vidas compartilhadas. Educ. Real., Porto Alegre, v. 38, n. 4, p. 1089-1112, Dec. 2013. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362013000400005&lng=en&nrm=iso>. access on 02 Apr. 2020. https://doi.org/10.1590/S2175-62362013000400005.
FOX, G. & GIRARDELLO, G. A narração de histórias na sala de aula. In: GIRARDELLO, Gilka (Org.) Baús de chaves da narração de histórias. 4ª. Ed. Santa Catarina: SESC, 2008.
LETRIA, J. J. & LETRIA, A. Avô, conta outra vez. Porto: Âmbar, 2008.
LOBATO, M. Histórias de tia Anastácia. 5ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1956.
LOBATO, M. Reinações de Narizinho. São Paulo: Globo, 2009.
MATOS, G. A. A palavra do contador de histórias: sua dimensão educativa na contemporaneidade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
MENDES, T. M. S. Da adolescência à envelhecência: convivência entre as gerações na atualidade. Porto Alegre: Mediação, 2012.
PRADO, D. O que é família?. Coleção Primeiros Passos. São Paulo: Brasiliense, 2017.
RAMOS, A. M. Literatura para a infância e ilustração. Leituras em diálogo. Porto: Tropelias & Companhia, 2010.
SILVEIRA, R. Velhice e morte na literatura para crianças: apontamentos sobre o que e como se ensina a elas. ANPED, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/2977/234 Acesso em: 02. Abr. 2020.
SOBRAL, C. O meu avô. Lisboa: Orfeu Negro, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Crioula
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.